Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Selvstændig med indtægt - kan man det?

Side 1 ud af 4 (32 indlæg)
Tilmeldt 3. Jan 09
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 09:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg overvejer at blive selvstændig. Jeg sælger produkter for et firma ved homepartys og er pt. ansat som sælger og får min løn udbetalt som A-indkomst.

Jeg kan imidlertidig vælge at blive forhandler i stedet og skal så selv holde regnskab og selv indberette min løn.

Jeg regner ikke med at komme over 50.000 kr grænsen ;-)

Mine spørgsmål er så:

Kan man overhovedet blive cvr-registreret som selvstændig på det grundlag?

Vil jeg i givet fald kunne trække kørsel, kollektionen (som jeg køber) osv. fra?

Er der andre ting, jeg skal være opmærksom på?

Fra Høng
Tilmeldt 5. Dec 05
Indlæg ialt: 1004
Skrevet kl. 09:21

ja det kan man.

Du kan trække ovennævnte ting fra, men der skal så også laves momsregnskab og hvad derved følger

mvh

Mogens

Tilmeldt 3. Jan 09
Skrevet kl. 09:26

Hvorfor skal jeg lave momsregnskab, hvis jeg ikke tjener over 50.000,-?

Alm. regnskab er jeg med på at jeg skal lave

Mvh Anne

Fra Virum
Tilmeldt 17. Jun 08
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 09:37

Hej Anne

Alle registrerede virksonheder skal sælge deres vare med moms (der er et par brancher, hvor reglerne er lidt andrledes). De har derfor også den mulig at fratrække momsen på de vare de indkøber. Derfor skal du lave et momsregnskab.

Grænsen for de 50.000 kr, er det beløb du kan omsætte for pr. år, inden du SKAL lade momsregistrere.

Med venlig hilsen

Jacob

Arkitektur, for din skyld.

www.norlingandersen.com

Tilmeldt 3. Jan 09
Skrevet kl. 09:48

Hej

Jeg er nok lidt langsom (kan jeg undskylde mig med at jeg er ny?) ;-)

Virksomheden, som jeg sælger for, er selvfølgelig momsregistreret og sælger varerne med moms. Min rolle er at forhandle varerne - dvs. det er mig der tager ud til kunderne og præsenterer varerne og inddriver ordrer, som jeg så sender videre til virksomheden, der ordner resten.

Jeg får så provision af salget og det er den eneste indtægt mit lille private firma vil have. Og det forventer jeg ikke kommer til at overstige 50.000,-

Men hvis jeg forstår dig ret, skal jeg altså lave momsregnskab, selvom jeg ikke kommer til at betale moms?

Men hvori består momsen af min provisionsløn?

Og hvis der ikke er nogen moms i min løn, skal jeg så stadigvæk være opmærksom på moms af de varer jeg køber (kollektionsprøver, blækpatroner osv.)?

Mvh Anne

Fra Virum
Tilmeldt 17. Jun 08
Skrevet kl. 10:02

Hej Anne

Hvis jeg forstår dig ret, vil din nye rolle have præg af en selvstændig/freelance sælger.

Det vil betyde at, du skal fakturerer din nuværende arbejdsgiver for at få din "løn". I dit tilfælde vil din løn formodentligt være afhængig af mængden af vare du sælger, men det ændre ikke ved (så vidt jeg ved) at du skal sende dem en faktura med antal timer/honorar og dette beløb skal være tillagt 25 % moms.

Du kan som sagt fratrække momsen for de vare du køber, for at få din virksomhed til at fungerer (visitkort, brevpapir osv.)

Håber det kunne bruges.

Venlig hilsen Jacob

www.norlingandersen.com

Tilmeldt 3. Jan 09
Skrevet kl. 10:10

Jeg kommer ikke til at lave fakturaer til min arbejdsgiver. De udbetaler løn til mig, da jeg er ansat som forhandler. Men det er så bare mit eget ansvar at opgive lønnen og betale skat heraf.

Jeg er ganske rigtigt provisionslønnet og de regner selv min løn ud (en procentdel af salget) og sender mig så en lønseddel.

De sørger også for markedsføringsmaterialer i form af visitkort, plakater, annoncering osv. så mine udgifter vil være begrænset til køb af kollektionsprøver og lidt kontor-udgifter.

Mvh Anne

Fra Virum
Tilmeldt 17. Jun 08
Skrevet kl. 10:42

Hej Anne

Det kan være jeg har misforstået noget, men i dit første indlæg ønsker du at blive forhandler og CVR-registreret. Du snakker samtidig om at du fortsat skal have løn fra din arbejdsgiver. Så jeg tror du roder tingene lidt sammen.

Som jeg ser det har du 2 muligheder.

1) Enten forbliver du ansat hos din nuværende arbejdsgiver som fortsat udbetaler dig din løn. Uanset om han kalder dig forhandler eller administrende direktør og hvilke opgaver du påtager dig af administrative opgaver.

2) Eller du opretter et enkeltmandsvirksomhed med tilhørende CVR. nr. og udbetaler løn til dig selv. Når først du har fået dit CVR.Nr skal du tillægge moms for de ydelser du sælger. I dette tilfælde for dit salgsarbejde.

Prøv at ringe til Skat, for at få helt styr på dine muligheder og forpligtigelser, de plejer at være behjælpsomme.

Giv ikke op, det er ikke så svært som det lyder.

Held og lykke med det

Jacob

www.norlingandersen.com

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 10:48

Uanset hvad, er det ikke et krav at hun momsregistreres hvis hun ikke forventer at omsætningen overstiger over 50.000 kroner indenfor en 12 måneders periode. (Hvis den kommer over 50.000 skal hun naturligvis momsregistreres)

Jeg formoder at der er tale om lidt deltidsarbejde, siden det ikke giver mere end 50.000 om året.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Tilmeldt 3. Jan 09
Skrevet kl. 10:50

Hej igen

Synes ellers jeg havde formuleret mig klart, men nu ved jeg jo også hvad jeg mener ;-)

Jeg er pt ansat som sælger i firmaet og får provisionsløn udbetalt som A-indkomst og firmaet indberetter skat osv. Jeg kan derfor ikke trække kollektionsprøver og kørsel fra (ud over det alm. ligningsmæssige befordringsfradrag).

Jeg har mulighed for at blive ansat som forhandler (i samme firma), hvis jeg har et cvr-nummer. Lønnen er fuldstændig identisk - altså provisionsløn af mit salg - men jeg vil så selv skulle holde regnskab og selv indberette indkomst til SKAT. Og det ser jeg jo en klar fordel i, da jeg så formoder at jeg kan trække kollektionsprøver, kørsel (til statens takster) mv. fra, hvilket jeg ikke har mulighed for som jeg er ansat nu.

Som jeg kan læse mig frem til behøver jeg ikke lave momsregnskab, når jeg ikke forventer at omsætte for mere end 50.000,-. Man kan vel også sige det sådan at jeg sørger for at holde mig under 50.000,- i omsætning. Omsætning vil i dette tilfælde være identisk med min lønindtægt fra firmaet.

Jeg sælger jo i og for sig ikke noget - idet jeg bare er repræsentant for fimaet og det er dem, der fakturerer overfor kunden og sørger for alt det praktiske. Jeg skal bare tage imod ordren og taste den ind i systemet.

Jeg håber det gjorde det lidt mere klart - ellers må jeg vist have fat i SKAT på mandag.....der er bare så frygtelig længe til.

Mvh Anne

Side 1 ud af 4 (32 indlæg)