Få styr på årsrapporten med Ageras. Som Danmarks største opgaveformidler inden for økonomi skaffer Ageras dig 3 uforpligtende og sammenlignelige tilbud fra revisorer nær dig – Klik her og få 3 gratis tilbud.
Du kan ikke oprette et firma i dit eget navn med cvrnummer osv, før du er myndig.
Så enten må du vente eller overtale en af dine forældre til at løbe den juridiske risiko som indehaver af dit firma. - Bemærk at det kan være et helvede at overtage et firma når du selv bliver myndig hvis der er betydelige værdier da der sker en beskatning af værdien af dette når det skal sælges til dig i så fald.
Desuden kan jeg nævne at jeg er kun 16, så det giver vil nogle problemer?
Ja du må ikke stifte gæld før du fylder 18 - og det vil sige at du skal betale alle dine køb kontant. Ingen mulighed for cvr-nr./momsregistrering før du er 18 med minde dine foælre er indeover. Men som jeg forstår det er det et firma ved siden af skolegang - så grænsen for momsregistrering på 50,000 inden for 12 måneder nåes vel ikke?
Jeg vil gå til de kære forældre eller brormand for at høre om de vil stå inde for mig
- Men Anders du skriver; Bemærk at det kan være et helvede at overtage et firma når du selv
bliver myndig hvis der er betydelige værdier da der sker en beskatning
af værdien af dette når det skal sælges til dig i så fald...
Hvad gør jeg så når jeg bliver 18 og skal købe det?
Forstår heller ikke hvad du mener Klovn..?? Altså det med momsregistrering og kontante køb.
Du behøver ikke at lade dig momsregistrere hvis du ikke omsætter for mere end 50.000 dkk over en periode på 12 måneder. Så undgår du problemet med at skulle have dine forældre ind over i forhold til SKAT.
Winther&co.dk:
kontante køb
Når du er under 18 år må du ikke stifte gæld. Det vil sige at hvis du køber noget skal du betale kontant. Du må f.eks. ikke købe på afbetaling eller med betalingsvilkår der giver dig kredittid.
Hhvad du gerne må uden og spørge om lov er at bruge penge som du selv har tjent. Hvis du f.eks. har tjent 10.000 på at vaske biler så kan du frit disponere over disse penge og eksempelvis købe varer til dit firma.
Hvis jeg har forstået din profil ret går du stadigvæk i skole? Hvis det er tilfældet vil jeg starte firma op og vente med at registrere mig til enten omsætningen ser ud til at overstige de 50.000 dkk eller til jeg er fyldt 18 og ikke behøver at have mine forældre med på sidelinien.
Af nysgerrighed - hvad vil dit firma beskæftige sig med?
Du behøver ikke at lade dig momsregistrere hvis du ikke omsætter for mere end 50.000 dkk over en periode på 12 måneder. Så undgår du problemet med at skulle have dine forældre ind over i forhold til SKAT.
Men hvad så hvis jeg kommer til at tjene mere end de tilladte 50.000?
Klovn:
Hvis jeg har forstået din profil ret går du stadigvæk i skole? Hvis det er tilfældet vil jeg starte firma op og vente med at registrere mig til enten omsætningen ser ud til at overstige de 50.000 dkk eller til jeg er fyldt 18 og ikke behøver at have mine forældre med på sidelinien.
Af nysgerrighed - hvad vil dit firma beskæftige sig med?
Fuldstændig rigtigt! Er kun 16 år og går stadigvæk i folkeskolen's 10 klasse, mene efter sommer skal jeg på HHX på handelskolen
Jo ser du! Jeg vil mene at jeg har udtænkt en snedig idé med omkring at sælge sodavand fra automater, (også derfor at jeg har oprettet en tråd hvor jeg søger en automat ;)) Men det er blot starten vil jeg mene
Men hvad så hvis jeg kommer til at tjene mere end de tilladte 50.000?
Bemærk at der er forskel på at "tjene" og "omsætte" for 50.000 DKK. Det du tjener er forskellen mellem dine indtægter og dine udgifter. Omsætning er det du har solgt for.
Hvis du omsætter for mere end 50.000 DKK er der ingen vej udenom så skal du registreres hos SKAT.
Held og lykke med det - det lyder spændende og hvis nogle flere spørgsmål - så skyd bare løst.....