Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nyt køkken koncept! Måske!

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 28. Oct 07
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 14:01
Hvor mange stjerner giver du? :

(prøver lige i et andet emne)

Hej Amino-brugere. 

Jeg er selvstændig snedker gennem ca 5 år, ingen ansatte.

Det sidste års tid har jeg gået gået rodet med div. design-idéer, og har blandt andet designet og produceret mit eget køkken. Det er et super koncept, ligner 1 million og er meget produktionsvenligt. Designmæssigt kan det ikke sammenlignes med alm. køkkener (såsom HTH, IKEA, PoggenPohl osv).

Designet er meget inspireret af et andet snedkerkøkken som er MEGET dyrt og forbeholdt dem med en kæmpe tegnedreng. Forskellen på mit og "deres" er at mit kan produceres billigere, hurtigere og nemmere, og dermed kunne man ramme en bredere målgruppe.

Som sagt har jeg lavet 1 demo-køkken og ved det fungerer, men mangler hjælp til at komme videre med ide og koncept.

Kan nogle sparke mig videre?

Inspireret af: http://www.hvalsoe-inventar.dk/case/kokken

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:09

Hej,

Det lyder som et spændende projekt og et godt koncept.

Dog er "køkken" markedet utroligt hårdt, og der er stor konkurrence, men hvis du føler du har et super produkt til ordentlig pris, så go for it! =)

Hvad har du brug for? Hvor lang tid er du om at producere et køkken? prissættelse? Hvordan vil du markedsføre virksomheden? Skal det være standard køkken eller custom? - Det er alt sammen nogle overvejelser du kan gøre dig.

jeg ønsker dig al held og lykke, og synes det lyder utroligt spændende. Og vil meget gerne høre mere om projektet.

Du er mere end velkommen til at smide en mail på rasmus@scheuer-larsen.com, hvis du har spørgsmål eller lyst til at drøfte idéer, så skal jeg se om jeg kan være behjælpelig =)

Dbh Rasmus

Tilmeldt 28. Oct 07
Skrevet kl. 15:51

Hej rasmus. 

Tak for dit hurtige svar.

Det er et custom-køkken, dog begrænset, dvs laves efter breddemål (og dybde, hvis nødv).

Skufferne får jeg fra en stor producent i tyskland, hvilket fordyrer det lidt, men man kunne sagtens producere dem selv hvis nødvendigt. De kan levere inden for 4 uger, i 3 forskellige træsorter (massiv) og lak. olie eller ubehandlet.

Elementerne laver jeg selv, eks: ca 20 mandetimer for 5 elementer med 2 skuffer i hver. (ekskl. maling).

Kan også tegne det målfast i 3D (sketchup)

1 element mener jeg kan sælges for det dobbelte af nuværende produktionspris.

Har en god ide om image og visuel-id... men så stopper det også.

Vil virkelig gerne videre men har brug for en partner el lign. som ved hvad der skal til, for at komme igang.

Tøv ikke med yderligere visdomsord, kritik eller spørgsmål.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:59
Tilmeldt 28. Oct 07
Skrevet kl. 21:07

Lige et spørgsmål: Har du nogen viden om ,eller erfaringer inden for branchen.

Betyder intet. Bare så jeg ikke fylder mailen med for mange tekniske fagudtryk.

Fra helsingborg
Tilmeldt 21. Nov 05
Indlæg ialt: 395
Fra  handyman-kompagniet Skrevet kl. 11:50

Hej

Vi arbejdede for snart 10 år siden med lignende ide. Ideen var (og er stadig) hel rigtig. Desværre var opgaven for tung at løfte for os. Jeg vil gerne give input ud fra erfaringer. mvh

Fra København
Tilmeldt 12. Jan 09
Skrevet kl. 11:18

Hej Snemester

Hvis designet er meget inspireret af et andet design, vil det nok være vigtigt, for ikke at ryge i in fight om ophavsrettigheder og lignende, at dit produkt adskiller sig på andre punkter end blot prisen!

Mht. produktions- og salgspris og bredere målgruppe, som du har gjort lidt rede for i din anden tråd, skal du tænke på, at der også er andre omkostninger involveret i prissætningen end de rent produktionsmæssige – det ved du nok også godt som selvstændig gennem de sidste fem år. Men et custommade køkken, fordrer bare flere timer brugt med kunden, end et standardkøkken. Det kræver præcis opmåling, to til tre samtaler med kunden, forslagstegninger og tilbudsgivning – nogle kunder er vældig vægelsindede og kræver flere forslagstegninger og deraf ændrede tilbud førend de beslutter sig. Der bruges tid på byggemøder med kundens håndværkere, tid på ændringer undervejs – og vigtigst af alt – kontroltjek af mål hvis der er det mindste mål du er i tvivl om – det er billigere at køre en ekstra tur til Ålsgårde, end at få et helt parti skuffer hjem fra Tyskland i forkerte mål, du efterfølgende ikke kan bruge.

Der bruges også ekstra tid på kogesektioner og vaskesektioner – hele skuffer skal bestilles hjem og bruges som blændstykker – samles til låger eller forhøjede skuffer. Der skal kehles ned i skuffer for kogeplader og afløb fra vask – og der skal laves hjørnelister ved vinkelsamlinger, div. tilsætninger osv…

Nu ved jeg ikke om du selv har lakanlæg, men sendes dine kabinetter ud af huset for at blive lakeret er der også to gange transport, der skal medregnes i prisen.

Blandt andet derfor mener jeg ikke det er realistisk at sælge et custommade køkken for det dobbelte af produktionsomkostningerne!

Endvidere kommer der salgsledet – skal du have egen forretning, med de omkostninger det kræver at have en butik og holde den åben - sælge direkte fra værksted, med de omkostninger det så kræver for markedsføring - eller sælge via selvstændige køkkenforhandlere, med deraf reducerede salgspriser og mindre dækningsbidrag?

Der er en grund til inspirationkildens produkter er så dyre, og ja de henvender sig til en målgruppe, der er ved muffen, eller dem som sætter pris på den ”møbelmæssige ”kvalitet  og design firmaet tilbyder, og bare skal have sådan et køkken. 

Et køkken som du beskriver, med skuffer produceret maskinelt, har slet ikke samme kvalitet at tilbyde, men vil grundet ovenstående omkostninger, ikke være i den billige ende af køkkenskalaen her hjemme – og så skal du pludselig kigge på hvilke konkurrenter, der så dukker op, når du kommer til at ligge i den middeldyre ende af skalaen – og om målgruppen så vil bruge så forholdsvis mange penge på et kopikøkken, eller samme beløb på et originalt Unoform, Multiform osv..?!

Jeg mener du skal tænke dig godt om, inden du giver dig i kast med projektet – som ja enig, burde være lige til – men der er en grund til linkede firma droppede at slække på kvaliteten og lave standardproduktion af sine modeller for nogle år tilbage – OG der er en grund til linkede firma er et at de få af sin slags, der har kunne fremvise pænere overskud de seneste år, til trods for opgangstider – og det er det mest rigtige, jeg synes, du har overvejet – de har outsourcet Deres produktion og er derfor ikke så påvirket af den finansielle krise og stillestående maskiner og ansatte, plus at Deres kundegruppe er knap så påvirket af konjuktursvingningerne som din umiddelbare primære målgruppe er, dem som ville have taget lån i Deres, nu pænt reducerede, friværdi og investeret i køkken for en kvart million kroner.

Skyder ikke din idé i sænk – men fordrer lidt videre tænkning end hvad, der umiddelbart ser simpelt ud når man går på værkstedet og tænker tanker! J

/Pønseren

Tilmeldt 28. Oct 07
Skrevet kl. 22:20

Hej Pønseren.

Tak for det uddybende og meget konstruktive svar! Du har jo helt klart en pæn viden og indsigt i snedkerkøkken-branchen, især førnævnte "inspirationskilde".

Med hensyn til ophavsrettigheder på design, sår jeg lidt tvivl om hvorvidt man kan "eje"  designet: "1 korpus med 2 tappede skuffer uden front", men selvfølgelig er det aktuelt at undersøge, og du ved helt sikkert mere om det end jeg. Desuden har jeg ikke i sinde at kopiere produktet design-, kvalitets-, pris- eller forretningsmæssigt. Som du nævner sælger førnævnte sig på høj kvalitet, og dertil høje priser, forståeligt, men det er ikke det jeg vil, og det sætter jo som sagt nogle begrænsninger på både design, kvalitet, pris, service osv, og at lade sig inspirere er ikke forbudt. 

Custom-konceptet ER meget fordyrende og derfor havde jeg , som nævnt, overvejet at begrænse eller indsnævre kundens valgmuligheder. F. eks. kun 1 korpus højde, kun 2 skuffer i hvert korpus, kun 2 forsk. skuffe højder, kun 3 forskel. træsorter osv.... men med mulighed for at tilbyde kunden en præcis ønsket bredde. Har produceret et enkelt  proto-køkken og har præcis stødt på alle de tidskrævende opgaver du nævner såsom div udfræsninger, blændstykker til opvask og lign. Men man støder også ind i disse  opgaver ved "standardkøkkenet", problemet ved "custom" er bare at man ikke lige snupper 1 ny skuffe fra lageret hvis man har kvajet sig, og det kan ende med at blive dyrt, især hvis årene (træets struktur) følger hinanden som visse andre køkkener...  

....Men JA det skal nøje undersøges om "semi-custom", som jeg har valgt at kalde det, overhovedet er rentabelt, og JA jeg tænker stadig, især efter dit meget værdsatte indlæg.

Tøv stadigt ikke med visdomsord, kritik og spørgsmål.

MVH snemester

Fra København
Tilmeldt 12. Jan 09
Skrevet kl. 09:34

Hej Snemester

Selv tak da, glad for du kunne bruge det til noget!

Jeg tror du går den helt rigtige vej, hvis du indsnævrer dine kunders valgmuligheder mest muligt og holder dig til så mange standardløsninger som muligt, der bare ikke kan afviges fra - så snart du begynder at snakke specialløsninger med dine kunder, er de på, men de vil ikke kunne forstå hvorfor tingene pludselig stiger så voldsomt i pris, "det er jo bare lige"...!

Tror du har fat i det rigtige med få træsorter, få overfladebehandlinger, overvej om det er muligt at kabinetterne kan laves i laminat eller kraftig melamin - som begge er stærkere overfladere end lak - pladerne er billigere og du spare udgiften og transporterne til og fra lakering.

Vil tro du har fat i noget af det rigtige, hvis forskellen på dit køkken og Garde Hvalsøe´s - svarer til forskellen på Mogens Koch reolen og Atbo reolen!

Ja jeg har indsigt i branchen og trådt mine sko i førnævnte firmas værksted - og for år tilbage var de rigtig dårlige til at tjene penge, fordi det aldrig var gjort op, hvad alle afvigelser fra "standard" egentlig tog, og kostede - og de tog derfor ikke den betaling som egentlig var påkrævet for at dække de omkostninger, der er ved alle afvigelser - det har de fundet ud af nu, og tager prisen for det - og derfor er de så dyre og forbeholdt de få - men det er også grunden til de tjener penge nu!

Pøj pøj med planerne - har du nogle spørgsmål så tøv ikke!

/Pønseren

Fra København
Tilmeldt 12. Jan 09
Skrevet kl. 10:03

Ps. du skal slet ikke tænke i fortløbende åre, det vil kun vanskeligøre din produktion, og dermed gøre den dyrere - og de kunder, der henvender sig til dig for at købe dit produkt, gør det netop for ikke at betale ekstra for den kvalitet!

/ Pønseren

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)