Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Copyright på privat video?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

jeg har et privat spørgsmål, som jeg håber at en af amino´s kloge hoveder kan hjælpe med!

Kort baggrunds historie:
Jeg har været ude at købe en pony, som min søster filmede, da vi så på den. Vi fik sælgers tilladelse til at filme ponyen (det er normen i hestehandel, at man filmer heste man er ude at se). Ponyen blev solgt som en "problem hest" og nu hvor ponyen er blev sød og rar, vil jeg gerne lave en "FØRr/EFTER" video af den, så man kan se det store arbejde min træner har lavet. Jeg vil gerne bruge et klip, fra da jeg så på den, hvor jeg holder ponyen og sælger hopper op. Kvaliteten er ikke så god, så man kan ikke se hvem sælger er. Handlen var meget suspekt og jeg har hverken navn eller adresse på sælger. Der blev afregnet kontant i stalddøren.

Mit spørgsmål er så: Må jeg bruge klippet hvor sælger sidder op eller skal jeg have sælgers tilladelse; selvom jeg fik tilladelse til at filme? Hvordan er loven på dette punkt?

Jeg håber, at nogen kan hjælpe, da jeg ikke vil gøre noget forkert!

Hilsen Janne

Fra København
Tilmeldt 11. Jun 08
Indlæg ialt: 661
Fra  Signifly ApS Skrevet kl. 14:50

Hej Janne.

Jeg har efterhånden produceret en del film, og rådet lyder altså: SØRG FOR AT FÅ EN STATIST ERKLÆRING! Det er ikke så vildt som det måske lyder, men blot et stykke papir, hvor der står noget i stil med: "Jeg er indforstået med at jeg optræder som statist i produktion: "Best film ever", jeg fralægger mig enhver form for rettighed, bla bla bla... etc... Vi plejer at gøre det sådan, at vi tager et polaridbillede af vedkommende, og klipser det sammen med den undskrevne statisterklæring. Disse sættes i en statistmappe, som klipperne får. Når de så skal klippe, kan de hurtigt overskue om de personer der ses har underskrevet statist erklæringer ud fra polarid billederne..

Anyway, så var det nok lidt af et sidespring, i og med at du ikke har tænkt over alt det da du optog video'en. Hvis du vælger at lave video'en, skal du være opmærksom på at sælgeren med kan finde på at brokke sig. Det allerbedste er derfor hvis du kan få fat i ham og få en aftale i hus. Så slipper du 100% for bøvl.

Kan du absolut ikke få fat i ham, syntes jeg dog alligevel du skal lave din film, hvor du evt. slører hans ansigt, så han helt sikkert ikke kan genkendes. Det lyder for mig ikke som en film der skal eksponeres til et meget bredt publikum, og skulle han endelig se filmen og finde på at brokke sig, vil jeg sige at du har en meget god sag, i og med at du dels har fået en mundtlig tilladelse (måske ikke til at filme ham, men til at filme..) og dels det faktum at man ikke kan genkende den pågældende. Du skal også overveje hvorvidt filmen kan virke krænkende for den pågældende. Det er, efter hvad jeg har hørt, også et vigtigt parameter i denne slags sager. Hvis manden blot har fremvist hesten, burde der ikke ligge noget krænkende i det..

Håber det hjalp dig lidt på vej.

Venligste hilsner, og held og lykke med filmen!

Michael 

Boldrer mig med de kreative wunderkids i Signifly - et Digitalt Bureau i København. Altid en god Amino-pris.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:10

Hej Michael,

tusind tak for svar! Der blev jeg noget klogere. Jeg har ikke andet end den mundtlige tilladelse, desværre.

Det er en privat video, som jeg så også gerne ville forære ham der har trænet hesten, så han kan bruge den som "reklame" på sin hjemmeside. Videoen er ikke krænkende på nogen måde. Jeg ved desværre ikke nok til at kunne sløre ansigtet helt i videoen. Er det noget du måske kender nogen der kan?

Som du så skriver, må jeg jo evnt vente og se om sælger en dag ser filmen og kontakter mig. Men jeg kan ikke se noget galt i det. Sælgeren må jo blive glad over at se hvor sød ponyen er blevet :-)

Hilsen Janne

Fra København
Tilmeldt 11. Jun 08
Indlæg ialt: 661
Fra  Signifly ApS Skrevet kl. 16:22

Jeg kan sagtens hjælpe dig med at sløre hans ansigt. Du kan blot skrive mig en mail på mv(snabela)mediatown.dk når du har fået klippet din film færdig.

Venligst

Michael

Boldrer mig med de kreative wunderkids i Signifly - et Digitalt Bureau i København. Altid en god Amino-pris.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 16:52

Jeg ville bruge videoen som den er.
Hvis du slører hans ansigt, giver den jo netop indtryk af, at der er noget suspekt.
Der er tale om billeder, som du har taget med hans vidende og samtykke. Så er det op til ham at lægge begrænsninger på brugen.

Desuden har du jo fokus på hesten og ikke på manden.

Jeg tager tusindvis af billeder af mennesker med henblik på at offentliggøre dem i mine blade - jeg har kun i ganske få tilfælde bedt om folks tilladelse - og da drejer det sig om nogle billeder, som jeg havde taget på en skoles legeplads, og som jeg efterfølgende skulle bruge i en publikation for kommunen. Jeg stod på offentlig grund, da jeg tog billederne, så der var intet formelt forkert i blot at bruge dem, men af hensyn til kunden (kommunen) valgte jeg lige at sikre mig.

Hvis du mod forventning skulle løbe ind i en konflikt med hestehandleren, har du jo også lidt krudt i forhold til den måde som handelen foregik på. Det skulle nok kunne få ham til at slappe lidt af igen.

mvh Hans

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:06

Jeg har nu fået lavet min video og man kan slet ikke se, hvem sælger er. Nu venter jeg og ser om sælger en dag kontakter mig. Enten må jeg så slette den der; hvilket vil være ærgeligt da ponyen er blevet så sød nu; eller så kan jeg snakke med hende og evnt få sløret hendes ansigt endnu mere. Men ja, hvis det bliver sløret mere vil det jo virke en anelse mistænkelig men det må sælger helt selv vælger.

Michael: Hvis det bliver aktuelt, så kontakter jeg dig en dag og hør mere om muligheden for at sløre ansigtet.

Tusind tak for hjælpen alle sammen :-)

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9740
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 11:12

Hans, der er juridisk stor forskel på om du tager billeder af folk på åben gade og bruger dem i pressen. Det er der ret frit slag til i Danmark. Noget andet er når billederne bruges i reklamer. Det er underlagt stærke begrænsinger. Folk der ikke har givet tilladelse må ikke på den måde misbruges i reklamer!

> så han kan bruge den som "reklame" på sin hjemmeside

Hvis det er til reklame for en virksomhed SKAL du have en tilladelse - ellers kan det koste dyrt.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)