Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Oprettelse af design database, hvordan!?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 16. Feb 09
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 20:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amin's,

Jeg er ny i dette forum og har i første omgang oprettet denne profil fordi jeg er noget forvirret og søger hjælp! Efter at have søgt nettet for templates (mest forprogrammering) har jeg intet fundet der opfylder mine behov. Jeg har fået anbefalet nogle sider og har svært ved selv at finde andre udbydere.

Hvad findes der derude og alternativet vil være at få det lavet fra bunden (men noget dyrere?).

Jeg ønsker en hjemmeside som skal kunne følgende:

- Main side

- Oprettelse af profil (ubegrænset antal profiler)

- For hver profil, mulighed for upload af tekst og billeder, herunder underkategorier

- nok noget avanceret søgefunktion

- Underside der indeholder tekst og billeder

- cms system

Har for så vidt designet, men mangler stadig programmering.

Og så kan jeg se der snakkes Open Source, kan regne ud det er noget jeg skal være opmærksom på, haha??

På forhånd mange tak!

Det bedste,

Jannick

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 21:36
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Her er årsagen til at du skal bruge længere tid på at gennemtænke din side, med dertilhørende funktioner, ordentlig igennem, og få dem skrevet ned, før du går ud og indvoldverer andre i projektet.

JKjaer:

- Main side

Jeg ved ikke hvad det betyder i dit hoved, men i mit hoved er det en blanding af dansk og engelsk og mit bedste bud på en oversættelse vil være "Hovedside" og det ved jeg stadig ikke hvad er? Kan det være du mener "Forside" eller "Menu"?

Og hvis endelig vi bliver enige om hvad det ord betyder, så ved jeg stadig ikke hvad du mener en "Hovedside" skal kunne gøre eller skal kunne vise brugerne.

JKjaer:

- Oprettelse af profil (ubegrænset antal profiler)

En "profil" er et lidt mere kendt ord ... så nu er vi ovre og snakke dating sider ... det kan vi jo forstår.

Så skriver du "ubegrænset antal profiler" ... og straks begynder min regnemaskine at køre ... når du siger "ubegrænset" så begynder der at ryge 6 og 7 cifre på regningen ... for at udvikle et system der kan scallere til det uendelig skal du både tænke på software, hardware, båndbrede og selve programmeringen, alt samen skal kunne scalleres i det uendelige.

Det er selvfølgelig ikke det du ønsker ... men det er det du har bedt om, og du kan ikke tillade dig at brokke dig senere, for du har fået det du har bedt om (og regningen herfor).

Mere seriøst ville være at sige, f.eks. at løsningen skal kunne klare 50.000 besøgende og skal kunne scallere til 1.000.000 ved hardware/båndbrede udvidelser alene.

JKjaer:

- For hver profil, mulighed for upload af tekst og billeder, herunder underkategorier

Igen ... hvad skal der uploades til? Hvad skal vi gøre med de uploadede data? Hvad skal det være tekst om og billeder af? og hvad skal det bruges til?

JKjaer:

- nok noget avanceret søgefunktion

JKjaer:

- Underside der indeholder tekst og billeder

<snip>

- cms system

Nu gider jeg ikke komme med flere kommentarer vedr. entydighed, men tilgengæld spørge dig om ikke de her to punkter i realiteten dækker det samme?

JKjaer:

Og så kan jeg se der snakkes Open Source, kan regne ud det er noget jeg skal være opmærksom på, haha??

Den forstår jeg så slet ikke? Hvad er det sjove i at være "opmærksom på" "opensource"? Eller forsøger du at gøre nar af de selvsamme mennesker du beder om hjælp? Eller er det en mislykket joke?

Under alle omstændigheder, når du kommer med en seriøs forespørgsel så bør du undgå den slags, såfremt du altså gerne vil tages seriøst.

Så for at svare på dit spørgsmål ... du skal have ansat dig en udvikler, en projektleder eller lign. med kompetence til at hjælpe dig med udviklingen af dit koncept,  først overordnet, hernæst merkantilt og til sidst selve udførelsen (programmering og systemdesign) og til sidst det visuelle design.

Med andre ord, kan sagtens forstå at du selv har mistet overblikket, for der er sq meget at holde styr på, og det gør det ikke bedre at det er første gang man skal igennem det :)

Tilmeldt 16. Feb 09
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 23:35

Hold da kæft hvor er du mavesur!

Det er et helt igennem ærligt spørgsmål, kan dog regne ud det her forum er lidt for avanceret til mig,

Om det er en joke med Open Source??? Det er en måde at vise at jeg er ny i det her.

Hvilken arrogance du udviser!!!

Nå, men der er altid andre muligheder og du er tydeligvis ikke en af dem.

God dag!

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 23:50

JKjaer:

Hold da kæft hvor er du mavesur!

Hvilken arrogance du udviser!!!

Er du rar at vise bare en lille smule taknemmelighed når folk bruger tid på at hjælpe?

Jeg er hverken mavesur eller arrogant, jeg brugte faktisk en halv time på at skrive det indlæg. Så klap gælderne og slå ørene ud hvis du vil du lære! Ellers smut et andet sted hen, så har vi ikke noget at bruge dig til her!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:11

Hej Jannick,

Nu ved jeg ikke om det er noget du vil lave selv, eller om du vil have andre til? I såfald, bør du nok smide indlægget over i "Jeg søger et godt tilbud fra dig".

Og hvad jeg i bund og grund tror Mikkel prøver at sige er, for at få et overblik over hvilket site du skal have lavet, kræver det en mere detaljeret krav specfikation såfremt at folk skal kunne give dig råd samt evt. udarbejde et tilbud =)

Jeg kan sagtens forstå hvad du mener, men jeg har desværre intet forstand på programmering og jeg ved fra andre indlæg at de gutter der har forstand på den slags her på Amino (og der er mange) plejer at efterspørge en del detaljer for at kunne hjælpe dig bedst muligt.

Held og lykke med det =)

Dbh Rasmus

Fra Aarhus, Danmark
Tilmeldt 6. Apr 08
Indlæg ialt: 156
Fra  Live Systems ApS Skrevet kl. 00:11

Hej Jannick

Hvis du kan uddybe ovenstående en smule, vil jeg gerne prøve at komme med et bud på opgaven, men jeg bliver nødt til at have lidt mere information :-)

Jeg kan naturligvis også hjælpe dig med at lave en lidt mere detaljeret plan, hvis du gerne vil lave det sammen med en udvikler - du kan kontakte mig på kristian@prinkk.net

Mvh

Kristian Øllegaard

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:24

Hej Jannick,

Hvis du blot tænker dating sites, så har jeg en billigere løsning på det :) Selvfølgelig er prisen på hosting varierende i forhold til besøgende, men den del kan vi eventuelt tale om når du "vokser fra et webhotel" :)

Du kan fange mig på jh@webname.dk :D

Og velkommen til Amino;)

De bedste hilsner Jannik :)

Fra Klostertorvet 6, 2. tv 8000 Århus C
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 1541
Skrevet kl. 13:15

Velkommen til amino :)

Jeg er enig med Mikkels indlæg (og jeg er helt sikker på at det er skrevet i den bedste ånd).

Som han siger bliver du nød til at lave en meget meget mere præcis beskrivlse af hvilket produkt du gerne vil have.

Den beskrivelse du har givet ind til videre vil jeg kunne afgive et tilbud på til 10.000kr og et på 1.000.000kr og de vil begge leve op til de krav du har (måske ikke lige skalering i det billige tilfælde).

Jeg vil anbefale dig at lave en kravsspecifikation til dit projekt. Hvis du ikke ved hvor du skal starte kan du læse denne udmærkede artikkel (som for øvrigt er skrevet af Mikkel). Alternativet er, som Mikkel også nævner, at betale en konsulent for i samarbejde med dig at definere systemet.

Jeg håber ovenstående kan bruges til et eller andet.

Mvh Peder

Fra Bording, midtjylland
Tilmeldt 5. Jul 07
Indlæg ialt: 564
Fra  Stepfo Skrevet kl. 17:44

Skal siden virke ligesom Flickr ? Ud fra din beskrivelse lyder det til at være det.

Vil anbefale du finder nogle eksempler på sider med samme funktionalitet og henviser til dem - det er tit 100 gange lettere end at skrive en krav spec, især hvis man ikke har forstand på programmering og gerne vil undgå at betale i dyre domme for at få rådgivning til at komme i gang.

Fra Klostertorvet 6, 2. tv 8000 Århus C
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 1541
Skrevet kl. 18:31

Tja, jeg ved nu ikke om jeg er enig.

I udgangspunktet er det selvfølgeligt nemmere for kunden på den måde. Problemet opstår så bare når vi som bureau skal til at finde ud af hvilke funktionaliteter der er indeholdt i siden.

For det første vil det nok blive temmelig dyrt da vi jo skal sætte en mand til at gennem analysere siden for funktionaliteter.

For det andet ender det garanteret med at kunden bliver utilfreds med det produkt der bliver leveret. Dette igen af to grunde:

1. Administrationen bliver ikke defineret af den vej, så vi skal selv finde på hvordan det skal virke og det er efter al sandsynlighed ikke den optimale måde at gøre det på. Der er det nok noget bedre at kunden selv præciserer dette, men der skal jo så også laves en kravsspecifikation, som vi tidligere har nævnt og hvis kunden først skal til at definere administrationen så kan kunden ligesågodt definere det hele.

2. Der er helt sikkert funktionaliteter som vi kommer til at overse. "når man logger ind under ...xxxx.... så kan man på siden www.xxxxx.... gøre xxxx hvis man xxxx og man samtidig er xxxx"

Så at gøre det på den måde (hvis systemet er den mindste smule komplekst) vil blive frygtelig dyr og vi skal have kunden til at skrive under på en aftale om at vedkommende ikke brokker sig over mangler hvis altså projektet ikke forløber på ren konsulentsats uden begrænsning (som vil blive meget dyrt da der naturligvis i forløbet vil være utrolig mange ændringer/tilretninger).

Mvh Peder

P.s. Jeg tror det nemmeste og billigste er at lave en kravsspecifikation og så efterfølgende snakke den igennem med en programmør for at være sikker på at man laver noget der giver mening.

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)