Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Særeje..

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Frederiksberg
Tilmeldt 11. Nov 08
Indlæg ialt: 107
Skrevet kl. 13:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er

Min kæreste og jeg vil rigtig gerne gifte os, men da den ene af os har en pænt stor gæld med i bagagen har vi talt om at leve særeje.

Men hvordan reglerne er omkring det er vi lidt i tvivl om?

Hvis vi har særeje, er vi så helt økonomisk uafhængige af hinanden eller gælder det kun på de punkter der bliver oprette i særejen?

Er der nogle faldgrupper vi skal frygte?

Kh de forelskede

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 14:35

Hej forelskede

Det er altid fornuftigt at tage en snak med en advokat el.l. når man vil giftes. Og ikke mindstnår en eller begge er selvstændige. Særeje kan bestemt være en rigtig gos sikkerhed. Hvad det dækker, kommer an på særejets form. Men lige hvad den gamle gæld angår, har I intet at frygte, hvis det kun er den ene af jer, der har stiftet den.

Se f.eks. hvad familiestyrelsen skriver om netop det emne: http://www.familiestyrelsen.dk/7/3/formueforhold/

Det er klogt at tænke sig om, selv om man er forelsket Wink

Mange hilsener

Birte

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 22:33

automekanikeren:

Særråden og særhæften, dvs. ægtefæller ejer, hvad de køber og hæfter for den gæld de medtager og stifter selv under ægteskabet. Særeje har intet dermed at gøre. 

Sålænge man ikke påtager sig en hæftelse, fx. kaution, så kommer man IKKE op og hænge på ægtefællens dispositioner...

Fra Kolding
Tilmeldt 10. Jan 06
Indlæg ialt: 742
Fra  Klubmodul ApS Skrevet kl. 13:17

automekanikeren:

Hej Amino'er

Min kæreste og jeg vil rigtig gerne gifte os, men da den ene af os har en pænt stor gæld med i bagagen har vi talt om at leve særeje.

Hvis vi har særeje, er vi så helt økonomisk uafhængige af hinanden eller gælder det kun på de punkter der bliver oprette i særejen?

Er der nogle faldgrupper vi skal frygte?

Kh de forelskede

Men selvom det så bliver fastslået at det kun er den ene af jer der har gælden. Hvad så med fremtiden? Skal alt i tjener fremover deles med en fordelingsnøgle der tager højde for at der er gammel gæld hos den ene?

Hvis gælden tynger den ene så meget at den anden ikke vil tage del i det, hvad så med fremtiden som par? Skal alt være særeje? Hvis man gerne vil stå frem for resten af verden og sige at man er sammen for livet. Er gæld og særeje så ikke ligegyldigt? Det er jo et partnerskab for resten af livet, så hvad der måtte komme af bump på vejen skal man jo løse sammen. Skal fremtidig arv også være særeje, således at den ene partner er rigere end den anden? Kan det så betyde at den ene partner spiser entrecote bøffer 3 gange om ugen mens den anden spiser pasta?

Den eneste faldgruppe i skal frygte er jeres egne skræmmebilleder.

Bare min betragtning:-)

/Jesper

Klubmodul - 600000 danskere, 800+ organisationer kan ikke tage fejl

Fra Århus
Tilmeldt 5. Apr 07
Indlæg ialt: 391
Skrevet kl. 15:08

Som det er nævnt ovenfor kommer den af jer der ikke har gæld ikke til at hæfte for den andens gæld ved at man gifter sig.

MEN den dag ægteskabet ophører  -- normalt ved død eller skildsmisse --- har det derimod en konsekvens.

Ved skildsmisse deles de to bodele ligelig, forudsat at der ikke er oprettet særejet:

Personen med gæld har ingen værdi samlet set/netto - så den person der har penge får 50% af ingenting. (og overtager ikke halvdelen af gælden)

Personen med penge har måske netto en formue på 1 mill - og skal derfor aflevere 500k til den anden

Det er jo dejligt at være forelsket men jeg synes i bør overveje en ægtepagt med skildsmisse-særeje.

Held og lykke med projektet og kærligheden  Big Smile

Fra Århus
Tilmeldt 5. Apr 07
Indlæg ialt: 391
Skrevet kl. 15:14
Fra Frederiksberg
Tilmeldt 11. Nov 08
Skrevet kl. 19:16

Jamen så vil vi gerne præcisere det lidt mere.

Vores tanker går mest på at den ene af os har et par millioner med i gæld, så vi frygter at der vil blive gjort krav på for stor del af vores rådighedsbeløb om måneden.

Endvidere også at det vil begrænse vores muligheder for at købe fast ejendom og starte som selvstændig på et senere tidspunkt.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 11. Nov 08
Skrevet kl. 19:17

Samt muligheden for at få eftergivet gæld.

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 22:59

automekanikeren:

Jamen så vil vi gerne præcisere det lidt mere.

Vores tanker går mest på at den ene af os har et par millioner med i gæld, så vi frygter at der vil blive gjort krav på for stor del af vores rådighedsbeløb om måneden.

Endvidere også at det vil begrænse vores muligheder for at købe fast ejendom og starte som selvstændig på et senere tidspunkt.

Nu kender jeg jo ikke til gældens opståen, men et par millioner i gæld .... er det overvejet at søge gældssanering ? Der er naturligvis visse kriterier der skal være opfyldt, men er betingelserne tilstede, vil det kunne være en stor byrde, der tages fra Jeres fremtidige samliv. I kan læse vejledningen til gældssanering her: http://susannek.nu/Portals/0/Dokumenter/vejledning%20gs.pdf

Held og lykke i Jeres fremtidige liv sammen

Mh

Susanne

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 13:34

Hvis jeg var jer bville jeg tage fat i en familieretsadvokat, og få en pris på hvad en drøftelse om alle emnerne koster. Få herefter et notat om rådgivningen, så er der noget på skrift. Så er det altså heller ikke dyrere at få fastlagt alt præcist..

mvh

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)