hej vi deler i dag vor virksomhed med 50 % til hver, min partner vil ud af hans halvdel og vil have slettet sine kautioner i banken. jeg vil gerne købe hans halvdel og overtage forpligtelserne i banken. min partner vil gerne ansættes efterfølgende, jeg er bange for at han vil opstarte en anden virksomhed og løbe med vore leverandører og kunder, kan der ikke laves en konkurence klausul som i en periode på fx 3 år forbyder ham at gøre dette.
Jo, og der er flere muligheder. Der kan laves en aftale mens I begge ejer virksomheden, der tager højde for konkurrenceklausulen og vilkårene ved salg af en del af virksomheden. Der kan også laves en konkurrenceklausul i forbindelse med hans ansættelse i virksomheden som lønmodtager. Der er forskellige regler omkring godtgørelse ved fratræden ved konkurrenceklausuler, som kan være ganske belastende. Uanset hvad, vil jeg anbefale Jer at få en advokat til at udarbejde den pågældende aftale, da der kan være mange andre forhold at tage stilling til, også i forbindelse med salget af hans andel af virksomheden. Og så husk en revisor, hvis der er tale om en omlægning af kapitalen (vil naturligvis anbefale en revisor også, uanset hvad)
hej vi deler i dag vor virksomhed med 50 % til hver, min partner vil ud af hans halvdel og vil have slettet sine kautioner i banken. jeg vil gerne købe hans halvdel og overtage forpligtelserne i banken. min partner vil gerne ansættes efterfølgende, jeg er bange for at han vil opstarte en anden virksomhed og løbe med vore leverandører og kunder, kan der ikke laves en konkurence klausul som i en periode på fx 3 år forbyder ham at gøre dette.
Jo.
Mere enkelt kan det ikke siges. Du opstiller en konkurrenceklausulsforpligtelse i forbindelse med købet af hans halvdel. Husk ved formulering, at der skal være en konsekvens oven overtrædelse... en bøde ... kaldes konventionalbod... fx. må ikke tage ansættelse i, have interesse i, m.v. konkurrerende virksomhed... overtrædelse medfører pligt til betaling af konventionalbod.
Kontakt mig på mail, vi sætter os sammen i en time eller to og løser problemet omgående i næste uge - timepris her 1.500 + moms. Mit ansvar - din løsning.