Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må man eje og arbejde for et SMBA uden at udbetale løn til sig selv?

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 20:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Vil disse kunder så "acceptere" en faktura fra et dansk SMBA.

Jeg er sådan set enig med Henrik og Peter men afhængig af arten og omfanget af det arbejde som udføres i DK så kan det muligvis ikke afvises at virksomheden får fast driftsted i DK og så skal det overskud der indvindes her beskattes i DK uanset om det sker via et dansk SMBA eller et udenlandsk selskab.

Derimod skal et dansk selskab ikke beskattes i DK, udover indkomst af fast driftssted, hvis selskabets ledelse er hjemmehørende i udlandet og er undergivet beskatning der. Dvs. her virker et dansk selskab præcist på samme måde som et udenlandsk selskab.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 21. Nov 08
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 20:28

Ja det med at fakturere fra et SMBA er ikke et problem.

Jeg har en række faste kontakter i min branche og vi stoler naturligvis på hinanden.

Hvordan bestemmes det at omfanget af det arbejde der udføres i Danmark giver virksomheden fast driftsted i Danmark?

Umiddelbart vil omsætningen f.eks. ligge på 100.000 til 500.000 DKK.

Man kan sige at jeg i princippet også er ligeglad med beskatningen da SMBA'et bare skal gå i nul - dvs. sælger det for 250.000 kr. i 2009 vil det samtidigt blive faktureret af det udenlandske selskab for lad os sige 230.000 kr. og så er der 20.000 tilbage til driftsomkostninger (Adresse service osv.).

/TM

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 20:58
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej TM,

Nu er det ikke alene omfanget af arbejdet der udføres i Danmark , der er med til at fastslå om der er tale om fast driftsted i Danmark.

Basalt set forstås der ved fast driftsted - det sted hvorfra en virksomhed driver sin virksomhed. Med ordet fast ligger det i begrebet, at udøvelsen af forretningsvirksomheden skal have en vis varighed (De korte perioder du er i Danmark vil ikke medføre fast driftsted).

Derudover skal der være tale om en fysisk lokalitet - eksempelvis et kontor -  før der er tale om et fast driftssted.

For det tredje skal din virksomhedsudøvelse gennem det faste driftsted i Danmark omfattet aktiviteter, der væsentlig grad medvirker til dit udenlandske virksomheds overskud.

Så det er min opfattelse at med de oplysninger du har med i indledningen vil være tale om et teoretisk spørgsmål i dit tilfælde.

Henrik

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 13:38

Jeg er ikke uenig. I mange virksomheder kan man jo mere eller mindre selv bestemme hvor virksomheden skal have fast driftssted, særligt når vi taler IT og konsulentvirksomheder.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)