Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tabt Arbejdsfortjeneste / Faktura for arbejde

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Jul 06
Indlæg ialt: 581
Skrevet kl. 15:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle Aminoer,

Har en lille sag jeg håber i kan hjælpe med.

Har haft solgt et produkt til en erhvervskunde, som skulle sælge og installere det for en af deres kunder.

Desværre viste det sig lige efter monteringen at produktet var defekt. De fik sendt et nyt produkt, hvorefter de så har måtte afmontere det gamle og sætte det nye op istedet. Alt i alt har de brugt en små 3-4 timer ekstra på det, og har sendt det gamle produkt retur.

Min kunde (erhvervskunden) vil så gerne sende os en faktura for de ekstra 3-4 timer de har brugt på at afmontere/montere det gamle og nye produkt.

Umiddelbart synes jeg egentlig det er meget fair måde at gøre det på (selvom jeg hellere ville give afslag i prisen osv.) Men ville lige sikre mig at det også er korrekt - og at de rent faktisk har "krav" på at få betaling/erstatning for de ekstra timer de har brugt på det?

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 15:10

De har kun krav på det hvis i har aftalt i jeres forhandler kontrakt at de har krav på det. Som udgangspunkt har de ikke.

Derudover vil jeg mene at det vil være en god service for jer at kompensere det på en eller anden måde, det er ihvertfald en farlig dør at åbne den der hvis duspørger mig.

Hvis de f.eks. har en ultralav avance på dit produkt er det selvfølgelig en dårlig service for dem hvis de skal bruge 4 timer på en garantisag.

Jeg ville nok ringe til dem og påpeget at i ikke har etableret nogen aftale om hvad i gør i sådan en sag, derfor er du lidt utilfreds med de bare har sendt en regning uden videre, men at du derudover er intereseret i at få udarbejdet en løsning på problemet sådan at de fortsat kan forhandle dine produkter.

Fra næstved
Tilmeldt 21. Jun 08
Indlæg ialt: 363
Fra  sensolin gulvmontering Skrevet kl. 00:52

jeg er nok enig med den anden, kommer an på om der er en aftale om det, de har jo  også et selvansvar i at undersøge om det de har modtaget virker inden montering, det kunne for så vidt være dem selv der har ødelagt det.

hvis du køber et fjernsyn eller andet i en forretning, og det ikke virker, så for du det byttet, ja, men du får ikke penge til benzin fram og tilbage ej heller penge for brugt tid på at sætte det op og tage det ned igen

hvad er det da for et produkt, for et eller andet sted betyder det vel noget, hvis man ingen chance har for at se om varen virker før det er sat op eller hvad man skal, så kunne der måske være noget om det.

men 3-4 timer synes jeg også lige lyder af meget, meeen ved jo ikke hvad det er

Fra næstved
Tilmeldt 21. Jun 08
Indlæg ialt: 363
Fra  sensolin gulvmontering Skrevet kl. 00:54

ellers hvad med at sende regningen videre til dem der har lavet produktet, det er mere deres ansvar end det er dit.

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 01:22

Hej,

Man skal spørge sig selv engang: Hvem har den største avance på det produkt målt i kr? Det har videresælgeren og ikke grossisten. Grossister ombytter i reglen produktet uden omkostninger for kunden (i dette tilfælde mellemhandleren), men de yder INGEN kompensation for følgeskader, tabt arbejdsfortjeneste eller noget andet.

Jo større grossisten eller producenten er, jo sværere er de at bide skeer med - for det er importørens/mellemhandlerens ansvar at sørge for at han har en ordentlig avance, så han kan udbedre fejl og mangler og stadig tjene penge. Hvis han ikke udkalkulerer en ordentlig avance, så kan han da ikke bare sende regningen videre! Han sender jo heller ikke avancen videre, hvis den er bedre end forventet, vel?

Jeg ville sige det meget, meget pænt - men når man ikke decideret har produceret produktet selv, men blot er importør, så skal man ikke kompensere for de ekstra timer. I dit tilfælde kan 4 timer a 400 kr hurtigt udhule din avance eller endda give dig tab på den ordre.

Det er jo din virksomhed - og synes du selv at det er rimeligt for at bevare en god kunderelation og du tjener godt på dem iøvrigt, så kan du overveje det, men husk kun at kompensere for max halvdelen af det, de forlanger. Ellers har du åbnet en gavebod op for dem og de vil komme igen mange gange og bede om nye kompensationer for alt muligt. Husk i samme ombæring at sige, at det er et helt enkeltstående tilfælde, at du gør det.....bla bla bla....hæld vand ud af ørerne, men du gør det jo for din egen skyld. De skal vide, at der ikke er mere at komme efter.

Just my 5 cents

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 01:31

Flemming1970:

I dit tilfælde kan 4 timer a 400 kr hurtigt udhule din avance eller endda give dig tab på den ordre.

Men tilgengæld kan det betyde at forhandleren afbryder samarbejdet og det er helt sikkert en dårlig forretning for trådstarter. Jeg mener han bør indlede en forhandling, som jeg også sagde tidligere, og måske tilbyde at æde den denne gang, men fremover understrege at det er deres eget ansvar at teste udstyret før de bruger tid på at montere det ... el. lign.

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 01:39

Hej Mikkel,

Så er vi jo faktisk enige, ikke sandt? Wink

Jeg skrev jo også, at han skulle prøve at få dem til at acceptere at få halvdelen kompenseret. Men det er jo også svært at udtale sig om, idet vi ikke aner hvilke produkter vi taler om, hvor meget handel der er med partneren, hvor stor en avance der er i kr og om det i så tilfælde vil resultere i tab. Der er så mange ubekendte, så når trådstarter selv er positivt indstillet på det, så må man formode, at der er on-gong business og den slet ikke er så ringe.

Med venlig hilsen

Flemming

Tilmeldt 29. Jul 06
Indlæg ialt: 581
Skrevet kl. 13:33

Mange tak for alle jeres gode svar!.. Ved godt man gerne vil have så mange oplysninger som muligt - men er til tider svært i et åbent forum.

Først lige lidt ekstra kommentarer;

Produktet er desværre skruet sådan sammen at man ikke rigtig kan se om det virker før det er monteret. Og 3-4 timer er hvad det tager for en fagmand at montere.

Mht. ansvaret - så kan jeg ikke ligge den videre på en evt. producent. Jeg er importør af det, og producenten er absolut ikke til at bide skeer med når det kommer til sådan noget.

Grunden til at jeg egentlig står og vakler, er netop at det er en farlig dør at åbne synes jeg (hvor stopper det hele så?). Det pågældende produkt er solgt til omkring 1800,- + moms, med en avance på omkring en 400,- vil jeg tro (kan ikke lige huske satserne).. Og har fået en regning på 1700,- .. Så det må siges at være et tab på den pågældende handel. Har ikke noget fast forhold til kunden - det er første gang de handler. Og når man på den måde modtager en faktura - uden at der er nogen der ringer op, og på høflig vis forsøger at nå frem til en enighed - så får det da også en til at overveje om det er en kunde man overhovedet gider have?? Nu er det jo ikke noget voldsomt beløb - så det er ikke noget der ville skære skår nogen steder hvis vi bare betalte regningen. Men mange bække små...

Indtil videre har jeg besluttet mig for at afvente at modtage det defekte produkt (og sikre mig at alt er sendt tilbage), og at vi har modtaget betalingen for den faktura vi har sendt for varen (den skal de jo for dælen stadig betale). Så vil jeg bedre kunne tage stilling til hvad jeg vil gøre.

Tilmeldt 11. Jun 06
Indlæg ialt: 995
Skrevet kl. 17:17

Ville i hvert fald tage en dialog med kunden, det virker ikke helt rimeligt.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)