Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Restskat

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Dec 08
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 21:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Håber der een som vil give mig lidt hjælp.

Jeg tror jeg skal have indbetalt noget restskat, men kan ikke helt finde ud af at beregne hvor meget. Jeg bruger Skats hjemmeside, men kan ikke finde ud af hvad jeg skal gøre med to poster;

Jeg har et personligt ejet APS som kun ejer aktier i et selskab som desværre nu er under konkurs. Mine aktier havde oprindeligt en kursværdi på 175000 kr.

I år har jeg desuden solgt en blandet privatbolig/erhversejendom med en skattepligtig avance på 510000 kr.

Jeg skal senere have en revisor til at hjælpe med noget regnskab, men før nytår skal jeg vel have indbetalt noget restskat. Er der een som kan hjælpe med at fortælle om hvor disse poster går ind på selvangivelsen ?

På forhånd tak

Hilsen M

Fra Taastrup
Tilmeldt 16. May 08
Indlæg ialt: 266
Skrevet kl. 17:53

Hej M.

Du er velkommen til at kontakte os omkring dit problem med skatten for 2008 samt fremadrettet.

Mvh. Morten

KS Regnskab ApS

www.ksrevision.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:34

Hej!

Det kræver ligesom nogle flere oplysninger for at kunne svare:

Hvor lang tid har aktierne været ejet?

Hvordan er fordelingen mellem privat/erhverv ejendom?

Hvor lang tid har ejendom været ejet?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 23:30

Øh - Såvidt jeg kan se er anparterne ikke solgt og selskabet er ikke gået endeligt konkurs.

Vedr. den blandede bolig: Nu skriver du godt nok skattepligtig avance men er avancen opgjort korrekt efter ejendomsavancebeskatningsloven, hvor du jo bl.a. kun er skattepligtig af erhvervsdelen og er berettiget til et pænt bundfradrag hvis du har ejet ejendommen i mere end 5 år.  Jeg forudsætter her at du har beboet den.

Den opgjorte avance skal indtastes under anden kapitalindkomst hvis du da ikke er i virksomhedsordningen, og påregn at du skal indbetale ca. 60% af avancen, reguleret for restskat/overskydende skat af dine øvrige indkomster/fradrag  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 13. Dec 08
Skrevet kl. 06:52

Hej Skattekonsulent.

Tak for svaret.

Jeg boede i ejendommen i 3 år og den private del er 48%. Den totale avance var meget større. Jeg har kun nævnt den avance som hidrører fra erhvervsdelen.

Når du skriver at anparterne ikke er solgt og selskabet ikke endeligt konkurs, betyder det så at jeg ikke har realiseret tabet endnu ?
Må/kan det være en ide at sælge mine anparter som en lodseddel til 3. mand til 1 kr. per stk ? og kan jeg således modregne noget ejendomsavance i dette tab ?

KH M

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 08:47

OK. Nu ved jeg ikke om du selv har opgjort ejendomsavancen men min erfaring er at der i langt de fleste tilfælde er fejl i opgørelsen når folk selv prøver at opgøre ejendomsavancen. Så glemmer de 10.000 kr. tillæg, fordeling af salgssummen/købesummen, bundfradrag o.l.

Nej tabet er ikke realiseret endnu. Du kunne godt sælge dem til 1 kr. ja, så længe det ikke bærer præg af proforma og tabet vil gå fra i skatten af anden indkomst, herunder ejendomsavancen.     

Tilmeldt 13. Dec 08
Skrevet kl. 19:37

Hej igen og tak for svaret.

Jeg har jo de her aktier parkeret i et personligt ejet APS. Det eneste aps'et ejer/ejede er de her aktier.

Så nu må jeg jo nok anse at der ikke er 125000 kr i aps'et mere og skal likvidere selskabet eller genetablere kapitalen.

Men betyder et salg af aktier i aps'et at kursen på anparterne går fra 125 kr til (næsten) 0 kr, og at dette er en negativ kapitalindkomst?
Eller er det anpartselskabet jeg skal sælge?

Ps. Ja jeg skal have revisor på, men er lidt sent ude og forsøger at "hive den i land" midlertidigt.

På forhånd tak

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 12:13

Du har vel købt anparterne/stiftet selskabet for 125.000 kr. og hvis du så sælger dem til 0 kr. eller selskabet oplses som uden midler vil du få en negativ aktieindkomst på 125000 kr. hvor skatteværdien modregnes i din slutskat.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)