Hej Joomla eksperter..... Kan man (læs: kompetente udviklere) nemt sikre sig i Joomla mod hackerangreb m.m.? |
Svaret er efter min bedste overbevisning ja. Joomla er generelt godt sikret, og man kan med lidt teknisk indsigt gøre det endnu mere sikkert. Det største problem er jo at systemet er opensource, og en evt. hacker dermed ved hvordan hele systemet fungerer "bagtil", hvilket han kan udnytte til at finde eventuelle huller. Som sagt kan man dog gøre meget for at lukke forskellige, tænkelige huller.
Closed source har selvfølgelig fordelen af at hackeren ikke kender systemet. På den anden side er det meste closed source langt fra ligeså gennemtestet som joomla, hvorfor der er større risiko for diverse, endnu ikke opdagede smuthuller.
Det store spørgsmål er selvfølgelig hvad vi taler om. En bank skal nok undlade at lave netbank på en Joomla base... Det sige vist sig selv.. ... det ville nok heller ikke være vildt hensigtsmæssigt...
7-9-13, har jeg aldrig haft hackerangreb på nogle joomlaløsninger jeg har været omkring. Jeg selvfølgelig lavet basis sikkerhed for dem, men har aldrig gjort de mig de helt store anti-hacker anstrengelser..