Hejsa, jeg har et privat spørgsmål, som jeg håber at en af amino´s kloge hoveder kan hjælpe med! Mit spørgsmål er så: Må jeg bruge klippet hvor sælger sidder op eller skal jeg have sælgers tilladelse; selvom jeg fik tilladelse til at filme? Hvordan er loven på dette punkt? Jeg håber, at nogen kan hjælpe, da jeg ikke vil gøre noget forkert! |
Hej Janne.
Jeg har efterhånden produceret en del film, og rådet lyder altså: SØRG FOR AT FÅ EN STATIST ERKLÆRING! Det er ikke så vildt som det måske lyder, men blot et stykke papir, hvor der står noget i stil med: "Jeg er indforstået med at jeg optræder som statist i produktion: "Best film ever", jeg fralægger mig enhver form for rettighed, bla bla bla... etc... Vi plejer at gøre det sådan, at vi tager et polaridbillede af vedkommende, og klipser det sammen med den undskrevne statisterklæring. Disse sættes i en statistmappe, som klipperne får. Når de så skal klippe, kan de hurtigt overskue om de personer der ses har underskrevet statist erklæringer ud fra polarid billederne..
Anyway, så var det nok lidt af et sidespring, i og med at du ikke har tænkt over alt det da du optog video'en. Hvis du vælger at lave video'en, skal du være opmærksom på at sælgeren med kan finde på at brokke sig. Det allerbedste er derfor hvis du kan få fat i ham og få en aftale i hus. Så slipper du 100% for bøvl.
Kan du absolut ikke få fat i ham, syntes jeg dog alligevel du skal lave din film, hvor du evt. slører hans ansigt, så han helt sikkert ikke kan genkendes. Det lyder for mig ikke som en film der skal eksponeres til et meget bredt publikum, og skulle han endelig se filmen og finde på at brokke sig, vil jeg sige at du har en meget god sag, i og med at du dels har fået en mundtlig tilladelse (måske ikke til at filme ham, men til at filme..) og dels det faktum at man ikke kan genkende den pågældende. Du skal også overveje hvorvidt filmen kan virke krænkende for den pågældende. Det er, efter hvad jeg har hørt, også et vigtigt parameter i denne slags sager. Hvis manden blot har fremvist hesten, burde der ikke ligge noget krænkende i det..
Håber det hjalp dig lidt på vej.
Venligste hilsner, og held og lykke med filmen!
Michael