Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Selvstændig med indtægt - kan man det?

Side 2 ud af 4 (32 indlæg)
Tilmeldt 3. Jan 09
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 10:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Det er et krav fra firmaet, jeg sælger for at jeg skal have et cvr-nummer for at de vil udbetale mig lønnen uden at trække skat først.

Mvh Anne

Tilmeldt 8. Mar 08
Indlæg ialt: 183
Skrevet kl. 13:11

Amers:

Jeg sælger jo i og for sig ikke noget - idet jeg bare er repræsentant for fimaet og det er dem, der fakturerer overfor kunden og sørger for alt det praktiske. Jeg skal bare tage imod ordren og taste den ind i systemet.

Du sælger din tid, og den skal naturligvis faktureres.

Hvorfor kan du ikke få kørselsfradrag fra virksomheden hvor du er ansat ? 

Jeg kan ikke se du vinder noget skattemæssigt ved at blive selvstændig, og slet ikke hvis din omsætning er nede under 50.000. 

Tilmeldt 8. Mar 08
Indlæg ialt: 183
Skrevet kl. 13:18

Runge:

Hvorfor kan du ikke få kørselsfradrag fra virksomheden hvor du er ansat ? 

Kørselsgodtgørelse

Tilmeldt 3. Jan 09
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 13:19

Min tid bliver "faktureret" i og med at jeg får en lønseddel. Det er den eneste måde, jeg har dokumentation for at jeg har tjent noget og det er firmaet der sender den til mig og ikke omvendt.

Firmaet giver ikke kørselsfradrag - jeg kan i princippet bare lade være med at tage kunder der bor længere væk end jeg kan cykle - selvom det så ville være stærkt begrænset, hvad jeg kunne tjene ;-) Men altså ikke noget firmaet blander sig i.

Lad os antage at jeg tjener 50.000,- som jeg er ansat nu - der vil jeg så skulle betale ca. 50% i skat og vil få 25.000,- for ulejligheden - minus et mindre fradrag (det ligningsmæssige hvor man ikke får noget for de første 24 km)

Bliver jeg selvstændig håber jeg at det ser sådan ud: Jeg tjener stadig 50.000,- (lige under selvfølgelig), men kan så fradrage efter statens takster for kørsel, indkøb af kollektion (ca. 10.000,- årligt) og andre småting. Og vil så kun skulle betale skat af mit overskud.

Er jeg helt gal på den?

Mvh Anne

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:32

Hej!

Tror nok du blander ligningsmæssigt kørselsfradrag og kørsel efter statens takster sammen!

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 16:25

Peter - Revisor:
Tror nok du blander ligningsmæssigt kørselsfradrag og kørsel efter statens takster sammen!

Ja det er vi ikke uenige om. Men en hel anden ting er om der er tale om selvstændig virksomhed? Dernæst kan du roligt regne med at når din arbejdsgiver vil have at du skal have et CVR-nr er det fordi de forventer at du momsregistreres!

Henrik

Tilmeldt 14. Jan 08
Indlæg ialt: 102
Skrevet kl. 16:47

Amers:

Lad os antage at jeg tjener 50.000,- som jeg er ansat nu - der vil jeg så skulle betale ca. 50% i skat og vil få 25.000,- for ulejligheden - minus et mindre fradrag (det ligningsmæssige hvor man ikke får noget for de første 24 km)

Bliver jeg selvstændig håber jeg at det ser sådan ud: Jeg tjener stadig 50.000,- (lige under selvfølgelig), men kan så fradrage efter statens takster for kørsel, indkøb af kollektion (ca. 10.000,- årligt) og andre småting. Og vil så kun skulle betale skat af mit overskud.

Er jeg helt gal på den?

Ja, du er temmelig galt på den. For det første er det slet ikke sikkert at skattevæsnet vil acceptere at du er "sevlstændig" på de betingelser, da det kan være en omgåelse af kildeskatten Du er jo ikke reel selvstændig med en række kunder, men blot "ikke-ansat" hos din leverandør. Dernæst vil din årsindtægt ligge på hobbyvirksomhed, og det kan ligeledes betyde at skattevæsnet nægter at godkende ordningen.

Næste punkt er at hvis du vil ansættes i din egen virksomhed og dermed få kørsel, så skal det være et anpartsselskab - og dermed revisionspligt. Alternativt skal du lave kørebog, men her er du igen dårligt stillet med så lille en indkomst. Det lugter for meget af omgåelse til at skattevæsnet vil synes det er ok.

SIdste punkt er din samlede indtægt. Du må jo leve af noget andet, og hvad hvis du bliver ledig? Så kan du ikke uden videre få understøttelse, når du samtidig er selvstændig. Kan du i det tilfælde øge indtægten eller skal du så helt lukke ned, og hvad vil det koste dig?

Kig på dit kørsel. Det er de føste 24 km om dagen, ikke pr. sted, du skal regne med. Måske kan du hente lidt der.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 16:52

Maria F:

Næste punkt er at hvis du vil ansættes i din egen virksomhed og dermed få kørsel, så skal det være et anpartsselskab - og dermed revisionspligt. Alternativt skal du lave kørebog, men her er du igen dårligt stillet med så lille en indkomst. Det lugter for meget af omgåelse til at skattevæsnet vil synes det er ok.

Dette er ikke korrekt - og der vil ikke være revisionspligt for et aps med en omsætning på 50k om året.

Henrik

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:55

Årsindtægten har intet med hobbyvirksomhed at gøre...MariaF!

Tilmeldt 14. Jan 08
Indlæg ialt: 102
Skrevet kl. 23:29

Peter - Revisor:

Årsindtægten har intet med hobbyvirksomhed at gøre...MariaF!

Hos SKAT har det - som en del af vurderingen. Og når man tidligere har været ansat med samme indtægt, så bliver de meget lidt samarbejdsvillige omkring den "selvstændige" virksomhed.

Side 2 ud af 4 (32 indlæg)