Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Jeg søger pedagogiske svar på elementere spørgsmål om skat?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 9. Feb 09
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 00:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Imbicile spørgsmål om skat

Jeg er nyopstartet og har nogle spørgsmål, som nok er så elementære at, ingen på internet har taget sig bryet med at forklare dem. I hvertfald ikke på en måde der ikke involverer endnu flere begreber, jeg ikke kender. Det jeg har brug for er et svar der er så latterlig enkelt at et lille barn vil fatte det. 

1. Hvad er A-indkomst?

Er det måske det jeg sidder tilbage med efter at moms og driftsudgifter er betalt? Er det det samme som skattepligtig indkomst?

2. Skal man som enkeltmandsforetag betale 38 % skat af hele sin indkomst, eller er der en lavere grense, op til hvilken man er fritaget for skat? Efter at have fratrukket moms og udgifter har jeg haft en indtjening i 2008 på ca. 70000. Ca. hvor meget skat og AM-bidrag skal jeg regne med at betale af dette?

3. Hvorfor har jeg modtaget regninger fra SKAT på mere end 5000 kroner pr. månede i 2009 for AM-bidrag (til sammen mere end 60000 dkr), når min skattepligtige indkomst er på under 70 000? Jeg regner med dette må være en fejl. Hvor og hvordan skal jeg henvende mig for at rydde op i det. Den første regningen er allerede forfallet, mens jeg har stukket hovedet i sandet.

Jeg håber nogen kan hjælpe mig at besvare disse spørgsmålene så jeg kan få fred. 

Fra Hillerød
Tilmeldt 10. Nov 07
Indlæg ialt: 2846
Skrevet kl. 00:40

FrancisClemens:

3. Hvorfor har jeg modtaget regninger fra SKAT på mere end 5000 kroner pr. månede i 2009 for AM-bidrag (til sammen mere end 60000 dkr), når min skattepligtige indkomst er på under 70 000? Jeg regner med dette må være en fejl. Hvor og hvordan skal jeg henvende mig for at rydde op i det. Den første regningen er allerede forfallet, mens jeg har stukket hovedet i sandet.

Jeg iler fluks med et råd til punkt 3: Ring til Skat med det samme.

De har tilsyneladende sat din forventede indkomst for 2009 alt for højt. Få det lavet om, så aconto-betalingerne kommer ned på et passende leje. Det kan absolut ikke betale sig at stikke hovedet i sandet. Det koster bare dyrt i alle mulige ekstra gebyrer og straffe.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 00:45
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

FrancisClemens:

Imbicile spørgsmål om skat

Dine spørgsmål er ikke imbicile, men jeg synes, de peger i retning af, at du har brug for flere svar end dem, du efterspørger.
Derfor bliver mit meget korte svar:

Du har brug for en revisor - hurtigt.

Selvom du har stukket dit hoved i sandet, kan du være ganske sikker på, at SKAT nok skal finde det af dig, der stadig er over jordens overflade. Din revisor kan hjælpe dig med at håndtere SKAT på den bedste måde.

Alternativt kan du også få hjælp og rådgivning direkte hos SKAT. De plejer at være venlige og hjælpsomme. Det er dog min vurdering, at du alligevel får brug for revisorbistand, og så kan det godt være den strategisk bedste løsning at tale med revisoren først.

mvh Hans

Tilmeldt 6. Feb 09
Indlæg ialt: 85
Skrevet kl. 00:51
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

A-indkomst og B-indkomst

1.A er dit hovedjob og B er dit bijob..

2. din skat sættes efter hvad du opgiver at du har tjændt og -det du kan trække fra..

svar nok..??

Af Salgschef

Ulrik M. Haislund petersen.ulrik@mail.com

Tilmeldt 6. Feb 09
Skrevet kl. 00:53

hej..!!

enig du har brug for en revisor eller en der kan hjælpe dig med det, du ikke har styr på det.

men lad dig ikke slå du af det det er der mange ander der heler ikke har :O)

Af Salgschef

Tilmeldt 9. Feb 09
Skrevet kl. 01:10

Tak for mange hurtige svar.

Det er mulig jeg har givet indtryk af at være mere fortabt end det der er tilfældet. Jeg har et et ordentlig ført regnskab fra hele 2008, som jeg fået noget hjælp til, og det er hverken særlig kompliseret eller langt, med kun 126 000 i omsætning

Efter at krisen ramte har mine indtægter desverre fuldstændig ophørt. Men jeg har alligevel sat til side en god slump penge til at dække skat for 2008. Jeg har ikke råd til nogen revisor, da det ikke umiddelbart ser ud som om der er nogen jobs i sigte og en slik udgift vil gøre for ondt på økonomien.

Jeg vil ringe skat og høre om det med AM-bidrag, men jeg vil gerne prøve at klare resten af skatteopgøret selv og det burde vel være muligt når det er snak om så få tal: Jeg har en total indtægt på ca. 125000, jeg har betalt ca. 25000 i moms, jeg har brugt ca. 33000 til udgifter og jeg har taget ca. 68000 ud i løn.

Har jeg virkelig brug for en revisor for at ordne det? 

Tilmeldt 9. Feb 09
Skrevet kl. 01:14

1. Men når man siger A-indkomst, er det inkluderet moms og inkluderet de udgifter man kan trække skat og moms fra på?

2. Er der en side/kalkulater noget sted på nettet hvor jeg kan skrive ind det jeg har taget ud i løn, (altså min indkomst minus moms og de udgifter jeg kan trækker fra) og som derefter kan fortælle mig hvor meget jeg kan regne med at betale i skat?

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 01:20
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

FrancisClemens:
Har jeg virkelig brug for en revisor for at ordne det? 

Det er nærmest lidt op til dig selv at finde ud af.
Jeg skal efter bedste evne - men jeg er ikke revisor - forsøge at svare på dine oprindelige spørgsmål.

Så vidt jeg ved forholder det sig nogenlunde således:

Din A-indkomst er indkomst, som du har tjent som lønmodtager - altså indtægt, som din arbejdsgiver har udbetalt som løn. Hvis du ikke har haft lønindkomst i 2008 er din A-indkomst 0.
Din B-indkomst er det, du har tjent i din virksomhed. Du kan også have B-indkomst fra en arbejdsgiver, hvis du har arbejdet efter faktura og ikke fået udbetalt løn.

Opkrævningerne af AM-bidrag skyldes formentlig din forskudsregistrering - den kan du få ændret.

Sørg for at få lavet en aftale med SKAT så hurtigt som muligt og sørg for at have dokumentation for hele din situation. Vær ikke bange for at bede dem om råd, men lov dem ikke at du kan betale mere end du kan. Hvis du kan, så sørg for at have dokumentation for, at du ingen ordrer kan forvente i 2009, og forklar dem, hvordan du så vil skaffe dig indtægt.

Held og lykke.

mvh Hans

Tilmeldt 6. Feb 09
Skrevet kl. 01:22

(Jeg vil ringe skat og høre om det med AM-bidrag, men jeg vil gerne prøve at klare resten af skatteopgøret selv og det burde vel være muligt når det er snak om så få tal: Jeg har en total indtægt på ca. 125000, jeg har betalt ca. 25000 i moms, jeg har brugt ca. 33000 til udgifter og jeg har taget ca. 68000 ud i løn.)

nej men du kan købe hjælp til det for under 700.-

men du kan jo også prøve selv..HUSK at få alt det med som du kan trække fra i skat.!

du mangler ca. 2000.- som du skal finde fradrag for, og du går i nul.

det er muligt at

Af Salgschef

Fra København S.
Tilmeldt 4. Dec 07
Indlæg ialt: 140
Skrevet kl. 12:17

FrancisClemens:

2. Er der en side/kalkulater noget sted på nettet hvor jeg kan skrive ind det jeg har taget ud i løn, (altså min indkomst minus moms og de udgifter jeg kan trækker fra) og som derefter kan fortælle mig hvor meget jeg kan regne med at betale i skat?

Ja du kan gå ind på SKAT.dk - under selvbetjening borger og det punkt der hedder BEREGN SKATTEN 2008.

DBH Martin, Vinther  & Co.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)