Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Efterfølgende oprettelse af holdingselskab

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Dec 08
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 22:37
Hvor mange stjerner giver du? :

I situation hvor man ejer 1/3 (tre personer der hver har 1/4) af anpartsselskab (hver indskudt ca. 90.000), der igen ejer 50% af driftsselskab, er mit spørgsmål følgende:

Hvis man efterfølgende ønsker at oprette holdingselskab til min ejerandel (1/3), hvorledes fungerer dette:

- Skal jeg lave et nyt indskud på 125.000 til holdingselskabet?

- Hvis nej, hvorledes ordnes dette så )også for at slippe for beskatning mv)? og hvilke omkostninger er forbundet med dette`? Hvilke udfordringer har dette, hvis anpartsselskabet har skabt en forøget værdi (fået udbyttedeling fra driftsselskabet og værdien er væsentlig højere end 90.000 x 3)?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 22:50

Hvis selskabet har en værdi på de 90.000 kr. og I kan stå på mål med (overfor Skat) at den ikke er højere kan du etablere holdingselskab ved at indskyde anparterne samt 35.000 kr.

Men i den situation hvor dette vil udløse skat kan du kun stifte et holdingselskab på følgende måde, uden at det udløser skat:

1) Du går sammen men en af de to andre eller I går sammen alle tre om at stifte et fælles holdingselskab ved skattefri anpartsombytning.

2) I beslutter at ophørsspalte holdingselskab ud i 3 holdingselskaber: et pr mand.

Evt. kan I bruge det bestående ApS som ligger over driftsselskabet og spalte dette.

Bemærk at I muligvis skal have tilladelse fra Skat til at lave en spaltning og det er ikke noget som man bare selv går ind og laver.   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:14

limonade:
Skal jeg lave et nyt indskud på 125.000 til holdingselskabet?

Et SMBA-selskab kræver ikke indskudskapital ved stiftelse.

limonade:
slippe for beskatning mv)? og hvilke omkostninger er forbundet med dette`?

Ifølge selskabsskatteloven skal et ejerselskab ikke betale udbytteskat, hvis ejerskab er over en vis andel og aktier kan ligeledes sælges skattefrit hvis ejet mere end 3 år.Det er derfor man har såkaldte holdingselskaber.

Et SMBA-selskab koster meget lidt i administration blandt andet fordi der ikke kræves lovpligtig revision i modsætning til et ApS.

Du KAN jo prøve at sælge dine anparter ind i dit nye holdingselskab til den oprindelig betalte pris. Det kan forsvares i disse krisetider, da værdi af aktier og lignende typisk er faldet med 50% eller mere.

Det vil i en skattesag være næsten umuligt for Skat at få medhold for en markant højere værdiansættelse under de nuværende økonomiske forhold.

Du bør tale med dine med-aktionærer om en sådan løsning, da de jo også kunne ønske at at minimere skat. Der er formentlig andre aspekter, som bør overvejes.

SMBA-selskaber er ideelle til opbevaring og reinvesteringer af skattefrie indkomster over lang tid.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 14:51

Sikke noget sludder. En ting er at du godt vil promovere dine SMBA selskaber men at skrive til manden at en værdiansættelse til den oprindeligt betalte pris for anparterne i disse krisetider, og at Skat næsten umuligt vil kunne få medhold er det rene nonsens:

Mange virksomheder i selskabsform er enten opstartet fra scratch eller omdannet via skattefri virksomhedsomdannelse hvorved anskaffelsessummen er tæt på kurs 100.  De skal bare kunne påvise at der er oparbejet en goodwill i den periode virksomheden har været drevet . Sværre er det ikke.  

Jeg vil, apropos diskussionen om rådgiverforsikring sige, at flere debattører herinde ville have stået til rådgiveransvar flere gange hvis de havde råd alla det man ofte ser herinde, ude i den virkelige verden.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 16:48

... og i tillæg til Skattekonsulenternes svar vil jeg tillige sige, at ovenstående - ikke fra Zimmermann - er sludder af værste skuffe, men er desværre slet ikke overaskende...

Fra Brovst
Tilmeldt 20. Jan 09
Indlæg ialt: 425
Skrevet kl. 17:01

Advokat Jacob Tøjner - www.ditselskab.dk:

... og i tillæg til Skattekonsulenternes svar vil jeg tillige sige, at ovenstående - ikke fra Zimmermann - er sludder af værste skuffe, men er desværre slet ikke overaskende...

Vil du uddybe?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)