Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

billedrettigheder

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 29. Jun 08
Indlæg ialt: 161
Skrevet kl. 20:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej allesammen.

Jeg har oprettet en webshop og til de produkter jeg har derinde skal der jo selvfølgelig være et billed. Her har jeg bare været inde på google og søge på mit produktet og så tage det billed jeg fandt af dem derinde.

Nu kom jeg bare lige til at tænke på om det overhoved er lovligt. Skal man ikke have rettighed til at måtte bruge billederne og hvis man skal det hvordan får man så de rettigheder.

Fra Odense
Tilmeldt 18. Jan 09
Indlæg ialt: 558
Skrevet kl. 20:09

Hvor har du købt varerne?? Kan du ikke få produktfotos derfra?

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 20:13

kmtrader:

Hej allesammen.

Jeg har oprettet en webshop og til de produkter jeg har derinde skal der jo selvfølgelig være et billed. Her har jeg bare været inde på google og søge på mit produktet og så tage det billed jeg fandt af dem derinde.

Nu kom jeg bare lige til at tænke på om det overhoved er lovligt. Skal man ikke have rettighed til at måtte bruge billederne og hvis man skal det hvordan får man så de rettigheder.

Det er ikke lovligt blot at bruge et tilfældigt billede du har fundet på nettet. Der er ganske givet nogen der har ophavsretten til dette billede og de er i deres gode ret til at opkræve betaling for anvendelsen + erstatning for den ikke-godkendte anvendelse af deres billedemateriale.

Ofte takses sådanne misbrug til 1500 kroner pr billede og et tilsvarende beløb i erstatning for at have anvendt det uden tilladelse - Så hvis du regner med en pris på omkring 3000 kroner pr billede, så er du ikke helt galt på den.

Den rette fremgangsmåde er at kontakte din leverandør og bede om produktfotos, eller købe dine billeder af andre, eller selvfølgelig at få taget nogle selv. Det sidste er der flere her på Amino der arbejder med og som sikkert kan give dig en god pris på løsning af opgaven.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Tilmeldt 29. Jun 08
Skrevet kl. 20:13

har købt dem gennem en Grossist. Skal jeg kontakte dem og bede om billederne.? er det ulovligt bare at hente produktbillederne fra google?

Tilmeldt 29. Jun 08
Skrevet kl. 20:16

Hej Anders

Jeg har bare set rigtig mange andre webshops der bruger de samme billeder. Jeg siger ikke at det gør det mere rigtigt men når jeg sælger firmaets produkter kan jeg ikke se deres interesse i at skulle sige at jeg ikke må bruge deres billeder.

Men jeg forstår hvad du mener.

Fra Odense
Tilmeldt 18. Jan 09
Indlæg ialt: 558
Skrevet kl. 20:18

det burde ikke være noget problem overhovedet - man skal bare have lov af de rigtige mennesker.

Langt det nemmeste og sikreste for dig er at få billederne fra grossisten

Tilmeldt 29. Jun 08
Skrevet kl. 20:27

Hvis vi nu siger at jeg har købt nogle produkter af f.eks. Samsung. Lad os sige at jeg har købt nogle Samsung fjernsyn af en grossist og skal nu sælge dem på min webshop. Jeg finder nogle fine billeder af fjernsynet på google og sætter dem ind i min webshop. Er det så Samsung eller grossisten jeg skal have lov af?

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 20:34

kmtrader:

Hvis vi nu siger at jeg har købt nogle produkter af f.eks. Samsung. Lad os sige at jeg har købt nogle Samsung fjernsyn af en grossist og skal nu sælge dem på min webshop. Jeg finder nogle fine billeder af fjernsynet på google og sætter dem ind i min webshop. Er det så Samsung eller grossisten jeg skal have lov af?

Det vil være den hjemmeside du har fundet billederne på der skal give dig tilladelse til at anvende dem. Egentligt er det fotografen/rettighedshaveren der skal give dig denne.

Så den sikre vej er at kontakte din leverandør og høre om de har produktbilleder du må anvende, eller om du må tage dem fra producentens hjemmeside.

Hvis du "blot" snupper billederne fra google, og dermed måske fra en af dine konkurrenter kan det hurtigt give dig ballade.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Tilmeldt 29. Jun 08
Skrevet kl. 20:36

Ja det kan jeg godt se. Jeg prøver at ringe til min leverandør på mandag og finde ud af det.

Tusind tak for hjælpen

Fra København Ø
Tilmeldt 10. Jan 09
Indlæg ialt: 519
Skrevet kl. 12:09

Jeg vil lige præcisere Anders svar.

Det er kun copyright-indehaveren (typisk fotografen), som kan give tilladelse til brug af billederne. Det er dog muligt, at Grossisten har en licens-aftale med copyright-indehaveren, så grossisten må give forhandlerne lov til at bruge billederne. Det er ikke engang sikkert, at grossisten er klar over, hvad han må og derfor bare giver dig lov til at bruge dem i håb om at sælge noget mere. Dette kan blive noget af en speget affære.

Sørg under alle omstændigheder for at få tilladelsen på skrift. Jeg kan bekræfte, at en pris på 3000 kr pr. billede for ulovlig brug er realistisk. Det kan blive rigtig dyrt, hvis det drejer sig om mange varer, og det kan lukke din forretning fra den ene dag til den anden.

At lave gode produktfotos er dyrt og svært, så derfor værnes der ofte om dem. Det er korrekt, at mange bryder loven. Der bliver også uddelt nogle gigantiske regninger af og til :-)

Mvh.

Carsten

Fotograf Carsten Olsen - Bryllupsfotograf og portrætfotograf i København og omegn.

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)