Følgende tekst er taget fra Told&Skat vejledningen ”Moms - fakturering, regnskab mv.”, som kan fås ved henvendelse til din lokale Told- og Skatteregion:
De vigtigste krav til Deres regnskab og regnskabsførelse er:
• De skal føre et kasseregnskab, hvoraf alle ind- og udbetalinger skal fremgå
• kasseregnskabet skal De så vidt muligt føre hver dag
• hæver De beløb til privat brug, skal dette fremgå af kasseregnskabet
• kassebeholdning skal afstemmes med kasseregnskabet og kassedifferencer skal bogføres med det samme
• alle indtægter, udgifter og køb af aktiver skal kunne dokumenteres
• De skal udarbejde et årsregnskab
• De skal ved regnskabsårets udløb optælle Deres varelager
• De skal ved regnskabsårets udløb lave lister over debitorer og kreditorer
• regnskabsmateriale skal opbevares i 5 år ”
Fakturering
Hvis du udsender fakturaer i forbindelse med dit salg af varer, kræver Told&Skat følgende:
• Fakturaer skal være fortløbende nummereret, dvs. der må ikke udelukkes fakturanumre, da det ellers ikke er muligt for Told&Skat at sikre at alle fakturaer er bogført i regnskabet.
Fakturaer skal udstedes i mindst to eksemplarer (hvoraf du beholder det ene som dokumentation), og skal indeholde oplysninger om
• dato for udsendelse
• sælgerens navn, adresse og CVR-nr (tidl. SE-nr).
• køberens navn og adresse
• varens eller ydelsens art, mængde (omfang) og pris
• momsbeløbets størrelse