Imbicile spørgsmål om skat
Jeg er nyopstartet og har nogle spørgsmål, som nok er så elementære at, ingen på internet har taget sig bryet med at forklare dem. I hvertfald ikke på en måde der ikke involverer endnu flere begreber, jeg ikke kender. Det jeg har brug for er et svar der er så latterlig enkelt at et lille barn vil fatte det.
1. Hvad er A-indkomst? Er det måske det jeg sidder tilbage med efter at moms og driftsudgifter er betalt? Er det det samme som skattepligtig indkomst?
2. Skal man som enkeltmandsforetag betale 38 % skat af hele sin indkomst, eller er der en lavere grense, op til hvilken man er fritaget for skat? Efter at have fratrukket moms og udgifter har jeg haft en indtjening i 2008 på ca. 70000. Ca. hvor meget skat og AM-bidrag skal jeg regne med at betale af dette?
3. Hvorfor har jeg modtaget regninger fra SKAT på mere end 5000 kroner pr. månede i 2009 for AM-bidrag (til sammen mere end 60000 dkr), når min skattepligtige indkomst er på under 70 000? Jeg regner med dette må være en fejl. Hvor og hvordan skal jeg henvende mig for at rydde op i det. Den første regningen er allerede forfallet, mens jeg har stukket hovedet i sandet.
Jeg håber nogen kan hjælpe mig at besvare disse spørgsmålene så jeg kan få fred.
|
FrancisClemens:3. Hvorfor har jeg modtaget regninger fra SKAT på mere end 5000 kroner pr. månede i 2009 for AM-bidrag (til sammen mere end 60000 dkr), når min skattepligtige indkomst er på under 70 000? Jeg regner med dette må være en fejl. Hvor og hvordan skal jeg henvende mig for at rydde op i det. Den første regningen er allerede forfallet, mens jeg har stukket hovedet i sandet.
Jeg iler fluks med et råd til punkt 3: Ring til Skat med det samme.
De har tilsyneladende sat din forventede indkomst for 2009 alt for højt. Få det lavet om, så aconto-betalingerne kommer ned på et passende leje. Det kan absolut ikke betale sig at stikke hovedet i sandet. Det koster bare dyrt i alle mulige ekstra gebyrer og straffe.