Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forretningsplan? Projektplan? Projektudvikling?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Frederiksberg
Tilmeldt 11. Nov 08
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 21:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Vi er to sprit nye idemagere, i denne  iværksætter verden, som har fået en god ide til et større bæredygtigt projekt.

Vores idé er til at starte med et projekt som forhåbentligt kan finansieres via forskellige grønne fonde eller investorer minimum det første år. Vi forventer således ikke at tjene penge på det den første lange stykke tid. 

Mit spørgsmål er nu hvordan vi får taget hul og får struktureret vores tanker. Jeg ved at man når man starter en virksomhed altid laver en forretningsplan. Ville det være en idé også at lave en sådan når det drejer sig om udviklingen af at projekt som skal kører som et forsøg , eller findes der andre modeller/værktøje/fremgangsmåder i kunne anbefale?

Vi håber i kan hjælpe.

Mange hilsner

Mia og Melanie 

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 21:59

Hvis du skal ud og finde midler til at realisere dit projekt skal du enten finde investorer eller fonde som du selv er inde på, og uanset hvilken målgruppe du sigter efter, vil de helt klart gerne se noget på skrift om hvad det er pengene skal gå det.

Så en forretningsplan (hvis det skal give overskud engang) vil helt klart være på sin plads der, ligesom nogle budgetter også vil være rare for dem at se.

Og så ellers en fornuftig projektbeskrivelse, så er du ihvertfald et stykke vej.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 11. Nov 08
Skrevet kl. 22:08

Hej Anders

Tak for dit hurtige svar.

Jeg tænkte nok at det skulle være en forretningsplan vi skulle ud i man kom i tvivl da det jo ikke er en virksomhed fra starten. Rart lige at få bekræftet det. Vi vil som sagt starte ideen som et bæredygtigt projekt som skal have en forsøgsperiode på  ½ til 1 år, hvorefter vi vil tage stillinge til om fungere... Hvis det gør er det meget muligt at vi vil lave det til en "rigtig" virksomhed.

Men tak for svaret.

mvh Mia

Fra Århus
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 378
Fra  Thomsen Business Information Skrevet kl. 10:17
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej
Nu ved jeg ikke hvor langt I er kommet med jeres ide, men den skal være så klar, at I ved hvad "der skal sælges". Hvis I ikke ved hvad der skal sælges, kan det være lidt svært at lave en forretningsplan. Så snart I har konturerne af et salgsbart produkt/ydelse er det en god ide at lave en forretningsplan.

Find skabelon til forretningsplan her: http://www.startvaekst.dk/forretningsplan

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 10:51

Mia:

Vi forventer således ikke at tjene penge på det den første lange stykke tid. 

Hej Mia,

Jeg bliver altid nervøs når jeg hører om et projekt hvor initiativtagerne ikke vil tjene penge Surprise

Det gør jeg af flere grunde:

1. Der er grænser for hvor meget arbejde man vil lægge gratis, også som selvstændig.
  2. Enhver investor tænker i afkast, og hvorfor skal han/hun belønnes når ikke I skal?
  3. Når I er flere om projektet, er der en risiko for at mindst én kører træt uden afkast.
  4. Hvis penge slet ikke er en del af Jeres motivation, kan det så blive en sund forretning på sigt?

Hvis jeg var Jer, ville jeg altså lægge et honorar ind i budgettet for Jeres arbejde. Det får projektet til at fremstå mere professionelt, mere velovervejet og mindre hippie/"Red planeten"-agtigt.

mvh Carsten

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 11. Nov 08
Skrevet kl. 11:28

Hej Mogens

Tak for tippet. Vi har en ret god ide om hvad der skal sælges, hvilket også var grunden til at vi spørger hvad næste skridt bør være. Vi vil nu gå igang med en forretningsplan så vi kan få et endnu bedre overblik.

Mvh Mia

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 11. Nov 08
Skrevet kl. 11:39

Hej Carsten

Jeg kan sagtens se hvad du mener og er også helt ening i at der bør indregnes et honorar.

Vores ide er et projekt og som sådan vil vi udvikle det og derefter lave en prøveperiode for at se om det virker i praksis ( om det sælger)

Vores umiddelbare tanke er at søge kapital hos forskellige grønne fonde da vores projekt handler om bæredygtighed/genbrug og vi håber herigennem at kunne rejse kapital nok til at få projektet til at kører det første års tid. Alternativt vil vi finde investorer som vil deltage i projektet. Som sådan vil vi ikke indregne en egentlig indtjening til os personligt af salget da et evt. overskud så skal indgå i den videre produktion og promotion af produktet/ideen. Vi vil dog som du selv foreslog indregne en form for honorar til os for vores arbejde når vi laver fondssøgning.

Jeg ved ikke om det giver mening. Vi er meget nye i det her iværkstteri men vi tror på vores ide. Hvor intet vover intet vinder tænker viBig Smile

Fra København
Tilmeldt 10. Aug 07
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 13:34

Hej Mia

Det lyder som om I er på vej i den rigtige retning med projektet, og at I har en nogenlunde klar ide om hvor I skal hen.

I stedet for at lave en "full-blown" forretningsplan, mener jeg det kan være fint at starte med at lave en projekt plan, dvs. find ud af (1) hvor vil I gerne vil være om eksempelvis 3, 6 eller 12 måneder, og (2) hvad skal der til for at få jer derhen. En forretningsplan kan være fin nok, men en lidt mere "pragmatisk" tilgang til at få projektet ud over rampen, kan ofte være at foretrække (specielt hvis I ikke umiddelbart skal have en investor ind i projektet). I projekt planen kan eksempelvis indgå at der skal udarbejdes (dele af?) en forretningsplan, men der kan jo sagtens være mange andre ting, som er vigtigere at få styr på først.

Væksthusene kan ofte være et godt sted at starte, og der er ofte kompetent rådgivning at hente, som vel at mærke er gratis. Jeg kan se at du bor på Frederiksberg, så en mulighed kunne eksempelvis være at kontakte Væksthus Hovedstandsregionen.

De Bedste Hilsner

Morten Stengaard

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 14:15

Mia:
Mit spørgsmål er nu hvordan vi får taget hul og får struktureret vores tanker.

I al ubeskedenhed:

Du går på biblioteket og låner min bog "Projekthæftet - Lille bog om fundraising og projektmageri."
Det er en værktøjsbog, som indeholder en minimal mængde af teori og en masse konkrete, praktiske anvisninger.

Start på side 1 - gør, hvad der står - gå videre til side 2 osv. Når du når side 88 har du et færdigt projekt. (stort set).

Du kan læse mere om bogen her: http://www.kjers.com/html/projekthaeftet.html

mvh Hans

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 11. Nov 08
Skrevet kl. 09:54

Hej Hans.

Tak for tippet. Det ser ud til at være lige det vi ledte efter, bestilte den hjem fra biblioteket igår så nu kan vi snart komme rigtig igang.

Mange hilsner Mia

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)