Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tab på debitorer

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Dianalund
Tilmeldt 11. Jul 05
Indlæg ialt: 414
Fra  MedieMarketing Skrevet kl. 11:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Her er lige en case, som jeg har behov for lidt hjælp til:

I september 2007 solgte jeg varer til en kunde for ca. 10.000 kr., men pengene kom aldrig. Salget blev dog bogført og der blev ikke lavet nogle afskrivninger af tabet i 2007.
Jeg gik selvfølgelig til en advokat som startede en inkasso-sag i starten af januar 2008. 

I november måned valgte debitoren så at erklære sig insolvent Angry
Jeg traf i sommers den kedelige beslutning af stoppe alle aktiviteter i mit firma og har i det sidste halve år kun ventet på at få pengene (og har ikke haft nogen omsætning).
Jeg må nok se i øjnene, at jeg aldrig får mine penge og vil gerne have afviklet min virksomhed (momsnummer).

Hvordan gør jeg lige rent praktisk med det tabte beløb?
1. Må jeg afskrive tabet i Q4, sådan rent momsmæssigt? Jeg går ud fra, at jeg skal have momsen refunderet?

2. Tabet skal vel også afskrives for 2008-regnskabet?

HJÆLP. 

ONLINEAFDELINGEN.DK - Sammensæt din egen onlineafdeling.

Se mere på www.onlineafdelingen.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:47

Hej!

Ja...når du har dokumentationen i orden, at du ikke kan få dit tilgodehavende, så kan du få momsen

retur samt afskrive tabet excl. moms i dit regnskab.

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 18:10

Som tilføjelse til Peters gode svar er dokumentation i den forbindelse = en cirkulæreskrivelse fra kurator om, at der ingen dividende bliver til kreditorerne. Du kan ikke afskrive kravet, førend den dokumentation foreligger. Hvis der bliver delvis dækning, vil du kunne afskrive kravet delvist, men jeg mener du kan få den fulde momsrefusion. Ret mig hvis jeg tager fejl Peter ?

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 22:07

Du har som sådan ret Susanne i at sagen skal være endeligt afgjort fra kurators side men når der som her er tale om mindre beløb er man som udgangspunkt knap så restriktiv i praksis når vi taler skat og moms. Med et beløb på 10.000 kr. er det jo lige før man overvejer om det overhovedet kan svare sig at sætte en advokat på sagen med risiko for at man selv kommer til at hænge ikke bare på tabet, men også på advokatudgiften.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 22:59

Ja, beløbet kan synes lille i forhold til omkostningerne ved en retssag. Skat's "straks-afskrivnings-grænse" på smådebitorer er kr. 3.000,-, men jeg ved fra min tid med konkursboer, at de kan være meget strikse mht momsrefusion af uerholdelige debitorer, og kræver streng bevisførelse, hvis de lugter lunten om, at der kan være en chance for at det ikke er helt berettiget, og måske i høj grad i forbindelse med afvikling af en virksomhed, hvor man beder om penge retur.

Men prøv evt. at ring til kurator og hør, om der er en chance for, at boet sluttes uden midler, og om hvornår de forventer at sende cirkulæreskrivelse ud om resultatet. Hvis du af den opgørelse, der hedder § 125 stk. 1 kan se, at aktiverne er f.eks. 100.000, og passiverne 3.000.000, og massekrav for 50.000,-, ville jeg uden yderligere afskrive det hele nu og her og vedlægge cirkulæreskrivelsen som bilag, hvis Skattefar skulle finde på at spørge.

SusanneK.nu

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 00:41

Den grænse er så ikke implementeret i ligningsvejledningen mv. og jeg mindes heller ikke en sådan grænse fra min tid i systemet men jeg vil da ikke afvise at man praktiserer det sådan visse steder i systemet, men i bund og grund er det en konkret vurdering fra sag til sag, som det eksempel du nævner hvor det er åbenbart at der ikke er noget krav at gøre gældende mod boet. Der er nok også noget om at man momsmæssigt er lidt strengere end på det skattemæssige område.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 07:00

Søg og du skal finde, tænkte jeg, og fandt denne side på skat:

http://www.skat.dk/data.aspx?oId=95989&vId=202089&i=217&action=close

På baggrund af de forskellige muligheder (hovedsagligt på baggrund af fogedforretningsafgørelserne) ville jeg allerede nu afskrive det hele, idet en insolvenserklæring kan danne grundlag for en afskrivning. Jeg ved så godt, at jeg omskriver de få eksempler lidt, men beløbets størrelse taget i betragtning, tror jeg ikke Skat vil gøre specielt meget ved afskrivningen, hverken moms- eller skattemæssigt, når debitorer er taget under konkursbehandling, medmindre kurator direkte skriver i sin 2. cirkulæreskrivelse (§ 125, stk. 1), at der kan forventes en stor dividende til simple krav (§ 97 - almindelige kreditorer som købmanden og håndværkeren).

SusanneK.nu

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)