Vi er fraflyttet et erhvervslejemål den 31. oktober. Da vi i midten af november rykkede for vores depositum, fik vi at vide at der manglede et par nøgler. Det viste sig at være sandt, og vi sendte, med anbefalet brev, nøglerne. Så en måneds tid senere fik vi en faktura. I følge den skulle vi betale for indtil flere ting, vi slet ikke mener kan passe. Kan det passe? Som en anden ting blev vi opkrævet over 5.000 ex. moms for bortskaffelse, IKKE erstatning, af nyt tæppe. Da vi flyttede ind, fik vi mundtligt lovning på, at tæppet ville blive fjernet, samt besked om at lejeren før os ikke fik sit depositum igen, før tæppet var udskiftet på hans regning. Tæppet var meget slidt. Da vi efter et år flyttede igen, var tæppet stadigvæk ikke blevet udskiftet. |
Du har vist brug for nogen, der ved noget mere om erhvervslejemål. Men så vidt jeg ved, har udlejer 14 dage efter lejemålet er fraflyttet til at udarbejde en oversigt over, hvad tidligere lejer skal sætte istand/hæfte for. Og lejer skal have mulighed for at deltage i gennemgangen af lejemålet. Har du haft mulighed for det?
Udlejer skal (igen så vidt jeg ved) senest 14 dage efter lejemålets ophør (dvs. senest den 14. november). have udarbejdet en detaljeret oversigt over, hvad der skal udbedres. Hvis han ikke har gjort det, skal han tilbagebetale hele dit depostitum, og kan ikke rejse krav mod dig. Så du kan vist tage det helt roligt, men du skal nok (for en sikkerheds skyld) kontakte en advokat.