Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fakturaprogram

Side 2 ud af 5 (44 indlæg)
Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 15:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Allan, det var bestemt ikke for, at virksomheden selv skal sidde og bogføre - det er forstået, at I har en ekstern bogholder. Til gengæld synes jeg det er ret relevant hvad Jeres bogholder bruger af bogføringssystem:

1) Hvis systemet allerede har hvad I skal bruge, og I kan benytte det fra egne lokaler, vil det koste jer kr. 0,- PLUS det vil spare jeres bogholder rigtig mange timer i manuelt arbejde. Bogholdertimer = omkostninger.

2) Det er forstået, at I ikke har de store forudsætninger for at bruge økonomisystemer, der har 10.000 funktioner, som I ikke skal benytte - derfor har jeg heller ikke anbefalet systemer, der har 10.000 funktioner, som I ikke skal benytte - men kort og godt præcist det I har brug for, let og enkelt og tidssparende.

3) Det kan måske lyde, som om vi prøver at prakke Jer løsninger ned i halsen, som I hverken efterspørger eller har brug for. Men ud fra det I efterspørger, giver vi nogle anbefalinger på baggrund af erfaring, som Anette ganske rigtigt udtrykker.

Uanset hvilket system I finder frem til, vil der være en indlæringsproces, og den er ikke anderledes, om I bruger et reelt faktureringssystem, eller bruger fakturamodulet i et bogføringssystem.

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 17:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Allan. Du skriver, at I er helt nye i alt det her, og derfor vil jeg godt ridse op, hvad det er du beder om, og kommentere på hver enkelt del, for at forklare hvor kæden hopper af, hvis man vælger et rent faktureringsprogram ctr. det bogføringsprogram, Jeres bogholder bogfører i:

  • Udskrive faktura (også kreditnota) - kan gøres i et word-dokument eller i et hvilket som helst fakturaprogram eller bogføringssystem - Det fysiske arbejde for dig er fuldstændig ens (bortset fra du skal udskrive og sende fakturaen til bogholderen, og der er forskel på opsætningen i programmerne) - den store forskel ligger hos bogholderen, om denne skal bruge 0 eller 2 eller flere timer på bogføring af fakturaer.
  • Laves disse manuelt (i et fakturaprogram eller word), skal hver faktura udskrives og gives til bogholderen, der bogfører fakturaen. Både for at få omsætningen ind i regnskabet, og for at kunne beregne moms. For at kunne holde øje med, om kunderne betaler, skal du selv holde øje med banken, og afmærke fakturaerne i fakturasystemet. Her vil du så (måske) kunne udskrive en rapport over, hvilke kunder der ikke har betalt, og følge op på disse. Herudover skal bogholderen gøre præcis det samme - dvs bankafstemme, og bogføre betalte fakturaer på dertil hørende konto. Ved årets afslutning ligger der et ikke uvæsenligt merarbejde for dig, da du skal være bogholderen behjælpelig med at afstemme debitorerne. Der kan let ske fejl i løbet af året, så de 2 forskellige systemer ikke stemmer overens, og den fejl skal findes.

    Laves disse i bogholderens regnskabsprogram, bogfører systemet automatisk fakturaen på den rigtige konto, og moms beregnes automatisk = intet merarbejde for bogholderen = ingen meromkostninger for dig. Bogholderen bogfører indbetalinger af fakturaer automatisk i f.m. den daglige bogføring. For at kunne holde øje med, om kunderne betaler, udskriver bogholderen en saldobalance (2-3 tastetryk), og du sidder med et stykke papir i hånden der vise, hvem der skylder dig penge. Ved årets afslutning trykker bogholderen på samme knap, og vupti udskrives en liste over årets udestående debitorer.

  • Tilbud - vil jeg tro de fleste fakturaprogrammer kan - no problem, uanset hvad man vælger, og ellers kan det laves i word. Jeg ved til gengæld ikke, om alle fakturaprogrammer kan lave en ny faktura direkte på baggrund af et tilbud (jeg tvivler) - det kan bogføringsprogrammerne.
  • Varelager - afhænger helt af, hvad du mener med varelager. Vil du have varelagerstyring, ligger der et ret stort arbejde forude, som jeg ikke vil komme ind på her, da jeg ikke er sikker på det er det du mener. Vil du blot have dine varenumre ind i systemet, så du kan vælge et varenummer til fakturaen, sker dette på præcis samme måde, uanset om du vælger et faktureringssystem eller din bogholders bogføringssystem. 
  • Kundekartotek - samme fremgangsmåde i alle programmer
  • Med-uden moms - samme fremgangsmåde i alle programmer vil jeg tro
  • Benyttes til eksport - her kan der være forskel på, om der benyttes et faktureringssystem eller et bogføringsprogram.

    Benytter du et faktureringsprogram består forskellen i, at bogholderen manuelt skal registrere (når han får en faktura fra dig til en kunde i f.eks. EU) kundenavn, EU-moms, CVR.nummer, og finde ud af, hvordan han vil huske at listeangive denne kunde på næste momsangivelse, når kunden ikke er oprettet i systemet.

    Benytter du din bogholders bogføringsprogram, skal du vælge et "land" til kunden (dansk, indenfor EU, udenfor EU), når du opretter denne, og sørge for at have kundens CVR.nr. Din bogholder får ingen ekstraopgaver, da systemet selv finder ud af, hvad den skal gøre med momsen, og hvad der skal indberettes på listesystemet.

  • Ean nr., flere varelinier, flere kundelinier, sendes pr. email etc. - samme fremgangsmåde i alle programmer der understøtter funktionerne.

Som du kan se af ovenstående, ligger forskellen ikke i, hvad du skal gøre, når du laver en faktura. Forskellen ligger helt og aldeles i det merarbejde, din bogholder skal udføre - og der vil ikke være nogen forskel på, om I vælger en prof. revisor, som du udtrykker det, eller en ekstern bogholder.

Der kan så opstå andre spørgsmål/problemer, hvis I skal sælge via webshop, hvor der foreligger andre faktureringsmuligheder. Jeg mener - uden at være ekspert på området - at en del webshops har fakturamoduler, der kan integreres med bogholderiet, så det mere eller mindre sker automatisk det hele. Men det er jo ikke spørgsmålet i denne tråd Big Smile

 

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Tilmeldt 20. Jan 08
Indlæg ialt: 225
Skrevet kl. 01:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anette

Tak for dit indlæg. Programmet skal hovedsageligt kun bruges af en og skal kunne bruges til windows vista. Vores bogholder foretrækker nok at få alt i gammeldags papir. Det var ganske kort.

Har du en anbefaling. Har simpelthen ikke overskud til regnskabsprogram med diverser kontoer etc.

Venligst Allan

Tilmeldt 20. Jan 08
Indlæg ialt: 225
Skrevet kl. 01:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Susanne.

Hold da op en ordentlig smøre. 1000 tak fordi du har givet dig tid til at uddybe din viden for os her på tråden. Jeg har fået noget at overveje, men har bare ikke lyst til at sætte mig ind i alle de funktioner som et regnskabsprogram vil kræve. Vores bogholder er nok af den gamle type, der vil have alt på papir så han har noget at holde i og du ved. Men jeg er så meget i tvivl på hvilket program det skal være. Havde jeg absolut ikke regnet med at vi skulle bruge så meget tid på at finde.

Venligst

Allan

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 08:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Allan

Velbekomme. Jeg bliver nok bare lidt frustreret, når jeg så tydeligt fornemmer, at en virksomhedsejer er på vej til at gøre det dyrere og mere besværligt for sig selv, end nødvendigt er og mod forventning. Det er helt klart min fornemmelse, at du har en ide om, at du er nødt til at vide en masse om bogføringsprogrammet, før du kan lave fakturaer i det, og det er ikke tilfældet. Tværtimod. Du skal vide mindst lige så meget - og nok mere, hvis du vælger et faktureringsprogram. Det er den misforståelse jeg er så ivrig for at synliggøre.

Du vil - i mine øjne - risikere at stå med hurdlen alene, hvis du vælger et faktureringsprogram, som din bogholder ikke kender, og ikke kan hjælpe dig med. Det er dig selv der må påtage dig et stort ansvar med at oprette fakturaerne korrekt - du har ingen hjælp at hente hos bogholderen, hvis denne ikke har adgang til systemet. Og der vil være en stor risiko for, at I kommer til at tale forbi hinanden, fordi du vil være den der skal give oplysninger videre til bogholderen, der normalt selv vil kunne finde de data, han har brug for.

Men uanset hvad, håber jeg I finder en løsning, der passer både dig og din bogholder. Og så er vi aminoer jo ikke så langt væk Wink

Mh

Susanne

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Tilmeldt 20. Jan 08
Indlæg ialt: 225
Skrevet kl. 10:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Susanne

Ja jeg forstår efterhånden, at man nærmest skal være halv revisor, for at holde styr på fakturaer etc. Det er bare ikke det har lyst til, idet vi har masser af andre ting at fokucere på lige nu. Jeg må tage en snak med vores bogholder.

Men der er vist ikke nogen vej udenom et ordentligt regnskabsprogram. Vil du så anbefale SummaSummarum eller noget andet?

Rigtig god dag. Vanligst Allan

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 00:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Allan

Æv - min mission er fejlet - jeg havde håbet jeg havde fået gjort det klart, at det er super nemt for dig at lave fakturaer, for det ER det, hvis man vælger det rette program.

Som skrevet før, vil jeg klart anbefale det system, som din bogholder bogfører i, medmindre det er et gammelt dos-program eller C5, hvor det koster en bondegård. Men det lyder fornuftigt, at tale med din bogholder - og det kan være, at han synes jeg har malet fanden på væggen, hvis han er af den gamle skole, hvor alle fakturaer var manuelle.

Jeg hverken kan eller vil anbefale noget, før jeg ved hvad han siger, og hvad han bruger til bogføring.

Og nu får jeg helt dårlig samvittighed over, at jeg har beskrevet worse case for dig, og måske gjort dig endnu mere forvirret Embarrassed Sig endelig til, hvis der er noget jeg kan hjælpe med !

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Fra Helsingør
Tilmeldt 26. Feb 08
Indlæg ialt: 620
Skrevet kl. 05:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Allan

Har kigget lidt på din hjemmeside. Hvad vil du gøre, hvis i omsatte for 10 eller 100 mio.

I er nød til, at gøre som SusanneK skriver. Bygge bogholderimaskinen op fra bunden.

Det er ikke flovt, at bede om hjælp her. Det er dyrt i starten.

Men det kan meget nemt blive en tidskrævende og meget dyr løsning, ikke at gøre det.

Et bogholderi skal bygges op på den måde, at det kræve mindst timer i administration

af virksomhedens gøremål. På lang sigt.

Så bogholderiprogrammet er det billigste i den forbindelse. Det er timer der koster rigtige

mange penge. Hvad koster kontorpersonale ikke...

Så jo mere automatik man kan sætte ind i bogholderi, jo bedre.

Men held og lykke med detIdea

Tilmeldt 20. Jan 08
Indlæg ialt: 225
Skrevet kl. 09:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Nej du har ikke malet fande på væggen, for jeg har hele tiden syntes, at bogholderi er noget fanden har skabt :-) men noget jeg bliver nød til i mere eller mindre grad må sætte mig ind i. Der hvor kæden falder fra hinanden er, at man som nystartet får så mange forskellige anbefalinger ang. hvor og hvad man skal bruge tiden på, så man får det optimale ud af den. Jeg kan godt se, at for fremtiden, er det meget smart, at man fra starten valgte en mere avanceret løsning frem for at lave manuelle fakturaer. Men i opstarten er der så mange andre ting vi hellere vil bruge vores tid på. Og der er delte meninger, hvad er det rigtige specielt i starten, da virksomheden ikke er så stor og derfor er der flere der også anbefaler, at vi starter med at lave det manuelt og så får ændret tingene når det begynder at blive uoverskueligt. Det er det billigste og nemmeste for os, men på sigt, ved jeg godt at det er ikke det helt rigtige. Nu får vi se, jeg skal have tygget lidt på det før vi beslutter os.

Det er ikke til internetsitet www.4men.fo men til direkte salg, så en helt anden form for virksomhed.

vh. Allan

Fra helsingborg
Tilmeldt 21. Nov 05
Indlæg ialt: 395
Fra  handyman-kompagniet Skrevet kl. 09:44
Hvor mange stjerner giver du? :

ino som "videnbank" nået.

mvh sören

Side 2 ud af 5 (44 indlæg)