Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Webshop systemer?

Side 4 ud af 5 (47 indlæg)
Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 23:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Under stresstest performer magento ikke særligt imponerende på CPU siden - det er vel at mærke ikke magentos egen skyld men derimod at det trækker så kraftigt på Zend frameworket og det er her hunden er begravet. Og lad mig endelig pointere at på en dedikeret server med et bestemt type software brugt til test var resultaterne meget klare og de faldt ikke ud til magentos fordel - men selvfølgelig har du et par 100'ere kunder om måneden kan det jo være ligegyldigt hvor godt softwaren skalerer.

Ang. det du skriver om Joomla så tyder det meget på at du ikke har nogen særlig indsigt i problematikken - der er _ingen_ joomla websites som har opdateret kode og som overholder de basale spilleregler der har problemer med defacements - ingen.

Den samme problematik vil du også have i alle andre systemer hvis du benytter dig af forældet kode med kendte sikkerhedshuller eller du hoster dem hos udbydere med tvivlsom sikkerhed.

For at tyvstjåle et citat fra en anden sammenhæng så kan det vel opsummeres i følgende slogan " Kun en tåbe frygter ikke forældet software " - men her er fordelen så ved at benytte sig af en af verdens mest udbredte cms platforme (8 millioner + downloads og estimeret 2+ millioner live websites på verdensplan og knap 4500 udvidelelser) jo netop at sikkerhedsopdateringerne ruller ud i eksprestempo hvis der er behov for det og at det er 1000 gange mere gennemtestet og forsøgt exploitet end små closed source systemer - Så hvis der er et problem skal det nok blive fundet og lukket.

Tilmeldt 29. Jul 06
Indlæg ialt: 581
Skrevet kl. 23:07

Den løsning som Goldenplanet leverer er lige præcis det jeg er ude efter. En langt mere opdateret og brugervenlig "back-end" (er efterhånden ved at samle lidt slang op ;) .. I princippet nøjagtig den samme som den vi har nu, bare meget meget bedre og langt nemmere at bruge. Det irriterende er jo så bare at det koster 249,- om måneden - kontra gratis som vi har nu.. Men vil sandsynligvis kunne betyde massive besparelser på andre punkter. Anyways. Har ikke tjekket BGsys ud endnu - de skal først kontakte en osv. før man kan få en demo.. lidt underligt..

Er der andre udbydere af lign systemer? Altså hvor der tilbydes en opdateret og "modnet" version af oscommerce eller lign?

Et lille sidespørgsmål.. CSS filer - hvor ligger de henne og hvordan kan man komme ind og se dem/ændre i dem?

Tilmeldt 20. Sep 08
Indlæg ialt: 92
Skrevet kl. 00:00

Ronnikc:

Under stresstest performer magento ikke særligt imponerende på CPU siden - det er vel at mærke ikke magentos egen skyld men derimod at det trækker så kraftigt på Zend frameworket og det er her hunden er begravet. Og lad mig endelig pointere at på en dedikeret server med et bestemt type software brugt til test var resultaterne meget klare og de faldt ikke ud til magentos fordel - men selvfølgelig har du et par 100'ere kunder om måneden kan det jo være ligegyldigt hvor godt softwaren skalerer.

Ang. det du skriver om Joomla så tyder det meget på at du ikke har nogen særlig indsigt i problematikken - der er _ingen_ joomla websites som har opdateret kode og som overholder de basale spilleregler der har problemer med defacements - ingen.

Det er min erfaring at nogle shop-ejere faktisk bruger lidt tid på at få kunder i butikken, og dermed ikke har hele dagen til at holde øje med de sidste par huller i joomla.

Ronnikc:
Den samme problematik vil du også have i alle andre systemer hvis du benytter dig af forældet kode med kendte sikkerhedshuller eller du hoster dem hos udbydere med tvivlsom sikkerhed.

For at tyvstjåle et citat fra en anden sammenhæng så kan det vel opsummeres i følgende slogan " Kun en tåbe frygter ikke forældet software " - men her er fordelen så ved at benytte sig af en af verdens mest udbredte cms platforme (8 millioner + downloads og estimeret 2+ millioner live websites på verdensplan og knap 4500 udvidelelser) jo netop at sikkerhedsopdateringerne ruller ud i eksprestempo hvis der er behov for det og at det er 1000 gange mere gennemtestet og forsøgt exploitet end små closed source systemer - Så hvis der er et problem skal det nok blive fundet og lukket.

Helt enig! Dog kunne man efterlyse en arkitektur i joomla, hvor småfejl i koden ikke har katestrofale følger for hele systemet. Og det har historisk været et problem i mambo/joomla. Det er fakta.

/Hus

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 00:31

Selvfølgelig har småfejl ikke nødvendigvis katastrofale følger for hele systemet - men hvis det f.eks. handler om auth/login procedurer eller andre kerne funktioner er det jo klart at en exploit der opdages her har følgevirkninger igennem resten af systemet.

Selvfølgelig er der shopejere der ikke bekymre sig om sikkerheden - det kan man jo se på mængden af forældede oscommerce shops, som er hullet som en si, der faktisk findes i overflod på nettet i dag - men det ændre jo ikke ved at hvis man tager sin webshop seriøst, og ikke mindst sine kunder seriøst, så prioriterer man at det er sikkert for ens kunder at handle i webshoppen. Det er simpelthen for ringe hvis man har en webshop med kundedata i som man ikke gider at prioritere en vedligeholdelsesaftale på softwaren hvis man ikke selv har tid - det er ihvertfald ikke her man skal spare hvis man vil drive en forretning på nettet.

Derudover så vil det være voldsomt synd at sammenligne joomla 1.5x med mambo - der er godt nok sket meget siden Joomla brød ud fra Mambo og hele det struktruelle rammeværk er fuldstændigt forandret i dag med den nye MVC struktur (som MS også har planlagt at bruge i den nye version a .NET) og lige præcis MVC strukturen betyder faktisk at vi langt hen ad vejen i dag kan lave skræddersyede løsninger hvor vi reelt set ikke er inde og pille voldsomt meget i selve kernekoden i systemet så det i forhold til fremtidige opdateringer ikke bliver en ekstra omkostning fordi ens shop er skræddersyet og også skal vedligeholdes fremover.

Man skal også tænke på at det med den slags software og dynamiske systemer jo ikke er en statisk software man etablere sin webshop på - men et system som er i konstant fremdrift og hvis muligheder og omfang vokser hele tiden, så det med bare at installere noget og så forvente at nu er den hellige gral velbevaret eller at det er spild af tid at vedligeholde softwaren er nok en slem misforståelse og mon ikke de fleste windows brugere i dag forstår vigtigheden at løbende at opdatere sin software så man ikke får sikkerhedsproblemer.

Mon ikke det er til at overskue at koble sig på en mailingliste for sikkerhedsopdateringer / opdateringer og så ellers få gjort noget ved sagen de ca 10 gange om året der kommer nye opdateringer - det burde ihvertfald ikke tage hele ens produktivitet fra en, ihvertfald ikke hvis man laver bare en smule ;)

Fra København
Tilmeldt 11. Jun 08
Indlæg ialt: 661
Fra  Signifly ApS Skrevet kl. 01:26

OsCommerce er i mine øjne et rigtig godt system, hvor det helt basale fungerer godt. Back-end design og features er ikke overvældende, men det er open-soure, og man kan tilføje alt det man vil. Golde Planet f.eks. har modificeret og optimeret osCommerce, så det er meget lettere at gå til for en almindelig person der skal drive en dansk webbutik.

Joomla-Virtuemart, er ligesom OsCommerce et godt system. Jeg vil umiddelbart sige at Joomla-Virtuemart har flere muligheder med fra start, men skal man ikke bruge disse, syntes jeg det er lidt besværligt og uoverskueligt for en gennemsnitsbruger. Specielt hele joomla's CMS del, oplever jeg at mange webshop ejere ikke skal bruge, hvorfor den forvirrer mere end den gavner. Skal man dog bruge nogle af disse funktioner, er joomla et fedt system. Det er mit foretrukne open-source CMS, netop på grund af mulighederne. Den generelle webshopejer har dog andre behov i mine øjne.

Man kan ikke sige at det ene er bedre end det andet, da begge skal ændres og tilpasses for at være fede. Derfor afhænger kvalitet og brugbarhed jo af hvor gode ændringer der laves er. Jeg vil dog mene at osCommerce ligger tættest på det de fleste har brug for i en webshop.

Når man nu skal have sig en shop, må man overveje hvad der bedst kan betale sig. Hvis vi lige nu snakker om de tre systemer osCommerce, Joomla-Virtuemart og GoldenPlanet (modificeret osCommerce), syntes jeg man skal overveje hvad man konkret har brug for. Er der mange fede features man gerne vil have i GoldenPlanet, kan det nok bedst betale sig, men kan man derimod "nøjes" med nogle udvidelser på osCom eller Joom-VirtueM, kan man få det lige præcis som MAN vil have det.

Man skal selvfølgelig også kigge på prisen. Det nemmeste er at få bud på opsætning og modificering af de to gratis systemer, og så sammenligne de to tilbud med det GoldenPlanet tilbyder (husk at der formentlig også skal bruges nogle konsulent timer på at tilpasse dette). Når du nu har tre konkrette tilbud, er det jo "bare" at vælge. Jeg ved at du spørger for at få at vide hvad der er bedst, men det er alle gode systemer. Det afgørende er at du vælger en udvikler som kan varetage opgaven godt.

Jeg håber du finder noget godt. Hvis du har spørgsmål vedrørende webshops, er du altid velkommen til at ringe og høre nærmere.

God jul.

Boldrer mig med de kreative wunderkids i Signifly - et Digitalt Bureau i København. Altid en god Amino-pris.

Tilmeldt 29. Jul 06
Skrevet kl. 10:55

Hold da helt fest - det har da udviklet sig til noget af en diskussion.!

Er der ikke en af jer der kan svare mig på hvor jeg finder CSS-filerne i Goldenplanets Oscommerce system? Skal man ind via Ftp eller?

Tilmeldt 29. Jul 06
Skrevet kl. 11:00

Men ved Goldenplanet - har jeg så stadig ikke det problem at vi har egen dedikeret server? Såvidt jeg lige kan forstå, så må de jo leve af det webhotel og support som man skal have med sammen med deres Openbizbox system. Eller tager jeg fejl her?

Fra København
Tilmeldt 11. Jun 08
Fra  Signifly ApS Skrevet kl. 11:10

Ja, i OsCommerce skal du ind via ftp. Jeg ved ikke om der er en CSS-editor indbygget i GoldenPlanets version, men hvis du ikke har fundet den, er det formodentlig ikke tilfældet. Hvis det er hvad du syntes du mangler, kan jeg dog sige at det sagtens kan tilføjes ganske enkelt.´Joomla har forresten editor til både html og css delen af din template indbygget.

Jeg vil dog sige, at den bedste måde er at rette via ftp. Hvis du syntes det er besværligt, bruger du formentlig ikke det rigtige program, eller har en dårlig arbejdsrutine. Jeg kan anbefale filezilla, og en god gratis text-editor som f.eks. ps-pad. Så får du også "stavekontrol", hvilket kan være rigtig rart.

Men du må endelig kaste på bordet, hvad du skal bruge af funktioner. Så kan vi jo bedre sige hvordan det er nemmest at udvikle. Du kan evt. lave en "must-have-liste" og en "nice-to-have-liste".

Boldrer mig med de kreative wunderkids i Signifly - et Digitalt Bureau i København. Altid en god Amino-pris.

Fra København
Tilmeldt 11. Jun 08
Fra  Signifly ApS Skrevet kl. 11:17

Jeg er faktisk meget i tvivl om, hvorvidt du kan have goldenPlanet på din egen server. På det ene side, må de jo være glade for at have en fuldt betalende kunde, som ikke belaster serveren. På den anden side, kan det være lidt svært for dem at afgøre hvornår du bruger deres system. Hvis du modificerer det til ukendelighed, er det så stadig deres system? Og hvor længe er du så bundet til at betale deres abonnement.

Det ville være smart hvis de har en god måde at gøre det på, men jeg tvivler. Prøv evt. at sprøge. Det skader jo ikke, og giv gerne svaret videre herinde. 

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 11:45

Goldenplanet er også en leje løsning - så det er nok ikke der du skal lede.

Side 4 ud af 5 (47 indlæg)