Hej
Jeg mener bestemt at finanskrisen er en solid omgang spin, af hvilket der er spundet et kludetæppe af forskellige undskyldninger for de forskellige virksomheder til at agere alt alt for sent på udviklingen, - og nu altså med statsstøtte.
Der har jo ikke været en flodbølge eller brand der har fjernet pengesedlerne. De værdier der er forsvundet har simpelthen aldrig været der. Jeg tror ikke min regnelærer ville lade mig slippe af sted med flg. regnestykke:
Køb af hus 1.000.000
Ejendomsværdi 4.000.000
Salgspris 3.000.000
= (et tab på) - 1.000.000
men det er præcis det der er tale om i denne krise.
Virksomhedslukninger. Hvis vi kigger på bilindustrien, så er motorerne i bilerne typisk 15-20 år gamle. Der er puttet flere airbags og klimaanlæg og GPS i bilerne, men selve udviklingen er gået i stå. I dag er 4 hjulstrækkere yt, men prøv lige at bruge to minutter på at tænke på hvordan situationen så ud for et par år siden: 99% af alle bilerne benyttes på alm. veje, - bilindustrien udvikler off-roadbiler. 99% af alle biler kører det meste af tiden på veje underlagt fartgrænser under 140 kmt. - bilindustrien udvikler biler der kan køre mere end 200 km/t. Det er alm. kendt at fossile brændstoffer ikke er en uudtømmelig kilde. Hvis der er nogen der synes det er underligt at bilindustrien er i krise, - så er de selv i krise.
Detail-branchen. Det er nemt at lave en webshop, og det er bekvemt for brugerne at handle på nettet. Så spørger jeg; hvornår har du sidst set en lille tuk-tuk farte op ad ned i villakvarteret med friske forsyninger til børnefamilerne. Eller tror branchen at børnefamilierne nyder at stå i 5 km. lang kø i Bilka med tre skrigende unger? Hvad gør netbutikkerne? De sælger kun varer PostDanmark kan bringe ud, -eller bringe ud og bringe ud-, de kan ihvertfald lægge en seddel i postkassen så man selv kan hente den på posthuset. Det er så det posthus der ligger i Kvickly, og som har åbent ml. 13-17. Og jeg som skulle i Netto.
Så krise, - min bare. Der er uddelt nogle læsterlige tærsk, og i har fortjent dem. Bare så sk... ærgerligt at spin er så profitabelt idag, og at politikerne vil betale så dyrt for deres taburetter, - men det skal de selvfølgelig heller ikke, det er vores penge de bruger. Husk på, man kan ikke bruge pengene to gange, - så for hver krone Danske Bank får, - så bliver der mindre til sygehusvæsenet, skoler, infrastruktur osv.
Krise, ja bestemt. Finanskrise, nej da.
/Michael