Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Konkurrenceklausul

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Dec 08
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 21:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 2,0 stjerner givet af 1 person

Hej,

I mit firma (enkeltmandsvirksomhed) har jeg fungeret som underleverandør til en anden virksomhed i samme branche. Der foreligger en skriftlig aftale som indeholder en konkurrenceklausul.

Dette er for så vidt forståeligt nok, da den betyder at jeg ikke må levere direkte til de kunder, jeg er i kontakt med. Men omvendt er den også begyndt at irritere mig, da jeg heller ikke må gå efter andre af virksomhedens kunder (som jeg ikke kender). Dvs. jeg ville kunne komme til at overtræde klausulen uden at vide det.

Mit spørgsmål er: Hvis jeg starter et nyt firma f.ex. et ApS og løfter mine andre kunder derover og lukker mit enkeltmandsfirma, vil klausulen så følge med mig over i det nye selskab?

For god ordens skyld vil jeg lige bemærke, at manøvren ikke har til hensigt at efterlade ubetalt gæld eller andre "mindre pæne ting" blot at komme fri af klausulen, så jeg ikke risikerer pludselig at skulle betale en større bod.

Er der nogen her, som ved noget om dette. Eller er der nogen der kan henvise til en fornuftig advokat, der ikke er alt for ublu med sine priser :-)

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 12:20

Jan:
Hvis jeg starter et nyt firma f.ex. et ApS og løfter mine andre kunder derover og lukker mit enkeltmandsfirma, vil klausulen så følge med mig over i det nye selskab

Ikke nødvendigvis, men det afhænger jo af, hvorledes den er formuleret. Du kan ringe mig op, hvis du førtsat ønsker svar...

Den skal læses, vi skal tale, og tager det 20 min. koster det 1/3 time eller 500,00 + moms.

Tilmeldt 7. Dec 08
Skrevet kl. 19:25

Hej,

Tak for din feedback. Jeg har dog allerede fået afklaret problemstillingen på anden vis. Men jeg vil meget gerne gøre brug af dig en anden gang :-)

Mvh Jan

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 09:05

du er selvsagt altid velkommen i butikken..

god weekend

ps skriver snart et indklæg på bloggen om konkurrenceklausuler

Fra Farum
Tilmeldt 25. Sep 09
Indlæg ialt: 2
Fra  Øristeriet Skrevet kl. 20:54

Hej Jan,

Jeg er i en lign. situation og vil meget gerne høre hvad du kom frem til.

Tilmeldt 7. Dec 08
Skrevet kl. 00:11
Hej Michael. Jeg kan se, at jeg dengang formulerede mig lidt kryptisk i forhold til virkeligheden. Årsagen var at jeg på det tidspunkt var i et ansættelsesforhold og derfor anonymiserede det hele lidt. Spørgsmålet omhandlede nogle forhandlinger jeg var i på daværende tidspunkt, men jeg ville ikke risikere at modparten måske også var herinde og kunne læse med. Sagen endte med at jeg ikke gik ind i nogen samarbejdsaftale og dermed ingen konkurrenceklausul. Efterfølgende fik jeg via andre kanaler et par af de kunder, som klausulen kunne have forhindret - og i øvrigt er det væltet ind med arbejde siden. Så jeg glæder mig over, at jeg ikke skrev under på noget dengang, som kunne have begrænset min handlefrihed. Selvom det nok ikke hjalp dig så meget, syntes jeg alligevel du skulle høre historien. Jan
Fra Farum
Tilmeldt 25. Sep 09
Indlæg ialt: 2
Fra  Øristeriet Skrevet kl. 09:24

Tak for svaret ;)

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)