Jeg har ikke lykkedes at kunne søge svar på dette spørgsmål før, og tænkte, om nogen af Jer kan be-/afkræfte:
Fra en tidligere skatterevisor har jeg fået at vide, at det med at man må tjene 50.000,- før man momsregistreres, kun må benyttes af privatpersoner, der ikke driver virksomhedslignende forretninger og og undtagelsesvist i en "prøveperiode". Han sagde, at hvis man rent faktisk driver kontinuerlig virksomhed, så skal man registreres, uanset om omsætningen i flere år er under 50.000,-. Det er altså virksomheds-intentionen der skulle være det afgørende.
Nogen gode bud på, om der kan være noget om dette ?
Som du kan læse her og her, har selv SKAT svært ved at se forskel på om det er en hobbyvirksomhed eller ej. Men, du spørger til momsen, og har dine aktiviteter status af hobby, så skal du ikke momsregistreres.
Husk at overveje om en momsregistrering er en fodel eller ulempe.
"§ 49.Afgiftspligtige personer etableret her i landet skal uanset § 47, stk. 1, ikke registreres og betale afgift, når de samlede afgiftspligtige leverancer ikke overstiger 50.000 kr. årligt. Ved levering af nye transportmidler til andre EU-lande skal der dog altid ske registrering"
af hjertet tak - har som sagt heller ikke kunnet finde noget der kunne bekræfte påstanden. Men måske det er hobbyvirksomhed han tænker på, når han siger "virksomhedsintentionen" - om man har intention om at drive virksomhed, eller om det er ren hobby.
En skatterevisor er en person som har Diplomprøven i Skat fra Danmarks Forvaltningshøjskole (det har jeg selv). så han er vel stadigvæk skatterevisor selvom han måske ikke arbejder for Skat mere (så kunne han måske være relevant for mig).
En skatterevisor er typisk også uddannet/har erfaring indenfor skat fremfor moms (det gælder også for mig -jeg benytter mig så af en guru på momsområdet når jeg har sådanne problemstillinger ).
Lige det her kan jeg dog godt svare på og jeg er enig med Henrik. Momslovens § 41 kan ikke fortolkes indskrænkende som det han gør her. Dvs. det at man ikke behøver at momsregistrere sig ved en årlig omsætning under 50.000 kr. gælder uden nogen begrænsninger.
Iøvrigt har dette - jf. andet indlæg - intet med problemstillingen vedr. hobbyvirksomhed at gøre.
Man kan faktisk også diskutere denne betydning. Allerede dengang jeg selv gik på uddannelsen (88-93) prøvede man at få uddannelsen anerkendt som en bachelor og det er ikke lykkedes endnu, så det er ikke en beskyttet titel. Men hos Skat internt er en skatterevisor en person der har den pågældende uddannelse (jeg har så også set eksempler på at man har ansat cand.merc.aud'er i skatterevisor-stillinger men det er noget andet.
Ude i den private rådgiver-verden går en skatterevisor bare under betegnelsen skatterådgiver eller skattekonsulent, på samme måde som juristerne mv. men nogle af os ynder at kalde os cand.alt eller dem med en rigtig skatteuddannelse (så meget skat er der nemlig heller ikke på jurastudiet), men det er interne jokes.
I praksis er der såmænd ikke den store forskel på om man har den ene eller den anden uddannelse. Til gengæld kan jeg se at mange af de skatterevisorer som er i Skat i dag og gerne vil ud ikke er kede af det. De har nogle ret høje forventninger til hvad de kan få i løn (var lige forbi Jobindex i går og kigge på CV'ere).