Jeg er nystartet som selvstændig konsulent her pr. 1 Januar 2009. Jeg tager ud til firmaer der har problemer enten med deres daglige drift i administrationen, eller blot har problemer med at nå deres daglige bogføring, indberetninger og at have økonomisk overblik. Som udgangspunkt koncentrerer jeg mit fokus på små virksomheder med 1-15 ansatte. Jeg kalder mig konsulent, da jeg er en mellemting mellem en bogholder og en virksomhedsrådgiver, hvilket betyder at jeg kan se bredere end en standard bogholder og mere lavpraktisk end en virksomhedsrådgiver, dette er ofte hvad mindre virksomheder har brug for, i løsningen af deres udfordringer. For at finde frem til den gruppe der konkret har brug for hjælpen, har jeg brugt institutioner som banker, revisorer og lokale netværk. Men det tager tid at netværke og jeg er stadig ikke helt klar på hvordan jeg selv direkte kan fange kunderne. Annoncering kan være en løsning, men ofte er den også en økonomisk pæn udgift, og derfor vil jeg høre alle jer der har fået gang i jeres kundegruppe, hvordan at I bar jer ad. Håber at modtage nogle gode input :-) |
Typisk starter din type virksomheder med at man har 1 eller flere kunder med fra tidligere jobs eller ligefrem har outsourcet sig selv fra sin tidligere arbejdsgiver. Altså i stedet for at være ansat har man skiftet sit cpr.nr ud med et cvr.nr over for sin arbejdsgiver. Så er man jo igang med sin gamle arbejdsplads som kunde nr. 1. Herefter er det dit gode ry og rygte/netværk sammen med lidt annoncering/direct mail der skal bringe dig roligt fremad. Men uden referencer bliver det noget mere op ad bakke, hvis du skal arbejde med økonomiopgaver.
I en forening hvor jeg er formand, har vi netop hyret et firma som dit gennem en som kendte en, der anvendte det firma og var fint tilfreds.