Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Starte virksomhed med en ven god ide?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 8. Mar 06
Indlæg ialt: 170
Skrevet kl. 19:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Her kommer et spørgsmål som jeg selv ikke har svaret på, hvilket er grunden til at jeg spørger.

Opstart af virksomhed med en eller flere kammerater synes ved første tanke at være en rigtig god ide, da man er flere om at dele udgifterne, flere hoveder til at skabe ideer og nytænkning og i fællesskab opnå mål og resultater der er noget værd.

Dog findes der jo som sagt også skyggesiden, i form af at man skal dele indtægt og fortjeneste, opdeling af arbejdsopgaver m.m.

Er det anbefalelsesværdigt at stifte virksomhed med en eller flere kammerater eller kan det meget hurtigt udvikle sig til at blive et helvede?

Jeg har personligt aldrig selv prøvet det, men overvejer det kraftigt af flere årsager. Nogen der kan komme med tips, tricks eller andre ord med på vejen?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:53

Hvis i alle har samme mål vil det hjælpe en del. Nogenlunde samme form for drive. Og i kan bidrage med hver jeres ting synes jeg at det er helt i orden.
I skal dog gøre op med jer selv om jeres venskab er værd at miste over en sølle ting som et firma... For det er en reel risiko.

Vigtigst synes jeg dog at man har samme form for dedikering til projektet. Det går ikke at du sigter efter millionerne men at dine venner er tilfreds med at tjene 20.000 månedligt til at dække deres udgifter. Der skal ingen hjerneforsker til at sige at deres dedikering til projektet stopper når de 20k er nået. Så står du tilbage med en "hey, hvad med mig" følelse. 

Fra Faxe
Tilmeldt 23. Mar 06
Indlæg ialt: 1418
Fra  Avalance Entertainment & Dansk Party Service Skrevet kl. 20:04

Det afhænger klart af personerne og om man stoler 100% på hinanden. Jeg har haft et I/S med en kammerat, hvilket kørte ret problemfrit. Vi havde selvfølgelig visse uoverensstemmelser i ny og næ, men ikke noget der gik udover vores venskab.

Tilmeldt 1. Feb 06
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 20:22

Har selv haft 2 forskellige virksomheder med venner. Alle uden problemer.

Lige i tiden har jeg et firma men en rigtig god ven og det fungerer perfekt synes jeg.

Dog lige en ting, hvis det er en ting alle mennesker kan blive uenige om så er det penge.

Da mig og min kammerat startede, brugte vi meget tid på at skrive kontrakt og få alle ting vedr. økonomi skrevet ned i en kontrakt så vi ikke senere kunne være i tvilv og blive uenige om noget. Samtidigt med skrev vi også ned med hensyn til arbejdsfordeling og indsats.
Men andre ord, sørg for at alt er på det rene inden start så skal det nok blive en succes.

Venlig hilsen
Thomas

Fra Aalborg
Tilmeldt 15. Apr 08
Indlæg ialt: 283
Skrevet kl. 20:25

Du ved vel bedst selv hvorledes kemien er mellem jer som venner, vil den holde hvis i blander penge og fælles ansvar ind i det?

Der er mange fordele ved at have en virksomhed sammen med en personen man kender godt, men det giver også nogle konflikter netop fordi man kender hinanden godt, et godt venskab betyder ikke nødvendigvis også et godt arbejdsklima.

Ellers lav en lille test, tag i et sommerhus for jer selv hold jer vågne i 48 timer hvor i spiller ludo uafbrudt og deles om opgaverne med madlavning osv. ingen alkohol, man lærer de fleste mennesker bedre at kende når trætheden for alvor sætter ind, så vil samarbejdet og tolerancen rigtig komme på prøve.

Venlig hilsen Kim Johansen

www.visam.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:25

Sørg for at have en god kontrakt/overenskomst på skrift, således at i har nogle spilleregler at køre

efter, såfremt der skulle opstå problemer.

Fra København
Tilmeldt 19. Jun 07
Indlæg ialt: 560
Skrevet kl. 20:30
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Der er fordele og ulemper ved at være alene mod at være flere, og der er fordele og ulemper ved at vælge nogle venner mod at vælge nogen, man ikke kender.

Du nævner selv fordelene ved at være flere. Mange virksomhedsidéer kan du ikke rigtig udføre alene. Måske er der for meget arbejde, måske har du kun nogle af de kompetencer, der skal til. Jeg har flere gange stiftet firma med mine venner, og min erfaring er, at hvis du kan lave det selv, så gør det! - Du slipper for en masse ballade, og du kan stadig sparre med andre, selv om de ikke er med i firmaet.

Hvis du ikke kan lave det selv, så er det helt fint at lave firmaet med dine venner.

Det problem, som jeg er stødt på hver eneste gang, er, at der kommer til at være en forskel på, hvor meget arbejde man hver især lægger i firmaet. Part A vil føle, at han laver det hele, og at part B ikke bruger nok tid på firmaet. Part B vil føle, at Part A er alt for ivrig, og at I også bør have tid til andre ting. Det er en uheldig konflikt, når man deler overskud ligeligt. Jeg ved ikke, om man kan undgå den.

Noget, som du måske vil opdage hen ad vejen er, at selv om dine venner kan virke lige så opsatte på det at være selvstændig, som dig, så er det ikke sikkert, at de kan holde gejsten i længden. Det er langt fra alle mennesker, der er skabt til at være iværksættere, og mens alle kan køre på i et par måneder, er det kun få, der kan køre hårdt på i flere år og sætte alt andet til side, hvilket det oftest kræver. Det er irriterende at starte firmaet op, og så bagefter opdage, at for partneren begynder livets andre fornøjelser ret hurtigt at trække mere og mere i ham. Dette kan især gælde for unge mennesker, som gerne vil have et liv nu og her.

Med hensyn til det med, at I er venner, så er det efter min mening at foretrække frem for, at arbejde med fremmede. Du kender dine venner og ved (forhåbentlig) at du kan stole på dem langt hen ad vejen. Du kender deres stærke og svage sider. Selvfølgelig vil I blive uvenner over firmaet, og I vil få højlydte skænderier. Men derefter skulle I gerne blive gode venner igen. Og går det helt galt, så kan I gå hvert til sit, og når I så mødes igen om nogle år, så er det nok ikke værre, end at I kan kigge tilbage og grine ad det over en øl!

Fra København
Tilmeldt 8. Mar 06
Indlæg ialt: 170
Skrevet kl. 20:47

Patrick Blasone:

Der er fordele og ulemper ved at være alene mod at være flere, og der er fordele og ulemper ved at vælge nogle venner mod at vælge nogen, man ikke kender.

Du nævner selv fordelene ved at være flere. Mange virksomhedsidéer kan du ikke rigtig udføre alene. Måske er der for meget arbejde, måske har du kun nogle af de kompetencer, der skal til. Jeg har flere gange stiftet firma med mine venner, og min erfaring er, at hvis du kan lave det selv, så gør det! - Du slipper for en masse ballade, og du kan stadig sparre med andre, selv om de ikke er med i firmaet.

Hvis du ikke kan lave det selv, så er det helt fint at lave firmaet med dine venner.

Det problem, som jeg er stødt på hver eneste gang, er, at der kommer til at være en forskel på, hvor meget arbejde man hver især lægger i firmaet. Part A vil føle, at han laver det hele, og at part B ikke bruger nok tid på firmaet. Part B vil føle, at Part A er alt for ivrig, og at I også bør have tid til andre ting. Det er en uheldig konflikt, når man deler overskud ligeligt. Jeg ved ikke, om man kan undgå den.

Noget, som du måske vil opdage hen ad vejen er, at selv om dine venner kan virke lige så opsatte på det at være selvstændig, som dig, så er det ikke sikkert, at de kan holde gejsten i længden. Det er langt fra alle mennesker, der er skabt til at være iværksættere, og mens alle kan køre på i et par måneder, er det kun få, der kan køre hårdt på i flere år og sætte alt andet til side, hvilket det oftest kræver. Det er irriterende at starte firmaet op, og så bagefter opdage, at for partneren begynder livets andre fornøjelser ret hurtigt at trække mere og mere i ham. Dette kan især gælde for unge mennesker, som gerne vil have et liv nu og her.

Med hensyn til det med, at I er venner, så er det efter min mening at foretrække frem for, at arbejde med fremmede. Du kender dine venner og ved (forhåbentlig) at du kan stole på dem langt hen ad vejen. Du kender deres stærke og svage sider. Selvfølgelig vil I blive uvenner over firmaet, og I vil få højlydte skænderier. Men derefter skulle I gerne blive gode venner igen. Og går det helt galt, så kan I gå hvert til sit, og når I så mødes igen om nogle år, så er det nok ikke værre, end at I kan kigge tilbage og grine ad det over en øl!

Det er ting som disse jeg frygter lidt, samt arbejdsindsatsen og fordelingen af opgaver og arbejdsbyrder sammenlignet med de forskellige parters motivations niveau.

Dog skal det lige siges, at det ikke er en større international cooperation der skal etableres, det er "blot" en hjemmeside der sælger services, som jeg har nogle rellevante venner jeg tror vil have interesse i min ide. Og da jeg på samme fod har gået og overvejet i lang tid nu om hvorvidt jeg ville kunne håndtere arbejdsbyrden samt økonomien på egen hånd, mener jeg at jeg skal lufte ideen for disse venner og vi sammen kan få skudt dette lille webprojekt igang.

Fra København
Tilmeldt 19. Jun 07
Indlæg ialt: 560
Skrevet kl. 21:40

DJB:
Det er ting som disse jeg frygter lidt, samt arbejdsindsatsen og fordelingen af opgaver og arbejdsbyrder sammenlignet med de forskellige parters motivations niveau.

Jeg tror, du må regne med, at det vil gå hen og blive et problem, hvis du er idémanden og er fuld af gåpåmod og energi, mens de andre måske ikke har helt samme gejst. Hvis det oven i købet er dig, der har de fleste kompetencer, så vil det også være svært for de andre, at "bidrage" lige så meget til firmaet, og så kommer de måske til at sidde med de mere kedelige opgaver. Det hjælper jo heller ikke på deres lyst.

Du må i hvert fald sørge for, at I får skrevet en klar aftale ned mht. arbejdsfordelingen, og at der er en eller anden klausul, der gør det muligt at købe en part ud, hvis vedkommende ikke overholder den, f.eks. Jeg ved dog ikke lige, hvordan man konkret laver noget, der også vil holde i praksis!

Hvis jeg var dig, så ville jeg tage en snak med dem mht. deres motivation, og mht. hvor meget, de vil kunne gå ind i projektet. Selv om de nok ikke vil være helt ærlige, fordi de ikke vil være lyseslukkere, så vil du nok kunne mærke på dem, hvor de står.

Jeg laver gerne et nyt projekt sammen med en ven, selv om jeg ved, at der kommer problemer med arbejdsfordelingen, for det gør der, og så må man tage det med. Men jeg laver ikke firma igen med nogen, hvis jeg ikke er helt sikker på, at de er "rigtige" iværksættere. Hvis dine venner ikke er det, så hellere finde nogen herinde på Amino. Det duer bare ikke, at de springer fra, når der er gået et halvt år og projektet er halvt færdigt, eller de bliver hængene og gør dig pissefrustreret, fordi du laver det hele, men er tvunget til at dele pengene med dem.

Hvis du selv er et multitalent og kan klare det hele selv, så pas på at gå sammen med nogen, der ikke har samme grad af resurser. Det kan nemlig hurtigt ende med, at vedkommende bliver en klods om benet og ikke en hjælp.

Tilmeldt 16. Sep 08
Indlæg ialt: 420
Skrevet kl. 21:51

Hej DJB.

Hvis 2 drenge skal arbejde sammen om en større opgave så fejler de ca 90 %, mens at hvis 2 piger arbejder sammen om en ligende opgave, ja så fejler højst 5% af dem! Det er tørre tal som jeg engang fik stukket i hånden!

Derfor vil jeg da også råde jer til at snakke alt og grundigt igennem, da i jo sagtens kan have en fremragende idé som i tror at i bliver stenrige på. Og ja det kan da godt være at det ender godt.

DJB:
Dog findes der jo som sagt også skyggesiden, i form af at man skal dele indtægt og fortjeneste, opdeling af arbejdsopgaver m.m.

I skal have alt på plads inden i starter, fortjenesten helt klarer regler for hvor meget i hver skal have om det så er 50 øre eller 5 Mio $. Opdeling af opgaver; Ja så skal i have hver jeres afd, og ikke blande jer i hinandens opgaver.

DJB:
Er det anbefalelsesværdigt at stifte virksomhed med en eller flere kammerater eller kan det meget hurtigt udvikle sig til at blive et helvede?

Men hvis i blander jer i hinandens opgaver (som i højst sandsynligt nok vil gøreSmile), ja så bliver det et helvede...

Så mit gode råd er;

NEJ! Start for dig selv, og tag istedet en god ven med som 1 manden i firmaet istedet Big Smile

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)