Hej nannamia!
Jeg ved en del om det, da jeg til dagligt beskæftiger mig med digital musik-distribution og alt hvad der dermed hører.
Det er ikke nemt at komme med et enkelt svar, da musikbranchen er temmelig kompleks og at er der utroligt mange udokumentere forhold at tage hensyn til, og at ingen (!!!), hverken enkeltperson, selskab eller offentlig institution har et overblik over hele området.
Du stiller 3 spørgsmål og jeg vil prøve at give et (desværre overfladisk) svar på dem:
1) Er der et marked?
Det tror jeg, men kun i en periode. Du kan godt lave en specialbutik, men jeg tror at de større musikbutikker (fx. iTunes) løbende vil udvide deres kataloger til også at omfatte smallere og smallere produkter. Det er det eneste som giver mening i min logik fra branchen.
Ofte er grunden til, at du ikke kan finde gamle sange på nettet, at de labels (som ejer rettighederne til disse sange) ikke i henhold til kontrakten med kunstneren har ret til at sælge sangene på nettet (oftest pga. at man endnu ikke har forhandlet hvilken royalty kunstneren skal have, da kontrakterne blev indgået før internettet overhovedet fandtes). Så disse sange vil du ikke kunne sælge før de er clearede til onlinesalg.
2) Hvad vil det koste og hvad kræver det?
Du kan gå 2 veje (der er sikker flere). Du kan betale for at få udviklet din egen software og selv indgå salgs og distributionsaftaler med selskaberne direkte. Den anden mulighed er, at du indgår salgs og distributionsaftaler med eksisterende aggregators (fx. BasePoint Media i Danmark), som har en shopløsning du så bruger.
Egenudvikling koster vel 200-500.000 kr. og jeg kender ikke prisen for fx. BasePoint løsningen. I mulighed 1, får du størst avance, da du laver deal'en med den amerikanske label direkte, mens du får en mindre avance i mulighed 2. Det er slet ikke sikkert, at den aggregator du vælger har en aftale med netop de labels, vis musik du ønsker at sælge, så skal du sætte en proces igang, så disse 2 parter ingår en distributionsaftale.
Som sagt er dette kun toppen af isbjerget, sådan er musikbranchen. Spændende, men mega-besværlig.
Bedste hilsener
Aleksander