Jeppe....
- For søren da.. SELVFØLGELIG ved du ikke hvor dine præcise evner ligger, - du går på 1. år på gym.. Det er jo det du skal finde ud af de næste 3-4 år.. - Du skal prøve dig selv af i forskellige sammenhænge, og - ja - leve livet!!! - Men FEDT at høre at du har "genet" og vil / tør sætte noget igang.. Men find først lige ud af hvad det er du "brænder" for.. for det er vel nok essensen af det hele, - at for at lykkes som selvstændig så skal du brænde 150% for det du arbejder med - ikke bare det at være "selvstændng" og kunne sige "ude i byen" at jeg har sq en fed webbutik med noget fedt tøj... for det er NEMT - og hvor svært kan det lige være??? - Næh du har ret, - det ER nemt...
Men.. og der er jo altid et lille men... Jeg er uddannet herretøjsmand - og har været beskæftiget indenfor branchen i mere end 20 år. Du kan tage det til dig hvis du vil - eller du kan tænke: "Sikke en bedrevidende idiot", - det korte af det lange er, at jeg vil gerne redde dig for et par "øretæver", som jeg tror du løber ind i, hvis du kaster dig ud i projektet.
først og fremmest - er det at drive en "tøjbutik" en uddannelse, - ligesom at være mekaniker, - Læs: Du skal sq vide noget om det du sælger! - Hvordan vasker du en sort t-shirt mest skånsomt så den bevarer den sorte farve længst muligt? Hvilken størrelse skal jeg vælge hvis jeg er 190 cm høj, har lange arme og vejer 110 kg? - Det jeg prøver at sige til dig er, at når nu kunderne begynder at "kime" din kundeservice ned, - så er det DIG der står som eksperten, og skal kunne rådgive dine kunder omkring disse ting. Og hvordan får du forklaret ham på de 190 cm - at oplysningen om hans lange arme, kan du ikke bruge til så frygteligt meget, når det er sokker ham spørger om vejledning til størrelsen i. (tro mig den slags spørgsmål får man)
M.h.t. at du mener du har helt styr på målgruppen, - har du det? - Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om at du har 200% styr på hvad DU synes er fedt, - og hvad dem på din skole, sportsklub, ja måske i hele din by synes er fedt.. Men du skal også tænke på, at når nu du går på nettet, - så henvender du dig til et langt større segment end bare 16-25 årrige i Holme-Olstrup (jeg ved jo ikke hvor du bor) - nej pludsligt er du ude og ramme 16-25 årrige i hele landet, - og hvis du nu ellers fik nogle at de der leverandører i tale, så tror jeg, at de vil give mig ret i at der er store lokale forskelle på hvad der er "fedt" i h.h.v. Nord- og Midtjylland på fyn og i København. Man tror ikke på det, men det er faktisk sandt... - Alene 2 nabo-byer imellem kan man overraskes over hvor stor forskel der er..
For kort at berøre dit spørgsmål til sortiment. Hmm - Hvor mange skal du så købe hjem af en given T-shirt? - 2? 3? 10? 15? - Og hvor mange i hver størrelse? Bare en af hver? - Eller lidt i small lidt flere i medium mange i large og en slat i x-large for at dække efterspørgslen i en sæson??? For nej - leverandøren har heller ikke flere du kan købe.. Der er nemlig det ved det, at meget modeprægede varer (det som jeg læser du helst vil handle med), det er "one-shots", altså ting man principielt kun har mulighed for at bestille en gang, - og den ene gang er som regel ca. ½ år i forvejen. Det vil sige at det tøj som skal ligge i butikkerne til efteråret - det er de faktisk ude og købe lige nu..
Leverandørerne - nej - dem du gerne vil forhandle - vil ikke forhandles af dig.. - Netop af ovenstående årsager, og fordi (og nu får jeg sq nok tæsk - men det er det som er årsagen) - der er SÅ mange useriøse netbutikker som forsøger sig med herretøj, folk uden faglig baggrund som har tænkt som dig, - hvor svært kan det lige være.. - Men jeg håber det jeg har skrevet her, har givet dig et lille indblik i, at det er lidt sværere end bare som så.. Derfor - hvis du prøver at surfe lidt rundt på nettet mellem de forskellige herrewebbutikker, så tror jeg du vil kunne se et gennemgående træk hos dem, - det er meget de samme mærker / varer de har som Calvin Klein, Hugo Boss, Pringle, Tommy Hilfiger m.v., - og det er restlagre som de køber og parallelimporterer (jeg kan godt give dig linket til hvor de køber - og jeg kan se på deres priser at de ikke tjener det de skal)
Apropos om avancen på tøj er specielt god ved jeg ikke, - en god butik har når året er omme en avance på mellem 35-40% og det er vist meget normalt i de forskellige brancher.. I hverdagen tjener man måske nok lidt mere, - men meget sættes til når der er udsalg (fordi ingen formår at købe 100% ind rigtigt ind) Tro ikke når din lokale butik sælger -60 - 70% at han stadig tjener penge, - det er kun for at få realiseret hans varelager for ukurante varer...
Men hvad skal du så?? Tjahh - du skriver selv at du føler du mangler en del - den del - få styr på den! - Få det lært - og er det modetøj du brænder for, så lær det fra bunden, hold "lyttelapperne" ude og lær, lær, lær.. - Er det i virkeligheden mere det med computere og selve det at drive "nethandel og udvikle, - jamen så er det jo det du skal.. Men mit råd er - lad være med at kaste dig hovedløst ud i noget du i bund og grund ikke ved noget om....
(Nu ved jeg godt du tænker - ja - ja - fyre på 16 år er sq da lige glade med hvor længe deres sorte t-hirts holder farven - det har du nok ret i. - Men taber t-shirten til 500, - kr farven efter 1. gangs vask, så skal jeg lige love dig for, at du har hans mor hængende i knoglen lige med det samme)
Nå - er der ellers nogen jeg skal slukke lyset for i aften???;-)
Jeg håber ikke du tager mig det alt for negativt op, - det er faktisk ment i bedste mening.
Mange hilsner
"Lyseslukkeren" Ulrik