I det A-indkomsten er din hovedindtægtskilde...bør fradragene modregnes der.
Jamen perfekt. Det er jo det, som jeg gerne vil. Du har vel ikke en paragraf eller lignende, som jeg kan smide i hovedet på min stædige skatterådgiver?
Der står: "Forskudsskatten er en a conto skat, som du betaler ved hver lønudbetaling. Er du selvstændigt erhvervsdrivende, skal du selv betale forskudsskatten i ti rater."
Men de skriver ikke noget om, hvor fradraget benyttes... I så fald kan jeg i hvert fald ikke finde det.
"Er B-indkomsten imidlertid af en vis størrelse, kan det bevirke, at forskudsskatten beregnet af den samlede indkomst er for stor til, at den med den givne trækprocent kan opkræves af den del af indkomsten, der er A-indkomst. I boksen ovenfor vil det give sig udslag i, at det beregnede skattekortfradrag bliver negativt, og i disse tilfælde sættes skattekortfradraget til nul, og der udskrives B-skattebilletter på det resterende skattebeløb. Denne B-skat beregnes ved, at det negative fradrag ganges med den uafrundede trækprocent."
Det forstår jeg sådan, at min virksomhedsindkomst er for stor til, at skatten kan trækkes via skattekortet og derfor udskrives der B-skattebilletter på det i stedet for. Er det korrekt?
I så fald kan jeg vel stadig bare sætte forventet overskud til 0 kr. og så opjustere det i december måned, således at jeg betaler min "almindelige" skat løbende via skattekortet?
Ja, det er meget kringlet. Så er vi tilbage ved overskriften på debatten: "Hvorfor er skat i enkeltmandsvirksomheder så besværligt?".... Men vi må jo formode, at Skat har en mening med galskaben.
Jeg siger tusind tak for hjælpen. Min hverdag er lige blevet ca. 5 % lettere, fordi jeg ikke længere er afhængig af, at alle måneder skal skabe et stort overskud i virksomheden.
Men det er godt nok utroligt, at man er nødt til at "omgå" systemet på den måde... Man undres....
Jeg siger tusind tak for hjælpen. Min hverdag er lige blevet ca. 5 % lettere, fordi jeg ikke længere er afhængig af, at alle måneder skal skabe et stort overskud i virksomheden.
Hva søren Morten, det er jo en bjørnetjeneste Peter har gjort dig...... Hvorfor sløje af på den????
Om du betaler skat af hele din A-indkomst fra det faste job og en mindre B-skat vedr. virksomheden eller har et fradrag på skattekortet og en højere B-skat er to sider af samme sag. Der er det samme tilbage på bundlinien efter skat. Det holder så ikke hvis din indkomst i virksomheden er svingende.
Mit forslag ville være at du kom lidt tættere på din ønskesituation: Forskudsregistrerede dit overskud af virksomheden lavere og indregnede muligheden for at betale 40.000 kr. i frivillig skat. Så kan Skat selvfølgelig sige at du ikke må forskudsregistrere dig for lavt men omvendt kan de jo heller ikke kræve at du betaler skat af mere end den mindste indtjening som du kan formodes at have. Medmindre at du har store skatterestancer o.l. vil skat normalt heller ikke gribe ind overfor det.
Om du betaler skat af hele din A-indkomst fra det faste job og en mindre B-skat vedr. virksomheden eller har et fradrag på skattekortet og en højere B-skat er to sider af samme sag. Der er det samme tilbage på bundlinien efter skat. Det holder så ikke hvis din indkomst i virksomheden er svingende.
Min virksomhedsindkomst er netop svingende og derfor opstår problemet. Jeg er godt klar over, at det er samme skattebeløb, jeg når frem til i sidste ende.
Skattekonsulenterne:
Mit forslag ville være at du kom lidt tættere på din ønskesituation: Forskudsregistrerede dit overskud af virksomheden lavere og indregnede muligheden for at betale 40.000 kr. i frivillig skat.
Hvorfor lige 40.000 kr. ?
Skattekonsulenterne:
Så kan Skat selvfølgelig sige at du ikke må forskudsregistrere dig for lavt
Jeg har talt med en skattekonsulent om dette, og hun sagde, at det ikke var den korrekt måde at gøre det på, men de kunne ikke gøre noget for at forhindre mig i det....