Vi har fået en henvendelse fra en ny kunde som vil bestille vare for 6 mill hos os, og jeg ved ikke om jeg skal grine eller græde, for vi har en sund forretning og er ikke gemt i den sikkerhed som et selskab nu engang er, så hvis en ordre at denne størrelse skulle gå galt så er det nok ikke så godt at virksomheden er ”personlig ejet”. Så ret teknisk har vi ikke lyst til at få ordren, da vores virksomhed sagtens kan klare sig uden denne ordre.
Men efter vi har givet tilbud og givet vores noget nær urimelige betalingsbetingelser bla. at betalingen skal falde 12 uger før levering (dvs. på det tidspunkt varerne sættes i produktion) virker det stadig ikke som om de syntes vi er uatraktive? Hvor er faldgruppen? Mine alarm klokker bimler totalt
Det sjove er firmaet ligger i sverige og som deres kr er i tiden kan det kun undre mig de kommer til os? Hvilket kun for mig til at undres endnu mere.
Hvad skal man være opmærsom på i en situation som denne?
Bruger du for meget tid på dit lager? Se Smartpack.dk
Man kan jo godt forstå din bekymring omkring dette, men det er lidt svært at svare på hvor realistisk eller urealistisk ordren er, da der ikke er nævnt hvad varer/produkter du arbejder med.
Men, hvis de har accepteret at betale inden du sætter varen i produktion, og dette virkelig sker, ja så er det vel bare at finde det store smil frem. Personligt ville jeg også blive nervøs, men som sagt. Betaler de før du sætter varen i produktion, så burde det vel egentlig være reelt nok...
Du må i hvert fald have held og lykke med det, og håber det lykkedes for dig/jer at få ordren på plads, og alt går efter planen...
Jeg kan godt forstå du er skeptisk, ved 6 millioner ville jeg nok også gå med livrem og seler.
Jeg ville vælge en betalingsform der ikke kan trækkes tilbage uden din entydige accept eller få dem til at sende din bank en bankgaranti + sørge for at de kun kan afstå fra handelen sålænge produktionen ikke er igang.
til f430 og Mikkel, så sælger vi normalt hvidevarer til privat kunder, så når et firma vil ligge en ordre af denne størelse snakker vi rigtig mange enheder.
Bruger du for meget tid på dit lager? Se Smartpack.dk
Faldgruben kunne være, at firmaet ønsker at indgå en kontrakt der sikrer deres 6 mill. kr. i den tid der går fra betalingen til leveringen og at pengene omend de står i en bank eller en advokats klientkonto, ikke kan udbetales uden deres accept. Hvis firmaet så ikke får videresolgt varerne eller finansieringen på plads hvis varerne skal indgå i noget andet (byggeri f.eks) - ja så frigiver de ikke pengene.
Nu ved jeg ikke om du er et stort eller lille firma, men måske satser de på at du ikke har proff. rådgivning omkring sådanne forhold, og at de derfor kan slippe afsted med ovenstående.
Men kunne du så ikke istedet, få provision fra en af dine kollegaer/konkurrenter mod at de får ordren?
Nu kender jeg ikke rigtig noget til den branche, men der er da noget som måske antyder, at de ikke er helt stuerene mht. den ordre. Tror også, som Michael nævner, at i skal prøve at få noget proff rådgivning, eller få andre til at tage ordren, mod en form for provision.
Det er i hvert fald en stor ordre, set i lyset af, at de sikkert selv ville kunne bestille varerne direkte hos en producent til en bedre pris. Der ligger nok noget til grund for at ordren ikke bliver lagt hos producenten...
Jeg ville i hvert fald være varsom, og nok ikke nøjes med at acceptere en bankgaranti.
Vi har fået en henvendelse fra en ny kunde som vil bestille vare for 6 mill hos os, og jeg ved ikke om jeg skal grine eller græde, for vi har en sund forretning og er ikke gemt i den sikkerhed som et selskab nu engang er, så hvis en ordre at denne størrelse skulle gå galt så er det nok ikke så godt at virksomheden er ”personlig ejet”. Så ret teknisk har vi ikke lyst til at få ordren, da vores virksomhed sagtens kan klare sig uden denne ordre.
Men efter vi har givet tilbud og givet vores noget nær urimelige betalingsbetingelser bla. at betalingen skal falde 12 uger før levering (dvs. på det tidspunkt varerne sættes i produktion) virker det stadig ikke som om de syntes vi er uatraktive? Hvor er faldgruppen? Mine alarm klokker bimler totalt
Det sjove er firmaet ligger i sverige og som deres kr er i tiden kan det kun undre mig de kommer til os? Hvilket kun for mig til at undres endnu mere.
Hvad skal man være opmærsom på i en situation som denne?
Hej
Prøv at tjekke med www.ratsit.se. I sverige er man altså lidt mere åbne omkring fuskere. Bed dit kundeemne om deres selskabsnumre og bed om ejere personnummer. Det er meget almindeligt at anvende personnummer i sverige til alle slags transaktioner.
Når du har disse numre kan du tjekke i bla. ratsit.se eller på skatteverket.se og mange andre steder om der er anmærkninger på enten selskab eller personnummer.
Selvom kronen er svag i sverige skal der jo dog immervæk stadigvæk handles og importeres.. Det betyder så desværre at priserne er gået op for den enkelte konsument. Men fordi kronen er svag stopper al import ikke.
Rent historisk så er det meget naturligt at svenske og danske firmaer handler sammen. Sverige er immervæk et af danmarks største eksportmarkeder.
/Jesper
Klubmodul - 600000 danskere, 800+ organisationer kan ikke tage fejl