Jeg står overfor at gå i luften med min virksomhed og mangler i den forbindelse en del viden ift. hvad der er lovligt at købe til virksomheden, dvs. computer, telefon og internet. Jeg har selvfølgelig både en computer og en mobiltelefon i forvejen, men vil gerne erhverve mig to nye enheder til virksomheden. Det jeg er i tvivl om er, om hvordan det forholder sig med moms, fradrag og skat på det område. Hvor meget kan jeg trække fra, af computerens og telefonens pris, hvis det er enheder, der skal bruge i virksomhedens øjemed?! Og kan det lade sig gøre at trække disse ting fra, hvis de ikke købes på virksomhedens konto (som ikke eksisterer endnu). Jeg håber der er nogen derude, der kan/vil bistå med lidt hjælp. På forhånd mange tak
Gå ind på www.skat.dk og læs mere om driftsomkostninger og afskrivninger, så finder du svaret... ellers er det nemmest at være konkret og tale med dit lokale skattekontor. De afholder også kurser om disse emner for ganske få hundrede kroner, ligesom du kan tage et møde med dem...
... selvom mange nok synes jeg lyder tosset, s¨å er de ansatte hos skat faktisk ret flinke til at hjælpe dig...
Om det købes af private midler, eller fra firmaets konto er sådan set underordnet. Det er dog vigtig at få faktura i firmaets navn, da det reelt set er denne som identificerer hvem der har adgang til fradraget (eller mangel på samme som privat person).
Computer, telefon og internet er fuldt fradragsberettiget i skattemæssigt henseende, såfremt det kun bruges til virksomheden. Hvis det skal bruges delvist privat er der forskellige muligheder for beskatning af dette, som jeg ikke vil komme nærmere ind på her da jeg fornemmer det er fuldt ud erhvervsmæssigt de skal bruges.
Moms afhænger af hvad din virksomhed sælger, eller planlægger at sælge, hvis der er moms på dette salg har du som udgangspunkt også fradrag for momsen på det du køber. Her kan jeg støtte ovenstående svar og ringe til Skat og høre dem, de kan meget hurtigt give et præcist svar og plejer også at være hjælpsomme.
Der må jeg så korrigere dig lidt. Hvilket navn der står på fakturaen viser blot hvem der har købt den og det er i begge tilfælde personen i og med at vi taler om en personlig virksomhed. Hvem der har adgang til fradrag, dvs. om virksomheden har adgang til fradrag, afhænger af anvendelsen, og udnyttelsen. Dermed siger jeg dog ikke at det er underordnet hvem der står på fakturaen. Psykologisk set - og også momsmæssigt er det klart at foretrække at det er firmaet der står anført.
Men jeg fornemmer også at det her skal bruges i virksomheden og at det ikke er noget som bør give anledning til drøftelser med Skat.
Jeg må også sætte spørgsmålstegn ved de svar som Skat nogle gange giver på mundtlige forespørgsler. Ikke fordi de ikke gerne vil men fordi folk ofte er ude for ikke at blive stillet om til rette vedkommende.
Jeg må også sætte spørgsmålstegn ved de svar som Skat nogle gange giver på mundtlige forespørgsler. Ikke fordi de ikke gerne vil men fordi folk ofte er ude for ikke at blive stillet om til rette vedkommende.
SKAT er såment ganske venlige folk at henvende sig til. Problemet med telefoniske henvendelser er ud over at man ofte ikke får fat i en kompetent medarbejder også at SKAT sjældent står ved mundtlige svar, hvis det efterfølgende viser sig at have været forkert.