I situation hvor man ejer 1/3 (tre personer der hver har 1/4) af anpartsselskab (hver indskudt ca. 90.000), der igen ejer 50% af driftsselskab, er mit spørgsmål følgende: Hvis man efterfølgende ønsker at oprette holdingselskab til min ejerandel (1/3), hvorledes fungerer dette: - Skal jeg lave et nyt indskud på 125.000 til holdingselskabet? - Hvis nej, hvorledes ordnes dette så )også for at slippe for beskatning mv)? og hvilke omkostninger er forbundet med dette`? Hvilke udfordringer har dette, hvis anpartsselskabet har skabt en forøget værdi (fået udbyttedeling fra driftsselskabet og værdien er væsentlig højere end 90.000 x 3)?
|
Hvis selskabet har en værdi på de 90.000 kr. og I kan stå på mål med (overfor Skat) at den ikke er højere kan du etablere holdingselskab ved at indskyde anparterne samt 35.000 kr.
Men i den situation hvor dette vil udløse skat kan du kun stifte et holdingselskab på følgende måde, uden at det udløser skat:
1) Du går sammen men en af de to andre eller I går sammen alle tre om at stifte et fælles holdingselskab ved skattefri anpartsombytning.
2) I beslutter at ophørsspalte holdingselskab ud i 3 holdingselskaber: et pr mand.
Evt. kan I bruge det bestående ApS som ligger over driftsselskabet og spalte dette.
Bemærk at I muligvis skal have tilladelse fra Skat til at lave en spaltning og det er ikke noget som man bare selv går ind og laver.