Har lige et par spørgsmål jeg håber i kan svare på.
1. Jeg har lavet en faktura, der nu er betalt. Når jeg højreklikker på den i bilag og overfører den til klassekladde ligger den sig pr. aut. under konto nummer 56100. Umidlbart ser det ikke ud som om der er moms på, der står intet i moms feltet. Når jeg laver et alm salg og bogfører denne, ligger jeg den bare under kontonr. 1000, så skal jeg ændre klassekladden fra 56100 til 1000?
2. Jeg har indbetalt 400 kr. for meget til en leverandør og vil gerne bogfører det i systemet. Men hvilket konto skal jeg gøre det på, og hvad gør jeg når jeg skal trække dem ud igen?
1. Nej. Du skal lade kontonummeret stå. Da du lavede fakturaen, blev salget bogført på konto 1000. Nu registrerer regnskabsprogrammet, at der ikke længere er en saldo på din kundes konto.
2. Du bogfører det bare ind på leverandørens konto (hvis du bruger kreditormodulet), så vil det stå der som for meget betalt. Og så kan du bare bogføres på leverandørens konto igen, når du trækker pengene ud. Hvis du ikke bruger kreditormodulet, kan du bogføre pengene et sted i Aktiver, f.eks. en konto, du kalder tilgodehavender, og så flytte dem derfra igen, når du hæver dem.
1. Jeg har lavet en faktura, der nu er betalt. Når jeg højreklikker på den i bilag og overfører den til klassekladde ligger den sig pr. aut. under konto nummer 56100. Umidlbart ser det ikke ud som om der er moms på, der står intet i moms feltet. Når jeg laver et alm salg og bogfører denne, ligger jeg den bare under kontonr. 1000, så skal jeg ændre klassekladden fra 56100 til 1000?
- 56100 er en samlekonto for samtlige af dine debitorer. Jeg går udfra at du har lavet en faktura i summa summarum som du nu skal bogføre som betalt. Så er dette helt korrekt. - Når du bogfører et normalt salg, uden at have lavet faktura i summa, skal den rigtigt nok blot bogføres på kontonr. 1000. Her kan du i kassekladden se at der pålægges salsmoms på salget.