Der er tale om den pligtafleveringsloven, der trådte i kraft 1. juli 2005, hvor Netarkivet samler alt materialer på danske hjemmesider sammen. Her er et kort resume hentet fra forsiden af deres PDF-fil: Fra 1. juli 2005 er materiale, som offentliggøres i elektroniske kommunikationsnetværk (Internettet) omfattet af afleveringspligt. Afleveringspligten opfyldes ved, at pligtafleveringsinstitutionen har adgang til at rekvirere eller fremstille eksemplarer af materialet. Der gælder efter forslaget ingen pligt til at give pligtafleveringsinstitutionen meddelelse om hjemmesider m.v., men registranten af et domænenavn skal efter påkrav give meddelelse om adgangskoder og lignende.Med andre ord skal du ikke indberette noget - netarkivet kommer automatisk på besøg. Der står også netarkivet.dk i deres browseridentifikation, når de besøger din hjemmeside, så du kan se, hvornår de har været forbi. Jeg tror dog ikke, at du kan bruge dem til at afgøre, hvem som har skrevet en tekst først eller lignende, da de jo ikke besøger din og de andres hjemmesider hele tiden. |
Dato: 6/14/2006 9:18:07 PM Forfatter:Allan NielsenJeg har et problem med at andre butikker stjæler mine billeder og bruger dem på nettetHej AllanDu skal have fat i Ophavsretslovens §1 samt §70... De lyder sådan her (lidt tørt, I know)§ 1. Den, som frembringer et litterært eller kunstnerisk værk, har ophavsret til værket, hvad enten dette fremtræder som en i skrift eller tale udtrykt skønlitterær eller faglitterær fremstilling, som musikværk eller sceneværk, som filmværk eller fotografisk værk, som værk af billedkunst, bygningskunst eller brugskunst, eller det er kommet til udtryk på anden måde.§ 70. Den, som fremstiller et fotografisk billede (fotografen), har eneret til at råde over billedet ved at fremstille eksemplarer af det og ved at gøre det tilgængeligt for almenheden.
Stk. 2. Retten til et fotografisk billede varer, indtil 50 år er forløbet efter udgangen af det år, da billedet blev fremstillet.Det jeg ville gøre i din situation, forudsat du har de originale billeder som dokumentation, ellers forget it...:- Ring til en advokat du kender, ellers har jeg en eller to du kan få navn/nr. på, og få dem til at udforme en "standard-skrivelse" som du kan sende til disse slyngler der stjæler dine billeder... Den skal ganske kort lyde på at de har mulighed for indenfor 4 dage at fjerne billedet, eller betale xxxx kr. for brugen af billedet, gældende for ét år... Prisen kan du typisk når det er til Internetbrug sætte til mellem 1.800 & 2.400 kr. pr. billede!Advokaten vil jeg tro du skal slippe 800-1200 kr. for at få til at skrive sådan en tekst så den er korrekt udformet.Og husk endelig konsekvensen, hvis ikke de opfylder dine krav, så send et civilt søgsmål afsted ASAP, og spin gerne lidt PR på den samtidig, så garanterer jeg dig dine advokatomkostninger dækket 1000 gange retur ;--)Og så hav lige denne lille historie in-mente når du gør det:Held og Lykke!