Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

start af eget firma

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 9. Dec 08
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 22:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg går på konservatoriet som lydtekniker, og har tænkt mig at lave eget firma til livejobs/studiejobs etc.
Hvordan pokker kommer man igang?
er der VILDT meget papirarbejde?
er det besværligt?
skal man ha en vis omsætning etc etc.
alle råd påskønnes!

Jeg har forstået det sådan at når nu jeg er på SU, så kan jeg lade de penge jeg tjener udover hvad jeg må ifl. SU, g[ til at investere i mit firma. Altså feks. købe lydudstyr.
Hvordan fungerer det?
stav det med blokbogstaver for mig for jeg er helt ny med sådan noget her..

Det skal lige siges at jeg er rimelig blank hvad skattesystemet angår.. :puke:

tak for hjælpen!

Tilmeldt 9. Dec 08
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 13:34
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hey 19thbear

Start med at kontakt S.U, din vejleder på skolen eller Told & Skat. Forhør dig om regler angående opstart af enkeltmandsvirksomhed når man er på S.U.

Når du har gjort det, og besluttet du stadig vil prøve lykken og være din egen chef, så skal du oprette et CVR nummer.

Når du så har gjort det, så kontakt mig igen - så skal jeg hjælpe dig igang.

Ildsjæl

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:09
Hej! Sålænge du kan holde omsætningen under 50 tkr., og der ikke er andre forhold mht. din SU, der spiller ind, behøver du ikke have CVR.nr./momsregistreres!
Tilmeldt 10. Dec 08
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 18:41

Hejsa

Jeg står lidt i samme situation som 19thbear. Jeg er Film- og Medievidenskabs studerende på SU, men arbejder en del freelance, bla.på TV2 Sport som teknisk personale.

Jeg har overvejet at opstarte en enkeltpersonsvirksomhed, netop af lidt de samme grunde som 19thbear. Dels fordi jeg tjener mere end SU's fribeløb på 76.440 kr. om året, men også fordi jeg har en del udgifter til udstyr (jeg drømmer om at være dokumentar-instruktør). Jeg er dog også på fuldstændig bar bund mht. fordele og ulemper ved dette. Og ikke mindst hvad det kræver og indebærer at ha en enkeltpersonsvirksomhed.

Kan nogen kort opridse hvad det vil sige at ha en enkeltpersonsvirksomhed? Og er det realistisk for mig som freelance / kommende dokumentarist? Hva kræver det af indtjening? Startkapital? Alle dummy-spørgsmål...

Jeg er godt klar over at første respondent på dette indlæg siger at 19th skal kontakte Skat og SU for at blive klogere, og jeg vil også gøre det samme. Men i første omgang vil jeg gerne ha jeres kommentarer...

På forhånd tak.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:45
Hej! Du vil kunne finde en masse nyttig information her på Amino ved at bruge søgefunktionen. Desuden en del definitioner mv. på Wikien!
Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 18:56

SU har på deres hjemmeside en god beskrivelse af det at drive erhverv og modtage SU.

Henrik

Tilmeldt 3. Dec 08
Indlæg ialt: 216
Skrevet kl. 23:26

Dette her er måske mest til Peter Revisor, men nu læste jeg wiki'en som du foreslog, og hvorfor ikke anbefale dem at starte et smba (selskabstype)? JEg kan ikke se nogen som helst ulemper...hvis man gerne vil ha' et CVR-nr ret hurtigt (til brug for en leverandør i udlandet fx, der ikke handler emd med enkeltpersoner), så er der vel ikke noget i vejen for dette??

Mvh

Christian

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:38

Min holdning til SMBA er vist nok alment kendt her på forummet.

Jeg kunne aldrig drømme om at anbefale en ung studerende på SU et SMBA! Hvad skulle han dog stille op med det?

I visse situationer(ved flere ejere)kunne det måske anbefales, dog ikke uden meget intense drøftelser

med en advokat, og en kraftig afvejning af fordele/ulemper  ed et SMBA!

Tilmeldt 3. Dec 08
Indlæg ialt: 216
Skrevet kl. 23:37

Hmm, okay...så det go'e gamle I/S er at foretrække? Jeg forstår bare ikke hvorfor, når fordelene ved et SMBA er (kopieret  fra wiki'en):

Der er ingen kapitalkrav
Aktionærlån er tilladt
Man kan få udbytte flere gange om året
Ingen regnskabspligt til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen (med mindre det bliver meget stort)
Anonymitet
Ind- og udtræden af nye medlemmer giver ikke uheldige skattemæssige konsekvenser
Selskabet er kun skattepligtigt til Danmark, hvis direktøren er bosat i Danmark
Ingen pligt til at bruge revisor
Ingen formkrav omkring afholdelse af generalforsamling mv.

Hvad er ulemperne?? (I forhold til I/S især men også enkeltmandsvirksmohed)

Mvh Christian

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:19

Prøv at læse Jacob Tøjners blog her på Amino...samt de utallige tråde angående SMBA der har kørt på Amino!

I flæng kan jeg kort nævne, der skal være 2 stiftere/Problemer omdannelse til f.eks. ApS m.v.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)