Lad os antage at jeg tjener 50.000,- som jeg er ansat nu - der vil jeg så skulle betale ca. 50% i skat og vil få 25.000,- for ulejligheden - minus et mindre fradrag (det ligningsmæssige hvor man ikke får noget for de første 24 km)
Bliver jeg selvstændig håber jeg at det ser sådan ud: Jeg tjener stadig 50.000,- (lige under selvfølgelig), men kan så fradrage efter statens takster for kørsel, indkøb af kollektion (ca. 10.000,- årligt) og andre småting. Og vil så kun skulle betale skat af mit overskud.
Er jeg helt gal på den?
Ja, du er temmelig galt på den. For det første er det slet ikke sikkert at skattevæsnet vil acceptere at du er "sevlstændig" på de betingelser, da det kan være en omgåelse af kildeskatten Du er jo ikke reel selvstændig med en række kunder, men blot "ikke-ansat" hos din leverandør. Dernæst vil din årsindtægt ligge på hobbyvirksomhed, og det kan ligeledes betyde at skattevæsnet nægter at godkende ordningen.
Næste punkt er at hvis du vil ansættes i din egen virksomhed og dermed få kørsel, så skal det være et anpartsselskab - og dermed revisionspligt. Alternativt skal du lave kørebog, men her er du igen dårligt stillet med så lille en indkomst. Det lugter for meget af omgåelse til at skattevæsnet vil synes det er ok.
SIdste punkt er din samlede indtægt. Du må jo leve af noget andet, og hvad hvis du bliver ledig? Så kan du ikke uden videre få understøttelse, når du samtidig er selvstændig. Kan du i det tilfælde øge indtægten eller skal du så helt lukke ned, og hvad vil det koste dig?
Kig på dit kørsel. Det er de føste 24 km om dagen, ikke pr. sted, du skal regne med. Måske kan du hente lidt der.