For efterhånden fem år siden oprettede jeg et I/S med min ex-kæreste. I/S'et var en forretning, hvor det først og fremmest var hende, der arbejdede. For to år siden gik vi fra hinanden. Tiden fik lov at gå fordi hun skiftevis ville sælge og fortsætte driften af forretningen selv. Som sagt er der gået to år og det sidste ½-1 år har jeg presset en del på for at komme ud. Kapitalkontoen for mig er knap 150.000 kr. Det kan hun ikke betale mig ud fra den ene dag til den anden, så jeg har som sådan tilbudt hende at købe mig ud for 0 kr. Det vil hun bare ikke. Nu er det heldigvis sådan, at vi oprettede en I/S-kontrakt, så jeg kan kræve I/S'et opløst. Som sådan fint nok, men hun vil stadigvæk ikke acceptere dette, og vil ikke skrive under på en status, eller et papir, hvor det står anført at jeg er købt ud for 0 kr. Så jeg sidder med nogle problematikker: 1) Jeg har sendt hende opsigelsesbrev. Men hvis hun ikke vil acceptere dette, hvad så? Kan jeg sende en kopi af brevet (sendt anbefalet til hende) til Webreg/CVR og på den baggrund komme ud af virksomheden, så jeg ikke længere er bundet ved konkurs eller lignende? 2) Kan jeg trække de 150.000 kr. fra i skat? Og hvad er de formelle krav for, at jeg kan gøre dette? 150.000 er dog en slat, så hvis der bare kunne komme 50-60.000 tilbage i skat vil det lette rigtgt meget :-) |
Hej!
I/S kontrakten tager vel højde for, hvordan der skal forholdes......!
Brug evt. en rådgiver/advokat til at skrive rådgiverbrevet.
Der skal laves en opgørelse over aktiver/passiver mv.
Eventuelle avancer mv. på aktiver skal du beskatte.
Du har ikke fradrag for 150tkr. på kapitalkontoen, idet det er din risiko i et I/S.