Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

NB SKATTEFRI OMDANNELSE AF PERS. VIRK TIL SELSKAB

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 21:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Kære alle iværksættere, pønser I på at omdanne jeres personlige virksomheder til aps ell. a/s, så er det ved at være sidste chance. I skal opfylde lov om skattefri virksomhedsomdannelse, jeres virksomhed skal kunne værdiansættes til mindst 125.000 (kontanter/værdier) og helst indeholde egenskapital, jeres revisor/ eller en revisor skal udarbejde en vurderingsberetning med åbningsbalance, I skal have en advokat til at hjælpe med at stifte selskabet..

Sjovt nok står vi til rådighed med vel nok landets bedste priser også på denne ydelse. Tjek www.ditselskab.dk

Tilmeldt 27. Oct 05
Indlæg ialt: 146
Skrevet kl. 22:43
Hej Jacob

Jeg har netop besøgt revisoren, og fik i den forbindelse en snak om omlægning til ApS. Han fraråder det i mit tilfælde hvor jeg har kørt virksomhedsskatteordning gennem flere år, og - grundet positive resultater :-) - "skubber" en stor skat foran mig, da jeg har opsparet overskud i virksomheden, og kun betalt a cto skat.

Argumentet er, at hvis jeg går på røven med ApS''et stadig hæfter for den "manglende" skatteindbetaling fra tiden under virksomhedsskatteordningen. Hvis jeg derfor insisterer på at oprette ApS (med henblik på at "beskytte" mig selv) bør jeg oprette ApS straight fra "ny".

Er det et korrekt / godt argument efter din mening ?

Mvh/

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 23:14
Ikke nødvendigvis, men lad din revisor eller dig selv rin ge til mig i morgen for en gratis drøftelse.

Hvis du har haft gode resultater kan du ikke blot opstarte aps og lukke den personlige virksomhed og påbegynde drift i aps''et.. Det kan du godt, men du løber alt andet lige en skattemæssig risiko for at myndighederne (med rette) synes at du har overdraget din virksomhed fra dig selv til den selvstændige person aps''et jo er... Har din revisor vurderet dette i forbindelse med hans tip.

Det er dog rigtig nok, at du ved anvendelse af skattefri virksomhedsomdannelse visse gange kan risikere en negativ skattesituation ved efterfølgende konkurs, derfor er det også vigtigt at drøfte muligheden ordenligt forinden beslutningen.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 01:47
Uanset om du bliver i virksomhedsskatteordningen eller omdanner til et selskab vil du altid hænge på den udskudte skat som er forbundet med det opsparede overskud. Den dag du lukker din virksomhed eller likviderer selskabet/det går konkurs ja så popper den udskudte skat op. 

Vedr. "rådet" om bare at starte et selskab op. Udover de risici som Jacob påpeger udløser dispositionen i sig selv beskatning af det opsparede overskud. 

Løsningen - hvis man er bange for denne virkning - men ønsker at køre i ApS er at lave et holdingselskab. Så kan datterselskabet gå konkurs uden konsekvenser. Bare du holder live i holdingselskabet.

Når vi taler om virksomhedsordning VSO og omdannelse er der så også en anden betingelse som skal være opfyldt. Indskudskontoen i VSO må ikke være negativ og er den det skal den udlignes som en betingelse for at gennemføre en omdannelse skattefrit

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 27. Oct 05
Indlæg ialt: 146
Skrevet kl. 11:42
Mange tak skal I have for de fyldige svar.

Mvh/

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)