Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Rettigheder på navn

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Dec 06
Indlæg ialt: 148
Skrevet kl. 15:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa.

 

Er der nogle retningslinjer angående navn på internet shops, eller kan man bare tage det man lyster, sålænge domænet ikke er taget?

 

Er der evt et opslagsværk man kan søge i for at se om det navn man vil tage er beskyttet på en måde?

Og skal man evt beskytte sit eget navn inden man starter op?

 

Mvh

Michael

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan tjekke hos patent og varemærkestyrelsen =)

dbh

Rasmus

Tilmeldt 4. Dec 06
Indlæg ialt: 148
Skrevet kl. 15:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Men er det en standart ting som alle gør når de starter op?

Fra København
Tilmeldt 15. Dec 08
Indlæg ialt: 899
Skrevet kl. 15:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Som udgangspunkt vil jeg give Rasmus ret. Det kommer bare an på hvor seriøs du er, og hvor langt i processen du er kommet.

Jeg vil ikke sige du skal tjekke patent og varemærkestyrelsen mm. du er seriøs i tvivl eller bare vil have 100% sikkerhed.

Er din ide/projekt/virksomhed kun internetbaseret? bruger du kendte ting eller ligger du dig op af kendte varemærker i dit navn? har du fået lavet et logo? er du blevet "inspireret" af en anden virksomhed i din ide/brainstorming fase? Har du et unikt forretningskoncept, eller modellerer du efter en kendt model?

 

Tilmeldt 4. Dec 06
Indlæg ialt: 148
Skrevet kl. 16:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har lige søgt på en masse store internet shops, de har ikke beskyttet deres navn??? Jeg søgte på dem via patent og varemærkestyrelsen.

Mit "projekt" er bare en internet shop med salg af nogle varer.

Det er kun navnet på selve shoppen/domænet jeg er intresseret i at vide om det er vigtigt man beskytter det?

 

Fra København
Tilmeldt 15. Dec 08
Indlæg ialt: 899
Skrevet kl. 16:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Så vil jeg ikke råde dig til at bruge en masse penge på at beskytte dig. Der er noget mere flagrende funktion i varemærkelovgivningen omkring beskyttelse igennem brug, hvilket principielt betyder man helt automatisk beskytter sig når man tager et nyt varemærke / navn i brug SÅFREMT man ikke åbentlyst prøver at bruge let genkendelige navne (varemærker: Coca cola, ex: www.Coca-vvs-cola.dk ; Objekter: møbler, ex: www.Alle-de-bedste-møbler.dk) der vil det ALTID være en skøn, og i tilfælde af bevidst brug af kendt varemærkenavn vil du altid tabe. Man kan spørge om noget er bevidst eller ej.

Der var nogle år tilbage en sag om en pølsemand i Aalborg der var af skotsk afstamning og derfor havde navngivet sin pølsevogn noget a'la Mc' pølse, hvilket fik McDonalds op af stolene fordi de mente han BEVIDST prøvede at lukrere på et beskyttet varemærke. Ikke helt sikker hvordan den endte men det kommer vel an på rettens skøn.

Beskyttelse igennem brug, betyder bare at når du begynder at benytte dit navn/logo vil du have en FORDEL fremfor en der senere begynder at bruge samme navn/logo i samme branche.

Derfor: Skal du "bare" have en webshop med et navn der er ledigt som .dk domæne (måske endda som .com domæne) så Lad være med at tænke på varemærke beskyttelse eller patentbeskyttelse. du opfinder jo ikke hjulet igen selvom du har en ide til at tjene penge på online salg.

Tilmeldt 4. Dec 06
Indlæg ialt: 148
Skrevet kl. 16:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok mange tak for fyldestgørende svar ;)

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)