Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af virksomhed, hjælp?

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Fra Aalborg
Tilmeldt 2. Sep 08
Indlæg ialt: 43
Skrevet kl. 22:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Normal 0 21 MicrosoftInternetExplorer4

Hejsa :)

Jeg har længe gået med en drøm om at starte internetbutik op – har siddet flere timer og overvejet hvilke varer, der vil være mulighed for at have overskud på. Mit valg er faldet på modetøj til unge af flere grunde. Jeg har, for at få et lidt bedre overblik over det hele, hurtigt opstillet nogle positive og negative punkter ved opstart af virksomhed for netop mig.

+ Jeg er selv en del af målgruppen og har derfor i forvejen en viden om hvor og hvordan produkterne skal markedsføres.

+ Jeg har en bekendt, som driver webshop med netop modetøj til unge.

+ Jeg har ambitioner og brænder virkelig for det og har gjort det længe.

+ Så vidt jeg ved, er der forholdsvis høj avance på tøj og derfor ikke krævet at få gang i en kæmpe omsætning.

- Jeg er blot 16 år og derfor uerfaren og kan lyde risikabelt for en evt. kommende leverandør.

- Tid kan gå hen og blive et problem, men jeg mener godt, jeg kan få tid til at drive internetbutik udover min tid med gymnasiet.

Det var blot en del af de ting, jeg har gået og overvejet. Jeg har undersøgt muligheder for køb af webshop og mener at dét fra start af, vil være mest rentabelt med en lejet shop ved fx Scannet. Derudover har jeg kigget på PBS, skrevet til nogle få leverandører og undersøgt mulighederne for at få nogle aftaler i hus. Lige præcis her gik det hele i stå – det vigtigste er vel at få nogle gode aftaler med de respektive leverandører?

Jeg har nogle spørgsmål til alle jer kloge iværksættere, som sikkert har siddet med mange af de samme tanker som jeg.

1. Hvordan får man en aftale i hus med leverandørerne? Jeg har bl.a. haft problemer med nogle mærker, som simpelthen siger de ikke sælger til internetbutikker. I denne branche er det jo vigtigt at have de ”rigtige mærker” som lokker de unge til.
  2. Hvor stort et startkapitel er der brug for? Jeg havde forestillet mig op til 50k e.lign? Lyder dette realistisk? Jeg er godt klar over al’ start er svær og det kræver tålmodighed – dette mener jeg også, jeg har.
  3. Er der andet nyttig information eller personer, jeg kan snakke med for at få yderligere viden om opstart af virksomhed? Jeg har læst E-pusher light og kigget rundt på Thorborgs forskellige ting, men mener stadig jeg mangler en del.

Jeg kan egentlig bruge hvad som helst viden, der kan hjælpe mig lidt videre. Tror I overhovedet det er muligt for mig at få en sådan butik op at stå?

Med Venlig Hilsen

Jeppe Kollerup

Fra næstved
Tilmeldt 21. Jun 08
Indlæg ialt: 363
Fra  sensolin gulvmontering Skrevet kl. 00:16

ved at søge på "modetøj på nettet" på google var der alene fra danmark 24400 hits, det da noget. så nogen HAR da fået det op og stå. men igen hvormange er der brug for, der er jo også butikkerne & storcentrerne, jeg tror mange unge synes det kunne være fedt at sælge tøj de selv kan lide, der giver et vis images. jeg tror dog det er de færeste som virkelig har overskud, for slet ikke at tale om at blive rig. jeg ved fra min egen søn at det er meget svært, der skal erfaring fra ansættelser i butikker først, og det havde den ene også. ...................... ideen blev lagt på hylden...... han er i dag selvstændig på 3 år med 2 ansatte han startede da han var 21...... men det blev et gulvfirma i stedet for, det giver ham RÅD til at gå i modetøj..........

tænk over det   hvad er det virkeligt du har evner for, tøj kan du bare købe

men keep up der kommer noget til dig HELT SIKKERT

Fra Aalborg
Tilmeldt 2. Sep 08
Skrevet kl. 17:10

Hejsa - og tak for svaret!:)

Jeg er godt klar over, der i forvejen findes utrolig mange gode sites, som tilsyneladende kører helt fint. Har bl.a også undersøgt det på google mht. annoncer osv.

Du har da fuldstændig ret i delen med, at det kunne være fedt at sælge tøj, jeg selv kan lide - både fordi der så vil være mulighed for at spare lidt penge og jeg tror, jeg ved mere om netop min egen målgruppe. Dog er der flere grunde til valget faldt på lige modetøj.

Jeg ved ikke præcis, hvor mine evner ligger. Jeg har lavet lidt hjemmesider osv, men ikke rutineret nok til at kunne tjene på det - ville nu ellers være rart at starte op som freelancer fremfor at skulle ud og invistere i et varerlager.

Men jeg kunne godt tænke mig at høre.. Hvis det så ikke lige skal være modetøj, hvilken branche kunne jeg så gå ind i? Jeg har lidt svært ved at komme i tanke om noget, hvor der samtidig ikke ligger for store risisci ved opstart.

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 17:38

Hej Jeppe

Jeg synes, netop modetøj er et risikofyldt farvand, men du har på den anden side ret i, at du skal finde noget, som du også synes er spændende og engagerende, og hvor du er i eller kender til målgruppen. Måske skal du tænke i nicher - altså ikke det brede sortiment af kendte modemærker, men starte lidt mere stille op med noget helt specielt, som gør din butik anderledes og attraktivt.

Start med at få styr på ideen og så skal du lave et budget. Om 50.000 kr. er nok, afhænger helt af, hvordan du har tænkt dig, at det hele skal hænge sammen. Hvad koster det at lave siden, få en betalingsløsning på, hvor meget varelager, hvor meget emballage, har du, hvad du skal bruge af udstyr, herunder computer osv. osv. Lav både et budget for etableringen og et for de faste månedlige udgifter, så du kan se, hvor meget, du skal omsætte for, hvis du skal tjene penge på butikken.

Jeg har ikke selv en internetbutik, men vi bogfører for flere i Inloco Regnskab, og jeg kan derfor fortælle dig, at mange synes, de arbejder hårdt for hver tjente krone, og at der som regel er større behov for penge til varelager, end man først forestillede sig.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:56

Ja....jeg kan kun give Anette ret.

Du er nødt at have et unikt koncept, idet især tøjbranchen i disse tider er benhård.

Du kan måske få nogle gunstige aftaler med dine leverandører, idet man bestemt ikke må undervurdere

pengebindingen i varelageret!

Held og lykke!

Tilmeldt 24. Jul 07
Indlæg ialt: 832
Fra  Ulrik Rode Skrevet kl. 23:48
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeppe....

- For søren da.. SELVFØLGELIG ved du ikke hvor dine præcise evner ligger, - du går på 1. år på gym.. Det er jo det du skal finde ud af de næste 3-4 år.. - Du skal prøve dig selv af i forskellige sammenhænge, og - ja - leve livet!!! - Men FEDT at høre at du har "genet" og vil / tør sætte noget igang.. Men find først lige ud af hvad det er du "brænder" for.. for det er vel nok essensen af det hele, - at for at lykkes som selvstændig så skal du brænde 150% for det du arbejder med - ikke bare det at være "selvstændng" og kunne sige "ude i byen" at jeg har sq en fed webbutik med noget fedt tøj... for det er NEMT - og hvor svært kan det lige være??? - Næh du har ret, - det ER nemt...

Men.. og der er jo altid et lille men... Jeg er uddannet herretøjsmand - og har været beskæftiget indenfor branchen i mere end 20 år. Du kan tage det til dig hvis du vil - eller du kan tænke: "Sikke en bedrevidende idiot", - det korte af det lange er, at jeg vil gerne redde dig for et par "øretæver", som jeg tror du løber ind i, hvis du kaster dig ud i projektet.

først og fremmest - er det at drive en "tøjbutik" en uddannelse, - ligesom at være mekaniker, - Læs: Du skal sq vide noget om det du sælger! - Hvordan vasker du en sort t-shirt mest skånsomt så den bevarer den sorte farve længst muligt? Hvilken størrelse skal jeg vælge hvis jeg er 190 cm høj, har lange arme og vejer 110 kg? - Det jeg prøver at sige til dig er, at når nu kunderne begynder at "kime" din kundeservice ned, - så er det DIG der står som eksperten, og skal kunne rådgive dine kunder omkring disse ting. Og hvordan får du forklaret ham på de 190 cm - at oplysningen om hans lange arme, kan du ikke bruge til så frygteligt meget, når det er sokker ham spørger om vejledning til størrelsen i. (tro mig den slags spørgsmål får man)

M.h.t. at du mener du har helt styr på målgruppen, - har du det? - Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om at du har 200% styr på hvad DU synes er fedt, - og hvad dem på din skole, sportsklub, ja måske i hele din by synes er fedt.. Men du skal også tænke på, at når nu du går på nettet, - så henvender du dig til et langt større segment end bare 16-25 årrige i Holme-Olstrup (jeg ved jo ikke hvor du bor) - nej pludsligt er du ude og ramme 16-25 årrige i hele landet, - og hvis du nu ellers fik nogle at de der leverandører i tale, så tror jeg, at de vil give mig ret i at der er store lokale forskelle på hvad der er "fedt" i h.h.v. Nord- og Midtjylland på fyn og i København. Man tror ikke på det, men det er faktisk sandt... - Alene 2 nabo-byer imellem kan man overraskes over hvor stor forskel der er..

For kort at berøre dit spørgsmål til sortiment. Hmm - Hvor mange skal du så købe hjem af en given T-shirt? - 2? 3? 10? 15? - Og hvor mange i hver størrelse? Bare en af hver? - Eller lidt i small lidt flere i medium mange i large og en slat i x-large for at dække efterspørgslen i en sæson??? For nej - leverandøren har heller ikke flere du kan købe.. Der er nemlig det ved det, at meget modeprægede varer (det som jeg læser du helst vil handle med), det er "one-shots", altså ting man principielt kun har mulighed for at bestille en gang, - og den ene gang er som regel ca. ½ år i forvejen. Det vil sige at det tøj som skal ligge i butikkerne til efteråret - det er de faktisk ude og købe lige nu..

Leverandørerne - nej - dem du gerne vil forhandle - vil ikke forhandles af dig.. - Netop af ovenstående årsager, og fordi (og nu får jeg sq nok tæsk - men det er det som er årsagen) - der er SÅ mange useriøse netbutikker som forsøger sig med herretøj, folk uden faglig baggrund som har tænkt som dig, - hvor svært kan det lige være.. - Men jeg håber det jeg har skrevet her, har givet dig et lille indblik i, at det er lidt sværere end bare som så.. Derfor - hvis du prøver at surfe lidt rundt på nettet mellem de forskellige herrewebbutikker, så tror jeg du vil kunne se et gennemgående træk hos dem, - det er meget de samme mærker / varer de har som Calvin Klein, Hugo Boss, Pringle, Tommy Hilfiger m.v., - og det er restlagre som de køber og parallelimporterer (jeg kan godt give dig linket til hvor de køber - og jeg kan se på deres priser at de ikke tjener det de skal)

Apropos om avancen på tøj er specielt god ved jeg ikke, - en god butik har når året er omme en avance på mellem 35-40% og det er vist meget normalt i de forskellige brancher.. I hverdagen tjener man måske nok lidt mere, - men meget sættes til når der er udsalg (fordi ingen formår at købe 100% ind rigtigt ind) Tro ikke når din lokale butik sælger -60 - 70% at han stadig tjener penge, - det er kun for at få realiseret hans varelager for ukurante varer...

Men hvad skal du så?? Tjahh - du skriver selv at du føler du mangler en del - den del - få styr på den! - Få det lært - og er det modetøj du brænder for, så lær det fra bunden, hold "lyttelapperne" ude og lær, lær, lær.. - Er det i virkeligheden mere det med computere og selve det at drive "nethandel og udvikle, - jamen så er det jo det du skal.. Men mit råd er - lad være med at kaste dig hovedløst ud i noget du i bund og grund ikke ved noget om....

(Nu ved jeg godt du tænker - ja - ja - fyre på 16 år er sq da lige glade med hvor længe deres sorte t-hirts holder farven - det har du nok ret i. - Men taber t-shirten til 500, - kr farven efter 1. gangs vask, så skal jeg lige love dig for, at du har hans mor hængende i knoglen lige med det samme)

Nå - er der ellers nogen jeg skal slukke lyset for i aften???;-)

Jeg håber ikke du tager mig det alt for negativt op, - det er faktisk ment i bedste mening.

Mange hilsner

"Lyseslukkeren" Ulrik

Fra Aalborg
Tilmeldt 2. Sep 08
Skrevet kl. 19:14

Først Anette/Peter:

Hejsa, tak for det gode og ikke mindst fyldestgørende svar :)

Jeg har faktisk overvejet at tænke i nicher, som du siger. Fx. satse 100% på et bestemt mærke og derved indskrænke målgruppen - man kan jo altid udvide med flere mærker. Men ellers synes jeg det kan være lidt svært at tænke i nicher, når det handler om modetøj - havde tænkt mig at skille mig ud ved at køre en god kundeservice, hurtig afsending og spændende former for markedsføring.

Det er sjovt, du nævner budgettet, da jeg allerede har haft gang i regnearket. Opstarten ser ikke ud til at blive noget problem - dog har problemet med budgetlægningen været jeg ikke kender til varerindkøb overhovedet (her tænker jeg på hvor store mængder, hvor stor avance osv.).

Min plan har hele tiden været at starte stille og roligt ud, se om der er muligheder og hele tiden holde de faste udgifter på et minimum.

Fra Aalborg
Tilmeldt 2. Sep 08
Skrevet kl. 19:14

"Lyseslukkeren" Ulrik:

Hejsa! Mange tak for et rigtig lækkert svar fra en tydeligvis erfaren herre i branchen.

Selve idéen: Du rammer måske plet med hensyn til dét at kunne sige man er "selvstændig." Jeg er også selv overrasket over, hvor let det rent faktisk er at starte op. Men det vigtigste er for mig at starte noget op, jeg kan se en fremtid i.

Uddannelse: Jeg kan godt se, jeg får lidt et problem, hvis folk begynder at ringe omkring størrelser, vaskning osv. af tøj, da det ikke er noget jeg har en forhåndsviden om. Men er det nu også et krav for at sælge modetøj? Jeg kan selvfølgelig godt se, det er god service, men er det ikke noget man kan lære med tiden ved selv at undersøge det, som det kommer?

Målgruppen: Jeg er godt klar over, at man via nettet jo rammer hele landet og ikke blot lokalområdet (hvor jeg ellers har planer om lidt ekstra markedsføring). Men når jeg selv køber tøj og tit kommer til fx Aalborg, hvor der sælges modetøj i massevis, har jeg da hvertfald en idé om hvad "de unge" synes er fedt.

Sortiment: Som du selv hentyder til, vil det jo altid blive gætteri mht. indkøb af varer. Jeg havde tænkt mig at spørge min bekendte, som til daglig driver internetbutik med modetøj og ellers gætte så godt som muligt fra start og så finder man jo ud af det med tiden.

Leverandører: Dette bliver nok helt klart det største problem for at få en modetøjs-butik op at stå, for ja, der er da helt sikkert mange useriøse netbutikker og jeg kan da godt se fra leverandørernes side, at jeg pt. ikke lyder for erfaren eller faglig rutineret. Men man skal vel starte et sted? :)

Jeg tager det ikke for negativt, kun lækkert med noget "kritik," for jeg er da godt klar over, det ikke er helt så let som det lyder fra start. Jeg vil da gå i tænkeboks igen og overveje, hvad jeg føler, jeg ved noget mere om. Det er bare vigtigt, det stadig er noget man brænder for og kan se en fremtid i, mener jeg. Jeg har bare længe grublet over, hvilken branche der kunne være spændende at træde ind i - kan være du har nogle eksempler? Jeg mener selv, mine stærke sider er dét at "drive nethandel og udvikle" som du siger - derudover arbejder jeg seriøst og koncentreret, når det er noget jeg virkelig brænder for.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:22

Hej Jeppe!

Synes, at det er super at en ung mand som dig sådan brænder for det, som du vil.

Man må jo være målrettet, og at du tager kritik som noget positivt, er et yderligere plus.

Håber, at det vil lykkes for dig. 

Fra Aalborg
Tilmeldt 2. Sep 08
Skrevet kl. 19:25

Hej igen Peter.

Jamen, mange tak, også lækkert der findes et sted som Amino.dk hvor man ligesom kan få det samlet og netop få noget konstruktivt kritik.

Jeg håber også selv at det lykkes, der er dog et stykke fra selve idéen og så føre den ud i livet - jeg har det hvertfald selv sådan, at jeg ikke vil starte noget op halvhjertet :) Nu må vi se.

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)