Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Specielt tryk (Indgravering?)

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Kolding
Tilmeldt 3. Feb 08
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 11:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

Da jeg under min uddannelse som mediegrafiker nu står og skal søge læreplads er jeg interesseret i at lave noget helt unikt, og søger derfor nogen som kan trykke min ansøgninger på en lidt speciel måde.

Jeg har set nogen steder hvor de laver tryk der både buler ud af papiret og hvor der også er ligesom at det er graveret ind i papiret - Jeg håber i forstår mig.

Derudover har jeg set nogen der trykker med både gulv, sølv og glimmer.

Er der nogen der kender til steder hvor de laver disse?
Og er det overhovedet til at komme til for penge? - Godt nok ønsker jeg dette meget, men jeg er jo trods alt en fattig SU studerende.

Jeg er derudover også meget interesseret i at høre fra nogen der evt. søger en dygtig og kreativ elev eller folk som kender til firmaer der evt. søger - Alt har interesse.

Jeg håber nogen kan hjælpe.

På forhånd tak,
Jakob 'faust' Lund.

Tilmeldt 24. Jul 07
Indlæg ialt: 832
Fra  Ulrik Rode Skrevet kl. 11:21

Hej Jacob

Stort set alle Offset-trykkerier laver de "tiltryk" du nævner her, - men det er jo f.h.v. store oplag de laver som min. - Er du heldig laver de 500, - dertil kommer omkostninger til reproarb.

Du kan downloade en prøveversion af Corel Illustrator, - der kan du selv lave noget der "ligner" det du eftersøger - og det burde jo være en smal sag for en upcomming mediegrafiker...Smile

Hvis du vælger et trykkeri, - vil jeg tro det koster et par kroner per stk, - + omkostninger til repro - og det er næsten ligeså meget, - så alt i alt haver du vel ud omkring en femmer pr. ark ved 500 stk..

Ulrik

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:52

Hej Jakob

Det er dyrt, det du der beder om. Som der nævnes, skal du nok betale for min 500 stk., da prisen derop til er den samme...

Jeg kunne måske i stedet tænke, at hvis du gerne vil udstråle kreativitet, kan man få utrolig meget flot papir i butikkerne nu om dage, og du kan også få tusser m.m., der kan lave alverdens guld og glimmer. Hvis det er det, du ønsker.

Hvis du formår at være kreativ på papiret, er du også i stand til at være kreativ på computeren. Og det kan gøres til en helt anden pris. Kreativitet er mange ting. Du kan også lave det hele i hånden og på en sjov måde 'tegne og fortælle', hvad det er, du ønsker at lave, hvis din ansøgning kunne trykkes for en billig penge...

Samtidig har du muligheden for at vise, at du er villig til at bruge tid og energi på at gøre et godt stykke arbejde.

Fra Kolding
Tilmeldt 3. Feb 08
Skrevet kl. 13:08

Det er jeg da ked af at høre at der virkelig skal så mange oplæg til - Jeg regner trods alt ikke
med at skulle så mange igennem før jeg får en læreplads :)

Der er ikke nogen trykkerier derude der kunne hjælpe en fattig studerende ved at lave et noget mindre
oplæg for mig?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:20

Jeg tror ikke på, du får folk til at tage mindre end kostprisen for at lave det, du ønsker...

Tilmeldt 24. Jul 07
Indlæg ialt: 832
Fra  Ulrik Rode Skrevet kl. 13:22

Hej igen Jacob.

Som du måske kan læse af mit tidligere svar, - så er det måske ikke så meget trykket der koster penge, - i så små oplag som det her er for et trykkeri, - så er det mere forarbejdet der koster, - alt repro arbejdet, film og opsætning på trykmaskinen.. - Det er jo lidt mere end bare en stor kopimaskine de arbejder med, - inden de overhovedet skal igang med at trykke dit brevpapir er der brugt for 500,- i arbejdsløn...

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 16:15

Jacob,

Din idé lyder god og jeg er også helt sikker på at det vil åbne øjnene hos modtageren.
Men som de andre skriver, så er det som du spørger på ret dyrt (læs: sindsygt dyrt ved så lille et oplag).

Det med "højdeforskellen" er det som vi kalder en prægning - og for at lave den, så skal vi have støbt en kliché (et stempel med en han- og en hun-part) til at lave prægningen med. Prisen for sådan en er afhængig af hvor stor den skal være og mængden af detaljer. Jeg kan som eksempel fortælle dig at de klicheér vi bruger til visitkort hvor kunderne ønsker f.eks. prægning af logo, ligger på en pris på imellem 400 og 800 kr. Og det er vel og mærke bare for klicheén - vi skal jo også trykke kortene og så efterfølgende lave prægningen.

Omkring guld/sølv-tryk, så er der to muligheder:
  - Enten skal trykkes laves med en metallic Pantone-farve. Den ligner dog ikke helt, men er dog brugbar et stykke af vejen, navnligt set i lyset af at det er en trykfarve ligesom så mange andre staffage-farver og derfor kan trykkes på samme måde som en normal farve.
  - Hvis det virkelig skal se flot ud, så skal det laves som en folieprægning, hvor motivet/teksten varmepræges ned i papiret som en tynd metal-folie. Ligesom ved en normal prægning, så skal der bruges en kliché til dette. Dertil kommer så en lidt dyrere prægning fordi der skal bruges varme, ligesom folien heller ikke er helt billig.

Så jeg vil også tilslutte mig Bettina's forslag om at være kreativ på andre måder end blot i selve trykket.
I bund og grund viser trykket jo ikke hvor dygtig du er, men blot at der er kastet en del penge efter at lave arket - hvis modtageren vel og mærke overhovedet har en idé om hvad sådan noget koster at få lavet.

/Jesper

Fra Kolding
Tilmeldt 3. Feb 08
Skrevet kl. 19:57

Tak for din hjælp, designnørd.
Jeg har bestemt også tænkt mig at være kreativ på andre måder, men det ville jo
skille sig meget ud hvis jeg fik lavet det på denne måde og de ville dermed ligge endnu mere
mærke til min ansøgning.

Fra Kolding
Tilmeldt 3. Feb 08
Skrevet kl. 19:58

Tusind tak for dit svar - Og jeg kan godt se at det ikke er noget jeg skal bevæge mig ud i,
da det simpelthen bliver for dyrt.

Men jeg er rigtig glad for din hjælp og du har hjulpet mig til at indse at jeg skal arbejde i en anden retning.

Mange tak til jer alle for jeres svar - Jeg har fået det jeg skal bruge!

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)