Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

A-kasse??

Side 1 ud af 3 (24 indlæg)
Fra Aalborg
Tilmeldt 20. Jul 08
Indlæg ialt: 129
Skrevet kl. 00:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer. Jeg er gået fra at være fast ansat de sidste 15år og at have mit egent en mands firma.  Og så kome jeg til at tænke på hvad i andre gør med A-Kasse.  Jeg er medlem af en a-kasse nu. Men som jeg kan se det ud fra mine papir så kan jeg ikke bruge dem´til en meter.  Eller jow hvis jeg lukker mit firma helt ned.   Men hvis jeg nu har en ide om at jeg kan leve af mit firma er der så en ide i at have en a-kasse og er der en a-kasse som er bedre til os med firma?

Tilmeldt 13. Jan 09
Indlæg ialt: 229
Skrevet kl. 00:26

Prøv dana ellere ase.. det er en god backup hvis virksomheden ikke skulle gå i længden, går de 5 år tilbage og ser på din løn

Fra Aalborg
Tilmeldt 20. Jul 08
Skrevet kl. 00:29

EagleGolfShop:

Prøv dana ellere ase.. det er en god backup hvis virksomheden ikke skulle gå i længden, går de 5 år tilbage og ser på din løn

Sjovt var lige på ASE og ser på dana nu :-)

Men jeg har ret i at jeg skal lukke mit firma helt før jeg kan bruge dem til noget?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:40

Ja..du har ret.

Personligt mener jeg, at det er spild af hårdt tjente penge.

Hvis du virkelig skal lukke ned, kan du vel altid finde et eller andet job.

Min kone og mig har meldt os ud af DANA for en del år tilbage.

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 10:48

Hej

Jeg synes A-kasserne for selvstændige oversælger deres produkt, - dagpenge er et offentligt system rettet mod lønmodtagere og A-kasser for selvstændige er blot administratorer af regler der er lavet på baggrund af lønmodtagerforhold.

Hverken ASE, DANA eller lign har muligheder for at bøje systemet til at passe for selvstændige, deres styrke ligger udelukkende i at de kender de krav du som tidligere selvstændig skal opfylde.  Man skal ihvertfald gøre sig det klart at sagsbehandlingstiden er længere og at man ikke modtager dagpengene lige med det første. Der kan, afhængig af omstændighederne, gå 2-3 mdr. førend at alle dokumentationskrav vedr. virksomhedens ophør er opfyldt. Så noget akut sikkerhedsnet er det altså ikke, og det kan ikke på den måde sammenlignes med lønmodtagernes fordel ved et A-kasse medlemsskab.

Personligt synes jeg kun A-kasse medlemskab er interessant for en selvstændig hvis man i tilfælde af virksomhedens ophør vil benytte de muligheder der ligger omkring uddannelse og beskæftigelsestilbud. Her er der dog også andre muligheder udenfor A-kasse systemet.

/Michael

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 11:08

Jeg har for et pænt stykke tid tilbage åbnet en tråd omkring lige præcis det store spørgsmål "Hvad kan man som selvstændig bruge en A-kasse til?":
http://www.amino.dk/forums/t/368.aspx

Min fuldstændig klare holdning til "A-kasse for selvstændige" er at det er ubrugeligt og det er misvisende at kalde et en A-kasse for selvstændige.
Hvis din virksomhed går så dårligt at du eventuelt kunne have brug for dagpenge fra en A-kasse, så skal du nemlig lukke virksomheden.
Men så er du jo ikke selvstændig længere....
Ergo ville det mere rigtige være at kalde det "A-kasse for eks-selvstændige" - for du kan ikke bruge den, hvis du har en virksomhed. Og hvis du har en virksomhed så er du jo selvstændig. Så at kalde det en A-kasse for selvstændige holder ikke set med mine øjne Geeked.

Det som jeg tror er, at sådan nogle som ASE, som slår hårdest på det med at være for selvstændige, nok mest af alt har tænkt på fagforeningsdelen. Men efterhånden som folk går mere og mere væk fra at gide at være organiserede i fagforeninger, så man besluttet at slå mere på A-kasse-delen. Og derved er det så blevet til en A-kasse for selvstændige, hvilket så teknisk set ikke er helt korrekt.

/Jesper

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 11:12

Her er i øvrigt lige et stykke tekst fra min debat omkring Krifa's A-kasse. Det er tilbage fra midten af 2005 hvor jeg skrev følgende:

Jeg her selv kontaktet min A-kasse, som er Krifa (afd. for selvstændige), og spurgt hvornår de konkret udbetaler penge, og hvad jeg egentlig kan bruge dem til. Min rådgivers svar var, at nu skulle man jo ikke se det på den negative side, men den positive, som der jo også var mange af. Jeg sagde så, at jeg da helt klart godt kunne forstå de foretrak de positive historier fra selvstændige, da det så er lig med at de ikke skal udbetale penge til dem... Hun fortalte så, at det jeg skulle tænke på min A-kasse som, var et sikkerhedsnet i de positive situationer. Hendes eksempel gik på, at hvis en iværksætter nu havde startet en virksomhed og den efter nogle år kørte rigtigt godt, og vedkommende derefter solgte den. I dette tilfælde ville vedkommende være arbejdsløs fordi virksomheden var solgt. Derefter kunne vedkommende jo så være berettiget til at få dagpenge fra A-kassen, imens vedkommende gik og puslede med sine tanker om at starte noget nyt. Jeg spurgte hende som om man var fritaget for at skulle stå på AF og være aktivt jobsøgende - Det var man så ikke, da det er at krav fra A-kassen at man gør.

Og så var det lige jeg kommenterede det med "Hvis man nu lige har solgt en virksomhed - Så har man nok også fået nogle penge ud af det og formentenlig endda nok til at man ikke gider/vil/har brug for dagpenge fra A-kassen..." I det tilfælde er man nok ret ligeglad med A-kasse og hele den offentlige mølle...

Jeg syntes godtnok stadig, at det er det mest idiotiske eksempel på hvorfor jeg skulle være medlem af deres A-kasse.... Stick out tongue

/Jesper

Tilmeldt 30. May 05
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 11:38

Dagpengene er en forsikringsordning, som skal dække hvis det går galt, - dvs. hvis du ikke har nogen indtægt. Hvis du ikke regner med at det går galt, er der ingen grund til at være i en a-kasse.

Forskellen på dagpenge og kontakt-hjælp er at du må ikke have nogen-som-helst form for formue, hvis du skal modtage kontant-hjælp. Hvis det går galt, bliver du nødt til at sælge hus, bil og opbruge din formue før du kan få kontakthjælp. Med dagpenge kan du beholde hus & have og stadig få hjælp.

Du kan godt få dagpenge, mens du bygger dit firma op. Kravet er at du skal kunne varetage almindelig jobsøgning fuldtids mens du har firmaet. Mange freelancere bruger det til at have et firma som de kan fakturere fra, mens de får supplerende dagpenge  og indtil de kan få en fuldtids-indtægt ud af firmaet.

Der er en meget åndssvag regel: Hvis du har et firma, men får brug for dagpenge, skal du nedlægge firmaet. Hvorefter du kan aftale med din a-kasse at du åbner et nyt firma igen, - som laver præcist det samme. Det er rimeligt åndssvagt.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:07

Hej!

Går det galt, kan man vel altid dele aviser ud, smale flasker mv.!*S*

A.-kasse systemet for selvstændige et noget ubrugeligt makværk.

Fra Aalborg
Tilmeldt 20. Jul 08
Skrevet kl. 19:53

Anders Højsted:

Forskellen på dagpenge og kontakt-hjælp er at du må ikke have nogen-som-helst form for formue, hvis du skal modtage kontant-hjælp. Hvis det går galt, bliver du nødt til at sælge hus, bil og opbruge din formue før du kan få kontakthjælp. Med dagpenge kan du beholde hus & have og stadig få hjælp.

Kan det passe at jeg ikke må have nogle værdi'er???  jeg kender da mange som har fået kontant hjælp eller dagpenge og har haft hus/bil kat og hund. :-)  

Side 1 ud af 3 (24 indlæg)