Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Firma som ejer af bolig

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 23. Jan 07
Indlæg ialt: 112
Skrevet kl. 10:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Må mit firma købe et hus eller lejlighed og så leje det ud til min familie og jeg (så vi bor i lejebolig)?

Tak for hjælpen.

Mvh. Phi

Genvejen til en fantastisk blog

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:20

Hej!

Er det et selskab eller enkeltmandsfirma?

Tilmeldt 23. Jan 07
Skrevet kl. 13:23

P.t. enkelmandsfirma, men der er tegn i sol, måne og stjerner for at det snart bliver et Aps.

Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Indlæg ialt: 4506
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 13:39

Phi:

Hej,

Må mit firma købe et hus eller lejlighed og så leje det ud til min familie og jeg (så vi bor i lejebolig)?

Tak for hjælpen.

Mvh. Phi

Hej Phi

Nu er Peter jo meget mere kvalificeret til at svare på spørgsmålet, men lad mig lige høre hvad du mener fordelen er? (spørger fordi jeg selv har haft samme tanker)

Så vidt jeg er orienteret, så kan det som regel godt lade sig gøre, men det er vist bedst hvis det foregår igennem et aps. Tror det bliver noget bøvl med enkeltmandsfirma.

Og så skal du huske at du ikke har de samme rente-fradragsmuligheder som ved privatkøb, og når dit firma lejer boligen ud til fx. dig, så skal det være på markedsvilkår. Så med mindre der er andre erhvervsejendomme, eller jordstykker du kan forpagte ud, så tror jeg ikke der er den store fordel ved at lade firmaet købe boligen og dernæst leje den.

Hvis der er andre bygninger på grunden som du fx. ønsker at bruge til erhverv, så mener jeg at det er muligt at lade firmaet købe erhvervsdelen, og så købe boligdelen som privatperson. Men du må ikke hænge mig op på det. Jeg er heller ikke sikker på hvordan regnestykket vil se ud, dvs. hvordan fordelingen bliver med henholdsvis bolig og erhvervsareal. Jeg er dog sikker på at fx. Peter kan svare på dette.

Hilsen Morten

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:35

Hej!

Ja...Morten er inde på det rigtige.

Som det er lige nu, kan det næppe svare sig at ændre(ingen fordel)!

Noget andet er, hvis det er en blandet bygning erhverv/privat!

Tilmeldt 23. Jan 07
Skrevet kl. 14:46

Fordelene tænker jeg umiddelbart kunne være, at firmaet kunne købe boligen som udgift - dvs. den kunne betales uden der først skal trækkes skat af pengene til betalingen. Desuden vil vedligeholdelse, etc. vel kunne betales af firmaet på samme måde.

Tilgengæld vil evt. prisstigning så blive beskattet den dag boligen sælges + det selvfølgelig ikke er så sjovt, hvis man skal leje den på markedsvilkår ifht. at leje den til en eller anden sindsyg lav rente.

Om der er en blandet bygning er vist et spørgsmål om vurdering. Jeg arbejder hjemmefra, så jeg skal have et kontor. Resten af boligen er privat.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:02

I skattemæssig henseende er det ikke en blandet bygning, idet kontoret ikke er afskrivningsberettiget.

Du kan ikke fratrække vedligeholdelse mv.

Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Indlæg ialt: 4506
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 15:43

Peter - hvis man nu erhverver et grundstykke med flere bygninger som kan deles op i erhverv og bolig, hvor man ønsker at købe boligen i privatregi og lade firmaet købe erhvervsdelen. Er der så en tommelfingerregel for hvordan man udregner værdien af henholdsvis privat og erhvervsdelen? Eller foretages der en individuel vurdering, og i så fald hvem står for sådan en vurdering?

Hilsen

Morten

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:49

Den er individuel...ejendomsmægleren har jo normalt en nøjagtig opgørelse m2 mæssigt.

Man tager så udgangspunkt i kontantkøbesummen. og fordeler så forholdsmæssigt

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 10:20

Peter hvad sker der lige for dig ?

Man kan på ingen måde som personligt firma udleje beboelse til sig selv.  Det er en såkaldt nullitet.

Taler vi om udlejning via et selskab er det ganske enkelt for dyrt på grund af de såkaldte "faktor-regler" som gør at lejen mellem selskab og person skal sættes meget højt når personen har bestemmende indflydelse på egen aflønningsform.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)