Hej Dorte Kan du fortælle lidt mere om hvilken analyseform i benytter. Mh Erling |
Hej Erling
Ja, det vil jeg da gerne.
Jeg har 4 parametre: den helt objektive omkring teknik - den delvis objektive omkring brugervenlighed/navigation - en subjektiv omkring indhold - og en subjektiv omkring design. Jeg har ca. 50 punkter. Ikke alle punkter er relevante på alle typer af sider.
Jeg ser på hastighed på siden, er der scroll, er der frames, er der annoncer, hvor mange menuer osv.
Jeg kigger på generel navigation som brugervenlighed og tilgængelighed mm.
Jeg kigger på indhold i forhold til målgrupper - hænger det sammen, virker det relevant. Hvad får de besøgende ud af at komme der osv.
Omkring design: Passer det til målgruppe, er det konsistent, hjælper det på brugervenlighed -navigation, oplevelse osv. i forhold til hjemmesidens ærinde. Styrker det forretningens brand eller trækker det virksomheden ned.
Undersøgelsen har bedst effekt hvis jeg samtidig har en snak med kunden om hvad de vil med hjemmesiden, hvad er deres målsætning og hvem er deres målgruppe(r).
Det er ikke en undersøgelse som kan svare på alt og da den har et subjektivt element i sig kan den også tage fejl. Men det er en undersøgelse, som kan være en rettesnor for en videre snak om hvad kan man gøre, skal der laves yderligere undersøgelser eller kan man måske nøjes med nogle meget enkle justeringer og se om det hjælper.
Det vigtigste redskab er over 10 års erfaringer med at arbejde med hjemmesider og en konstant søgen efter at gøre det bedre. Visual Angels DK arbejder med rådgivning - analyse - design.
I sidste ende er det jo kunderne, de besøgende som afgør om en hjemmeside virker og om produktet er relevant. Det må vi alle bøje os for.