Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Du skal arbejde til en lavere løn!

Side 1 ud af 3 (25 indlæg)
Fra Kongens Lyngby
Tilmeldt 6. Jan 08
Indlæg ialt: 84
Skrevet kl. 19:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er selvstændig med 9 medarbejdere - vil gerne høre andres erfaringer med at bede folk om at gå ned i løn. Jeg kan godt regne ud at det ikke bliver modtaget positivt, men hvad har I oplevet på jeres egen krop.

Min virksomhed er en håndværksvirksomhed og alle folk er timelønnede, jeg overvejer at sætte lønnen ned fra 185 kr til 165 kr pr time. Det er ingen tvivl om at der er masser af gode argumenter for at gøre det - ordreindgangen falder, kunderne forventer lavere priser osv.

Glæder mig til at høre fra jer.

Det kunne i øvrigt også være interessant at høre hvad andre tilsvarende virksomheder giver deres folk i timen.

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. Oct 06
Indlæg ialt: 2589
Fra  Tømrer - snedker virksomheden Koluda Byg Skrevet kl. 20:15

Jeg har en tømrervirksomhed og giver selv 150,- i timen, er dog også nede på vestsjælland.

Ville jeg sætte den ned i løn, tror jeg de ville forstå det er et alternativ til en fyrerseddel senere hen.
Hvis deres økonomi kunne holde til det, tror jeg faktisk de ville godtage det, da de er tilfredse med at være her.

Hvis de var det mindste utilfredse og kunne finde arbejde andet sted, så havde den nok valgt det, hvis jeg tvang dem ned i løn.

Fra Stenstrup
Tilmeldt 14. Aug 08
Indlæg ialt: 57
Skrevet kl. 12:48

Hej 

Umiddelbart er det nok svært at forestille sig, at budskabet vil blive modtaget positivt - 20 kr i timer er trods alt over 3000,- om måneden brutto. Men selvfølgelig kan det lade sig gøre at "sælge" den. Jeg tror måske ikke du bare skal melde det ud sådan lidt tilfældigt i frokoststuen. Overvej hvordan du kan skabe "den brændende platform"  - dvs. vær bevidst om hvordan du over et tidsrum signalerer, at situationen er sådan at der er nødt til at ske noget. Når du så lancerer en lønnedgang, er det dit bud på at løse problemet som alle er bekendt med.  Jeg tror at den rigtige kommunikation er væsentlig især i sådan en situation.

Du har i øvrigt ikke skrevet det, men jeg antager at du ikke er under overenskomst idet det vil kunne gøre det noget mere kompliceret.

Venligst

Karsten

Fra Kongens Lyngby
Tilmeldt 6. Jan 08
Skrevet kl. 13:40

Hej og tak for svaret.

Det er selvfølgelig forskel på timelønnen på sydsjælland og i københavnsområdet, men alligevel meget rart at vide hvor prisen ligger i dit område.

Jeg er helt enig med dig, nedsættelsen af folkenes timeløn er et alternativ til andre nedskæring, som kunne være at opsige 1 mand - og det er der jo heller ikke nogle af folkene der er interesserede i.

Også helt enig med dig i at de bare kan finde sig noget andet, det kan de jo altid - men som markedet ser ud nu, er det os som arbejdsgivere der sidder med de bedste kort på hånden, det er ikke svært at finde folk.

VH

Fra Kongens Lyngby
Tilmeldt 6. Jan 08
Skrevet kl. 13:44

Hej Karsten og tak for dit svar.

Helt enig med dig i at det er en lønnedsættelse som er til at få øje på - men det vil jeg hellere frem for at regulere med 5 kr af gangen.

Det var nu heller ikke min plan at komme med en henkastet bemærkning om at lønnen bliver reguleret - sådan en ting skal bygges om med gode argumenter og tages stille og roligt så medarbejderne kan stille spørgsmål. Der kunne jo også være nogle der bliver bange for om vi er ved at lukke - det er vi ikke, men jeg vil gerne komme tingene i forkøbet og melde besparelsen ud inden økonomien går i sort.

Vi er under overenskomst, så det skal selvfølgelig undersøges nærmere hvordan man tackler situationen uden at få fagforeningen på nakken.

VH

Fra Farum
Tilmeldt 9. Dec 06
Indlæg ialt: 1044
Skrevet kl. 13:59

Filialdirektøren:

Min virksomhed er en håndværksvirksomhed og alle folk er timelønnede, jeg overvejer at sætte lønnen ned fra 185 kr til 165 kr pr time. Det er ingen tvivl om at der er masser af gode argumenter for at gøre det - ordreindgangen falder, kunderne forventer lavere priser osv.

Min kæreste er selv håndværker - dog i Jylland - og da jeg læste dit indlæg op for ham var hans kommentarer :

"Hvis ikke folk har noget andet end lønnen der holder dem på deres arbejdsplads, så vil en lønnedgang på 20 kr. i timen gøre at de forlader arbejdspladsen."

Din holdning med at  : citat start "de bare kan finde sig noget andet, det kan de jo altid - men som markedet ser ud nu, er det os som arbejdsgivere der sidder med de bedste kort på hånden, det er ikke svært at finde folk." citat slut

synes jeg fortæller mig at det ikke virker som om at du værdsætter de medarbejdere du allerede har for sætningen her siger jo egentlig at de sagtens kan erstattes.

Hvis du ikke allerede sørger for at dine medarbejder har noget mere der holder dem til arbejdspladsen end lønnen, så kan det være at du også mister dine næste medarbejdere, og de næste og de næste.

Så måske er det præcis det område du skal tænke over først - Hvorfor skal folk vælge at tjene penge for dig frem for en anden?

Fra Kongens Lyngby
Tilmeldt 6. Jan 08
Skrevet kl. 14:16

Hej Birgit og tak for dit svar,

Jeg er helt enig med dig i at der skal være andet end lønnen der "tilfredsstiller" medarbejderne og det mener jeg også vi har. Men derfor kan man jo godt frygte at folk vælger den kortsigtede og "nemme" løsning - at finde et andet job.

Min sætning med at folkene bare kan finde noget andet, betyder for mig ikke at de ikke er værdsat. De er KLART værdsat, men ikke for enhver pris - hvis de ikke kan acceptere de vilkår som jeg som arbejdsgiver sætter op (og som jeg synes er velargumenterede og nødvendige), så må de nødvendigvis finde noget andet.

Men som jeg læser dit indlæg, handler det om at medarbejdere skal have andet end løn - og det er jeg fuldstændig enig med dig i.

VH

Fra København S
Tilmeldt 10. Aug 06
Indlæg ialt: 1825
Skrevet kl. 14:29

Filialdirektøren:

Men derfor kan man jo godt frygte at folk vælger den kortsigtede og "nemme" løsning - at finde et andet job.

Det kommer jo så an på hvor let det lige er at få job i bygge industrien lige pt ??

Fra Stenstrup
Tilmeldt 14. Aug 08
Indlæg ialt: 57
Skrevet kl. 14:29

Hej igen!

Ja, det gør det jo lidt mere kompliceret når du har en overenskomst ind over. En lønnedgang sidestilles jo med en opsigelse og tilbud om en ny ansættelse (husk at give noget på skrift) og dermed kan hovedaftalens saglighedskriterie komme i spil - altså at du skal kunne godtgøre/dokumentere sagligheden i lønnedgangen. 

Nu fremgår det jo ikke om i har opgaver nok - men har du evt. overvejet arbejdsdeling? 

Venligst

Karsten

Fra Farum
Tilmeldt 9. Dec 06
Indlæg ialt: 1044
Skrevet kl. 14:33

Hej igen

Det glæder mig at høre at I tænker på medarbejderne udover timelønnen

- men 20 kr i timen er forbandet mange penge at gå ned i løn, og jeg tror desværre de fleste panikker når de hører det.

Nu ved jeg ikke hvor mange "gulerødder" du giver dine medarbejdere ved siden af lønnen som tegn på værdsættelse for det store arbejde de udfører, men bonus efter et veludført projekt der bliver færdigmeldt burde efter min mening være obligatorisk.

At få en bonus som ofte er et større beløb udbetalt på en gang, ville hvertfald betyde mere for mig end timelønnen i sig selv.

Jeg håber du finder den rigtige løsning på din udfordring og vil da blive glad hvis du har lyst til at følge op på tråden, så vi kan se hvad det hele endte med og hvordan medarbejderne reagerede.

Der vil klart være mange der kan lære af denne tråd.  

Side 1 ud af 3 (25 indlæg)