Jeg er udlandsdansker men udfører af og til kortvarige projekter i Danmark (1-3 måneders varighed).
Lad os antage at jeg omsætter for 250.000 kr. i mit SMBA og ikke trækker løn ud til mig selv.
Til gengæld betaler mit SMBA et udenlandsk selskab for konsulentydelser og mit SMBA går reelt i nul - eller tæt på nul.
Er det lovligt?
Jeg har ikke behov for løn i Danmark da jeg, når jeg er i udlandet trækker løn ud af det udenlandske selskab og følger loven lokalt hvor firmaet er placeret.
Jeg har over de sidste 4 år ca. befundet mig i udlandet lidt over 3 år så jeg er reelt udlandsdansker og har ikke bopæl herhjemme.
Grunden til den omstændige konstruktion er naturligvis at skatten ser helt anderledes ud i udlandet og det vil jeg gerne udnytte.
Hvis det er dit udenlandske firma, der sælger en ydelse til en dansk kunde udløser det ikke automatisk skattepligt til Danmark . Du vil således skulle svare skat svarende til skatten i det land hvor dit selskab ligger.
Som du beskriver SMBA-modellen har SMBA'et ikke nogen funktion andet end lidt mere administration og transaktioner.