Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål vedr. kapacitets og variable omkostninger m.m.

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 1. Jul 08
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 13:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Har netop erhvervet mig et regnskabsprogram.

Jeg er ved at oprette bilag på div.

Jeg skal indsætte hvilken type mine udgifter er : feks. om det er variable omkostninger, kapacitets omkostninger, eller ekstraordinære udgifter..

Hvad er forskellen på disse ?

Jeg har bla. bilag på bank gebyrer og netbank oprettelser m.m. hvilken konto skal disse sættes ind på ?

Takker på forhånd

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 13:37

Hvis det er et bogføringsprogram, er disse ting så ikke oprettet som standard i din kontoplan?

Men hvorom alting er

1) Kapacitetsomkostninger (også kaldet faste omkostninger) er de omkostninger, der er uafhængige af salg og produktion, f.eks. husleje, lønninger, forsikringer, telefon m.v. Der skelnes igen mellem kontante kap.omk. (penge inde i billedet) og afskrivninger (inventar, driftsmidler m.m.)

2) Variable omkostninger er de omkostninger, der er direkte forbundet med salg og produktion, f.eks. vareforbrug, salgsprovision, fremmed arbejde m.m.

3) Ekstraordinære indtægter/udgifter er de indtægter og omkostninger der sker ekstraordinært, f.eks. hvis du sælger et maleri, har solgt et aktiv, indbetaling på afskreven fordring eller som omk. ved køb af maleri, tab på et solgt aktiv, tyveri m.v. Altså de indt/udgifter, du ikke har normalt i virksomheden.

Et bankgebyr sætter du under administrationsomkostninger på kontoen for Porto og gebyrer.

Mh

Susanne

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Tilmeldt 1. Jul 08
Skrevet kl. 14:22

Hej Susanne,

Tak for dit super hurtige svar...Det var til stor hjælp.

Lige endnu et spørgsmål...Inden jeg oprettede firmaet, havde jeg en hel del personlige udlæg som jeg gerne vil have kørt ind i firmaet. Mange af udgifterne relaterer til udarbejdelse af forslag til kunder m.m. og herefter indtægter til firmaet.

Der er vel ca. 50-70 bilag med personlige udlæg. Kan jeg lave et samlet bilag på hele mit udlæg og bogføre dette ?

Det er primært varekøb uden moms og der er ligeledes en konto der hedder dette ! Skal det ind under denne konto eller skal det ind under en konto med personlige udlæg (denne konto findes ikke). Udfra bogføringen skal jeg vel kunne se mit tilgodehavende, så jeg trække mit tilgodehavende ud igen (den dag pengene er til det).

Mvh.

Søren 

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 15:44

Du kan godt tage dine etableringsomkostninger med i firmaet, men du er ikke berettiget til at tage moms, før momsregistreringen er sket (har ladet mig fortælle, at Skat godt kan se igennem fingre med dette, hvis det er få dage det drejer sig om). Du er desværre nødt til at splitte udgifterne ud på de relevante konti. Du kan dog godt samle de udlæg, der skal bogføres på samme konto. Du debiterer således din driftskonto (f.eks. varekøb uden moms) og krediterer en konto med mellemregning til dig. Denne konto ligger under Egenkapitalen. På et tidspunkt skal du så have pengene fra firmaet, hvor du så krediterer banken, og debiterer mellemregningskontoen.

SusanneK.nu

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:35

Hej!

Jeg ville prøve at tage momsen.

Vi har for nogle år tilbage kørt en sag netop angående dette, hvor der var tale om køb 21/2 måneder før

momsregistrering, og vi fik medhold.

Så prøv at søge momsen retur!

Tilmeldt 1. Jul 08
Skrevet kl. 13:15

Hej Susanne,

Så nu er jeg kommet til lønnen :-)..

Da jeg lige er startet op er jeg ikke altid sikker på at der står penge nok på kontoen d. sidste bankdag i måneden...Hvad så ??

Kan jeg indberette løn feks. D. 2. - 3. - 4. Marts feks...? Vil der være nogle konsekvenser ved at gøre dette ? Jeg mener, så går man jo ind i en ny måned !

Hvis det kan lade sig gøre, hvordan indberetter jeg så manuelt - altså Skat osv. ?

Takker på forhånd

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 07:53

Vi skal lige have på det rene. Hvilken selskabsform driver du din virksomhed i? Hvis det er et personligt drevet firma, hvor der kun er dig, skal der ikke betales løn. Så hedder det blot "kontant hævet".

Hvis du har ansatte i din personligt drevet virksomhed - eller du driver firmaet i et ApS f.eks. - så kan du med fordel benytte Danløn, hvis du bruger e-conomic. Ellers har skat et lønsystem der hedder Letløn. Heri indtaster du løndata, og systemet indberetter selv.

Hvis det kun er dig selv, der skal have løn, er der mig bekendt ingen konsekvenser ved at tave lønnen den 2.-4. marts, men har du ansatte vil de nok ikke være helt tilfredse med først at få løn i efterfølgende måned. Og ja, man går ind i en ny måned, så skal der betales løn for februar, men de først er til disposition i marts, vil lønnen høre til marts måned.

SusanneK.nu

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 08:43

I selskabet gør hovedanpartshaveren ofte det at han/hun overfører lønnen efter skat til en mellemregningskonto med selskabet, hvorved man ikke er låst til ikke at skulle tage likviditet ud af selskabet månedligt. Dog skal der jo være likviditet til at kunne betale skatten.   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 1. Jul 08
Skrevet kl. 10:36

Det er et I/S, men det er kun mig selv der skal have løn.

Jeg vil jo gerne gøre det rigtigt fra start, sådan så der bliver skat, ATP osv. med det samme. Hvis jeg bare laver en kontant hævning hæfter jeg vel selv for skatten m.m. hvis ikke firmaet kan betale. Så hellere lave / betale det hele hver måned.

Hvad hensyn til mit fradrag - hvis jeg laver lønnen i næste uge, så hører den til Marts måned...Hvad så i slutningen af Marts måned, hvor jeg selvfølgelig håber at der er penge på kontoen til at lave lønnen efter "normale" omstændigheder (dato osv.). Hører den så også til i Marts måned...??

Har jeg så brugt mit fradrag to gange i een måned og må man det ?

Tilmeldt 1. Jul 08
Skrevet kl. 10:36

Det er et I/S, men det er kun mig selv der skal have løn.

Jeg vil jo gerne gøre det rigtigt fra start, sådan så der bliver skat, ATP osv. med det samme. Hvis jeg bare laver en kontant hævning hæfter jeg vel selv for skatten m.m. hvis ikke firmaet kan betale. Så hellere lave / betale det hele hver måned.

Hvad hensyn til mit fradrag - hvis jeg laver lønnen i næste uge, så hører den til Marts måned...Hvad så i slutningen af Marts måned, hvor jeg selvfølgelig håber at der er penge på kontoen til at lave lønnen efter "normale" omstændigheder (dato osv.). Hører den så også til i Marts måned...??

Har jeg så brugt mit fradrag to gange i een måned og må man det ?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)