Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tyveri af billeder

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)
Fra Albertslund
Tilmeldt 17. Jan 06
Indlæg ialt: 633
Fra  AgerCon Skrevet kl. 10:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 6/15/2006 4:24:15 PM
Forfatter: Jesper Holmgaard

I den forbindelse fortalte dig mig at man faktisk skal indberette
alt hvad man skriver, viser af billeder etc på sin hjemmeside. Jeg
mente han sagde det var til det kongelige bibliotek. Måske er der
nogen, der kan forklarer mere.

Der er tale om den pligtafleveringsloven, der trådte i kraft 1. juli 2005, hvor Netarkivet samler alt materialer på danske hjemmesider sammen. Her er et kort resume hentet fra forsiden af deres PDF-fil:
Fra 1. juli 2005 er materiale, som offentliggøres i elektroniske kommunikationsnetværk (Internettet) omfattet af afleveringspligt. Afleveringspligten opfyldes ved, at pligtafleveringsinstitutionen har adgang til at rekvirere eller fremstille eksemplarer af materialet. Der gælder efter forslaget ingen pligt til at give pligtafleveringsinstitutionen meddelelse om hjemmesider m.v., men registranten af et domænenavn skal efter påkrav give meddelelse om adgangskoder og lignende.
Med andre ord skal du ikke indberette noget - netarkivet kommer automatisk på besøg.

Der står også netarkivet.dk i deres browseridentifikation, når de besøger din hjemmeside, så du kan se, hvornår de har været forbi.

Jeg tror dog ikke, at du kan bruge dem til at afgøre, hvem som har skrevet en tekst først eller lignende, da de jo ikke besøger din og de andres hjemmesider hele tiden.
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 635
Skrevet kl. 12:18
Dato: 6/14/2006 9:18:07 PM Forfatter:Allan Nielsen
Jeg har et problem med at andre butikker stjæler mine billeder og bruger dem på nettet

Hej Allan

Du skal have fat i Ophavsretslovens §1 samt §70... De lyder sådan her (lidt tørt, I know)

§ 1. Den, som frembringer et litterært eller kunstnerisk værk, har ophavsret til værket, hvad enten dette fremtræder som en i skrift eller tale udtrykt skønlitterær eller faglitterær fremstilling, som musikværk eller sceneværk, som filmværk eller fotografisk værk, som værk af billedkunst, bygningskunst eller brugskunst, eller det er kommet til udtryk på anden måde.

§ 70. Den, som fremstiller et fotografisk billede (fotografen), har eneret til at råde over billedet ved at fremstille eksemplarer af det og ved at gøre det tilgængeligt for almenheden.
Stk. 2. Retten til et fotografisk billede varer, indtil 50 år er forløbet efter udgangen af det år, da billedet blev fremstillet.

Det jeg ville gøre i din situation, forudsat du har de originale billeder som dokumentation, ellers forget it...:

- Ring til en advokat du kender, ellers har jeg en eller to du kan få navn/nr. på, og få dem til at udforme en "standard-skrivelse" som du kan sende til disse slyngler der stjæler dine billeder... Den skal ganske kort lyde på at de har mulighed for indenfor 4 dage at fjerne billedet, eller betale xxxx kr. for brugen af billedet, gældende for ét år... Prisen kan du typisk når det er til Internetbrug sætte til mellem 1.800 & 2.400 kr. pr. billede!

Advokaten vil jeg tro du skal slippe 800-1200 kr. for at få til at skrive sådan en tekst så den er korrekt udformet.

Og husk endelig konsekvensen, hvis ikke de opfylder dine krav, så send et civilt søgsmål afsted ASAP, og spin gerne lidt PR på den samtidig, så garanterer jeg dig dine advokatomkostninger dækket 1000 gange retur ;--)

Og så hav lige denne lille historie in-mente når du gør det:

Held og Lykke!

Tilmeldt 28. Mar 05
Skrevet kl. 12:29
PS: Jeg har åbenbart sovet i timen, eller også har andre været hurtigere... Rent faktisk linker pressefotografforbundet til denne amino-tråd i bunden af artiklen... det var sgu da pudsigt!

Fra København
Tilmeldt 20. Jan 06
Indlæg ialt: 280
Skrevet kl. 15:40
Du kan ganske simpelt smide copyright info ind i billedets metadata. Så bliver det utrolig nemt at bevise hvem der ejer billedet uden du skal grave din harddisk op. Og så tromler du dem med ophavsretsloven.

Enkelt, elegant og professionelt effektivt.

Fra Albertslund
Tilmeldt 17. Jan 06
Indlæg ialt: 633
Fra  AgerCon Skrevet kl. 09:22
Dato: 6/17/2006 3:40:29 PM
Forfatter: Benny Thaibert / bit2b.dk

Du kan ganske simpelt smide copyright info ind i billedets
metadata. Så bliver det utrolig nemt at bevise hvem der ejer billedet
uden du skal grave din harddisk op. Og så tromler du dem med
ophavsretsloven.

Det er næsten lige så nemt at ændre disse oplysninger. Så hvis det er en, som virkelig vil overtræde dine ophavsrettigheder, så kan det også gøres på denne måde.
Fra København
Tilmeldt 20. Jan 06
Indlæg ialt: 280
Skrevet kl. 17:25

Dato: 6/19/2006 9:22:17 AM Forfatter: Claus Agerskov [QUOTE]Dato: 6/17/2006 3:40:29 PM QUOTE]
Det er næsten lige så nemt at ændre disse oplysninger. Så hvis det er en, som virkelig vil overtræde dine ophavsrettigheder, så kan det også gøres på denne måde.

Det har du ret i, men det er de færreste der ved hvordan. Alternativt kan man hamre en digimarc kode ind. Den er endnu sværere at omgå. http://www.digimarc.com/register/ 

Men det er software, og som med alt software der eksisterer, kan det hackes.  

Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 13:25
Hvis andre anvender dine fotos er det et brud på din ophavsret og du kan jf. ophavsretsloven kræve vederlag/erstatning for uretsmæssig brug heraf, ligesom du kan forlange at dine fotos fjernes fra deres side(r).

Du er inde på det bevismæssige kan jeg se, og det er korrekt at du skal bevise at det er dine fotos, det er der flere måder at gøre på, men det er klart at det er et springende punkt.

Men uagtet dette ville jeg da sende et brev til de pågældende, det er ikke acceptabelt at andre gratis lukrere på dit arbejde og materiale.

Mvh.

Thomas (advokat)

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 13:40
Dato: 6/16/2006 12:18:27 PM Forfatter: Matt K. Baldersø
Advokaten vil jeg tro du skal slippe 800-1200 kr. (...) , (...) så garanterer jeg dig dine advokatomkostninger dækket 1000 gange retur ;--)

Så bliver jeg altså millionær, hvis nogen stjæler mine billeder?

Fint "get ritch fast"-koncept.

mvh Hans

Tilmeldt 28. Mar 05
Skrevet kl. 14:00
Arh Hans, millionær næppe, så skal du dælme lave mange billeder folk har lyst til at nuppe...

Jeg ville nu i øvrigt til hver en tid foretrække at få dem fjernet, idet billederne er produceret til ét formål og udelukkende bør tjene dette... ikke at andre er så kreativitets- & samvittighedsforladte at de stjæler billeder til ulovlig publicering!

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)