Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

standardforbehold ved tilbudsgivning

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 22:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle.

Jeg er igang med at åbne et lille tømrerfirma på Bornholm. I den forbindelse er jeg ved at lave nogle fakture og tilbuds-modeller.

Når man giver et tilbud til en kunde er det jo en fast pris, som man tit skal gøre færdig inden en fastsat dato.

Mit spørgsmål går på om der en nogle som har erfaring med de "standardforbehold" som de fleste håndværkere skriver på bagsiden af tilbudet.

Der kunne f.eks. stå noget med at tidsfristen kun kan overholdes hvis de andre håndværkere også møder, eller der ikke kommer for mange ekstra arbejder..osv.

Jeg har selv kigget lidt på dansk byggeri, men synes at jeres modeller er ret forvirrende sat op.

Så hvis der er en som ved noget, eller måske selv giver tilbud med den slags forbehold vil jeg meget gerne høre fra jer.

jeg kan kontaktes enten her eller på tmbornholm@gmail.com.

mvh. theis.

Fra Kastrup
Tilmeldt 19. Sep 06
Indlæg ialt: 954
Skrevet kl. 09:52

Pas på du ikke blander forbehold og standardforbehold sammen! Der er en grund til at det hedder standardforbehold.

Er det standard forbeholdene til AB92 du snakker om? Eller er det specifikt for dit fag?

Der er absolut en fornuft i at have forbeholdene med i sine kontrakter, det er jo til din fordel, og de er jo udviklet efter vejledning og anbefaling af brancheorganisationer og håndværksrådet. Det er ganske almindelgt ved tilbudsgivning at bygherre accepterer standardforbeholdnene, de er jo ret fornuftige.

Jimmy

Tilmeldt 16. Jan 09
Skrevet kl. 16:20

Hej jimmy.

Jeg mener nok de forbehold som kunne være gode for mig som tømrermester at have på min faktura. Jeg ved godt at mange arbejder under ab92, især på sjælland. På bornholm skal man selvfølgelig også følge reglerne, og have alt på skrift med jeg synes måske at det er for meget hvis det er en mindre opgave at henvise til ab92.

Så jeg efterlyser nok en række fornuftige forslag til nogle forbehold som bare kunne være gode for et lille tømrerfirma på bornholm. Evt. kunne jeg bare kopiere, hvis her er nogen som har et lille firma som mig.

mvh. theis.

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. Oct 06
Indlæg ialt: 2589
Fra  Tømrer - snedker virksomheden Koluda Byg Skrevet kl. 19:15

Kommer jo mange an på hvilken arbejdsopgave det er, ikke noget jeg ville sætte som standard på bagsiden af mit papir, laver i stedet en aftale seddel med byggeherren der beskriver forbehold for netop den opgave der skal udføres, evt. forbehold skriver jeg altid i tilbuddet.

Feks. ved tagarbejde tages forbehold for evt. råd og svamp som skal udbedres, VVS og elinstallationer som er i vejen for ydførsel af arbejdet osv..

Generelt tager jeg så lidt forbehold som muligt ved at besigtige opgaven grundigt, så kunden ikke på forhånd forventer en masse ekstra regninger, pga. en masse forbehold i tilbuddet.
Heller bruge lidt mere tid på at se forholdene an, også meget små forbehold i tilbuddet.

Aftale seddel kunne feks. se sådan her ud på en mindre tagopgave.

Aftale vedr. byggeri på xxx adresse

Mellem firmaet (håndværker) og kunden (bygherre)

Projekt:

Nyt tag incl. spær udføres som beskrevet i tilbud. Projektet skal udføres med de i tilbuddet

nævnte materialer, med mindre andet aftales, mellem parterne.

Krav til håndværker:

Arbejdet skal udføres som ”God håndværksmæssig kvalitet”, og så skal det færdige tag

overholder alle gældende lovkrav og normer / tollerencer.

Skader på hus og løsøre forårsaget af håndværkeren skal dækkes af håndværkeren selv

eller dennes forsikring.

Betaling:

Tilbudsprisen betales på følgende måde:

( Så beskriver du dine betalingsvilkår )

Krav til bygherrer:

Bygherre skal sørge for at der er fuld tilgængelighed omkring huset, samt mulighed for

tilkørsel af materialer, og sørge for der er tilgang til vand og el, og hvis aftalt mulighed for at

låne toilettet, byggeherrens hus er IKKE opholdstue for håndværkere, og vil kun blive benyttet

hvis det er påkrævet.

Tidsplan:
Projektet starter uge xxx og forventes at afleveres færdiggjort inden uge xxx
Projektet skal udføres i én sammenhængende periode, og kan kun afbrydes i

tilfælde af sygdom, dårligt vejr , manglende materiale leveringer, forsinkelse af andre håndværkere eller anden force majeure. Enhver forsinkelse eller afbrydelse skal oplyses bygherren. Den forventede tid for hele projektet er xxx arbejdsuger.

Med underskrift accepteres ovenstående aftale mellem nedenstående parter.

Firmaet´s underskrift                                                                      Byggeherre´s underskrift

________________________                                                    _________________________

Fra Kastrup
Tilmeldt 29. Oct 08
Indlæg ialt: 506
Skrevet kl. 19:40

Jeg kan kun give koluda byg ret

Det er den eneste rigtige måde

Tilmeldt 1. Jun 08
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 22:03

Vi laver et detaljeret underskrevet tilbud til kunden. Som en integreret del af dette tilbud vedlægger vi Dansk Byggeris standardforbehold. Der kan endvidere i opgaven være en række særlige forbehold, der vedrører den nævnte opgave, det kan eksempelvis være for bygningsdele, det ikke er muligt at besigtige før nedrivning er foretaget etc.

Hvis kunden accepterer tilbuddet, underskriver denne det og sender det retur.

Tilmeldt 1. Jun 08
Skrevet kl. 22:08

Glemte lige at skrive at alle de ting Koluda skriver naturligvis er inkluderet, inklusive en række yderligere, såsom arbejdsplan, materiale garanti og beskrivelse af kundens rettigheder gennem byggarantiordningen.

Tilmeldt 16. Jan 09
Skrevet kl. 12:51

Hej igen.

Det var lige præcis de slags forbehold jeg mente.

Jeg synes det var nogle udemærket forslag i havde, som jeg har mulighed for at bygge videre på. tak for det.

I er selvfølgelig velkommen til at supplerer hvis i har andre ting.

mvh. theis. 

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 10:14

Husk at et forbehold i sin enkelhed går ud på, at når man laver en bindende aftale, så skal forbeholdet forhindre, at man bliver bundet af forhold, man ikke kunne forudse...

Uanset om man har skrevet det eller ej, så gælder der jo allerede en række naturlige forbehold (altså som ikke behøver været skrevet i aftalen), som men kan anvende som begrundelser for at frigøre sig...

Ved indgåelsen af aftalen kan man have visse forudsætning om aftalen... Visse forudsætninger er så specielle, at man som håndværker bør gøre bygherren - aftaleparten - opmærksom på disse forudsætning, for at bygherren overhovedet fatter, at det er forudsætninger for tilbuddet. Og her må man som håndværker så sætte sig ned og søge og sige sig selv HVER GANG, hvad kan han forvente at bygherren mon fatter konkret...

Skal I skifte mine eternitplader, og I ved jeg er byggeadvokat, der også kører byggesager, så kan I sikkert sige jer selv, at jeg godt ved, at det ligger i kortene, at kan spærerne ikke holde eller er der råd i spær, jammen så fordyres projektet, selvom det var fast pris på udskiftningen... Men ikke alle bygherrer kan måske sige dette til sig selv, og derfor kan det være fornuftigt ved de lidt mere specielle forbehold, at gøre noget ud af at forklare dette.

Tilmeldt 1. Jun 08
Skrevet kl. 22:39

God forklaring Jacob, helt enig.

Vore (dansk byggeris) standardforbehold vedrører emner som materialegaranti, vinterforanstaltninger, strøm etc.

Vi er helt enige i at der til den konkrete opgave skal udarbejdes nogle specifikke forbehold, der er klart relateret til opgaven.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)