Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Starte virksomhed med en ven god ide?

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 09:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej DJB,

Hvis du vælger at starte op med venner, dvs. hvor I er flere ejere, så mener jeg ikke at der er nogen vej udenom at stifte et selskab (ApS). For med et I/S hæfter i solidarisk, og dvs. at du kan risikere at sidde med en økonomisk øretæve hvis vennerne skrider midt i en vanskelig tid.

Hvis ikke dine venner er klar til at smide penge efter en anpart, og dermed committe sig økonomisk i opstarten, så tror jeg ikke at de mener det ligeså alvorligt som dig. Og husk så lige en kontrakt, som Peter også anbefaler. Så er der klare linjer mellem jer hvis en eller flere ønsker at udtræde.

Jeg er medejer af et ApS som blev stiftet for et par år siden, hvor vi var fire anpartshavere (en af dem var en sleeping partner). De to af dem har efterfølgende ønsket at udtræde, og så var det dejligt nemt at forholde sig til hvordan det skulle foregå, da det var beskrevet i vores kontrakt. Den ene anpart kunne vi sælge videre, og den sidste fordelte vi mellem os to der var tilbage, ved at købe 3. manden fri iht. kontraktens vilkår.

Jeg har været selvstændig nogle år nu, og har prøvet at have enkeltmandsfirma, prøvet at starte op med en ven, og prøvet at stifte selskab med forretningspartnere. Og min erfaring er, at er man flere, så skal der et ApS til som minimum hvis det skal ende lykkeligt.

mvh Carsten

Fra Aarhus
Tilmeldt 3. Aug 07
Indlæg ialt: 706
Fra  DENNI INVEST & CONSULT Skrevet kl. 09:38

Hej Carsten.

Jeg er ikke helt enig med dig, i dit indlæg.

Du har ret i, at man hæfter solidarisk i et I/S, men man kan altså ikke bare lige skride ude af et I/S. Det er jo blandt andet derfor, man skriver en interessentskabkontrakt.

Du siger, at man nok ikke mener det så seriøst hvis man ikke vil smide penge efter en anpart i et ApS - det kan man da sagtens gøre. Men der kan da være andre årsager til man ikke ønsker, at stifte ApS nu og her. Det kan være, at hvis ham og hans kammerat f.eks. er studerende, så er de måske ikke friske på at gå ud og låne 50-75.000kr hver til en anpart. Så kan det være fornuftigt nok, at starte et I/S for at senere kunne omdanne det til et ApS.

DJB, jeg tror de fleste har dækket dit spørgsmål - men jeg vil da gerne lige komme med lidt mere:

Det er vigtigt, at fordele arbejdsopgaverne hvis du starter med en kammerat - skriv dem ned i en interessentskabkontrakt. Derved kan din kammerat ikke komme bagefter og sige: "Jeg gider sgu ikke lave det her momsregnskab" - eller hvad det nu kunne være.

Fordelen ved at være flere om, at  starte en virksomhed er som du selv nævner, at man kan dele udgifter - men man deler selvfølgelig også indtægterne, samt det viser sig ofte, at nogen er bedre til noget end andre.

I min virksomhed er jeg bedre til programmeringen end mine to medejere, som så er knald gode til det grafiske.

23-årige iværksætter. Cand. IT studerende og arbejder som IT-Konsulent i en virksomhed i Aarhus og hos LEGO. 

Fra København
Tilmeldt 19. Jun 07
Indlæg ialt: 560
Skrevet kl. 18:24

Denni Pultz Gottfredsen:
Du siger, at man nok ikke mener det så seriøst hvis man ikke vil smide penge efter en anpart i et ApS - det kan man da sagtens gøre. Men der kan da være andre årsager til man ikke ønsker, at stifte ApS nu og her. Det kan være, at hvis ham og hans kammerat f.eks. er studerende, så er de måske ikke friske på at gå ud og låne 50-75.000kr hver til en anpart. Så kan det være fornuftigt nok, at starte et I/S for at senere kunne omdanne det til et ApS.

Jeg vil mene, at efter som det nu er muligt at stifte et SMBA, hvilket ikke kræver kapital, så er det at foretrække. ApS'er kan jo også snart stiftes uden kapital, men det er vist ikke trådt i kraft endnu.

Problemet med I/S er, at hvis de først kommer til at tjene penge, så bliver det noget rod skattemæssigt at skulle omdanne til et selskab. Derfor hellere stifte selskab med det samme.

Fra København
Tilmeldt 17. Dec 08
Indlæg ialt: 436
Skrevet kl. 18:38

Hej

Jeg ville klart anbefale dig om ikke at starte forretning med en ven. Kan jeg spørge hvorfor det skal være en ven? Som venner har man mange ting til fælles, så det er nok bedre at finde en partner, hvor I kun har jeres projekt til fælles. På den måde er I sikre på, at I begge to gerne vil have projektet gennemført, og I ved godt, at når I er sammen skal der arbejdes.

Ydermere behøver man jo ikke være venner for at blive partnere. Man kan sagtens være partnere for at blive venner.

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)