Hej igen
Synes ellers jeg havde formuleret mig klart, men nu ved jeg jo også hvad jeg mener ;-)
Jeg er pt ansat som sælger i firmaet og får provisionsløn udbetalt som A-indkomst og firmaet indberetter skat osv. Jeg kan derfor ikke trække kollektionsprøver og kørsel fra (ud over det alm. ligningsmæssige befordringsfradrag).
Jeg har mulighed for at blive ansat som forhandler (i samme firma), hvis jeg har et cvr-nummer. Lønnen er fuldstændig identisk - altså provisionsløn af mit salg - men jeg vil så selv skulle holde regnskab og selv indberette indkomst til SKAT. Og det ser jeg jo en klar fordel i, da jeg så formoder at jeg kan trække kollektionsprøver, kørsel (til statens takster) mv. fra, hvilket jeg ikke har mulighed for som jeg er ansat nu.
Som jeg kan læse mig frem til behøver jeg ikke lave momsregnskab, når jeg ikke forventer at omsætte for mere end 50.000,-. Man kan vel også sige det sådan at jeg sørger for at holde mig under 50.000,- i omsætning. Omsætning vil i dette tilfælde være identisk med min lønindtægt fra firmaet.
Jeg sælger jo i og for sig ikke noget - idet jeg bare er repræsentant for fimaet og det er dem, der fakturerer overfor kunden og sørger for alt det praktiske. Jeg skal bare tage imod ordren og taste den ind i systemet.
Jeg håber det gjorde det lidt mere klart - ellers må jeg vist have fat i SKAT på mandag.....der er bare så frygtelig længe til.
Mvh Anne