Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp - krænker jeg varemærke?

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 16. Sep 08
Indlæg ialt: 392
Skrevet kl. 13:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Dennis Kjaergaard

fra varemaerkeloven

§ 4. Indehaveren af en varemærkeret kan forbyde andre, der ikke har dennes samtykke, at gøre erhvervsmæssig brug af tegn, hvis

1) tegnet er identisk med varemærket, og de varer eller tjenesteydelser, for hvilke tegnet er taget i brug, er af samme art som de varer eller tjenesteydelser, for hvilke varemærket er beskyttet, eller

2) tegnet er identisk med eller ligner varemærket, og varerne eller tjenesteydelserne er af samme eller lignende art, såfremt der er risiko for forveksling, herunder at det antages, at der er en forbindelse med varemærket.

Stk. 2. Uanset begrænsningen i stk. 1 til varer eller tjenesteydelser af samme eller lignende art kan varemærkeindehaveren dog forbyde brugen også for varer eller tjenesteydelser af anden art, hvis varemærket er velkendt her i landet, og brugen ville medføre en utilbørlig udnyttelse af varemærkets særpræg eller renommé eller skade særpræget eller renommeet.

Stk. 3. Som erhvervsmæssig brug skal navnlig anses

1) at anbringe tegnet på varerne eller på deres emballage,

2) at udbyde varerne til salg, at markedsføre dem eller oplagre dem med dette formål eller at tilbyde eller præstere tjenesteydelser under det pågældende tegn,

3) at importere eller eksportere varerne under det pågældende tegn, eller

4) at anvende tegnet på forretningspapirer og i reklameøjemed.

jeg kan ikke umiddelbart faa oeje paa noget der forbyder dig at lave et forum...

Fra Chiang Mai. Thailand
Tilmeldt 11. Jul 06
Indlæg ialt: 801
Fra  DennisKjaergaard.com Skrevet kl. 13:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Ronnie:

Jeg har faktisk for ikke ret lang tid siden debatteret om varenavns krænkelse vedr. Apple.. En bekendt driver en lille webshop, dog med en smule omsætning da han kun sælger Apple produkter.. "Apple" indgår i hans butiks navn.. Han fik en mail fra Apple for et godt stykke tid siden om at enten fjerne Apple fra hans butik eller få lavet butikkens udseende om så den levede op til at kunne bære navnet Apple i hans domæne.. Han fik sin butik designet og kodet om, og fik først efter at Apple havde kigget nærmere på hans site, lov til at beholde Apple- i hans domæne navn...

For mig lød det da til at Apple ikke har "noget imod" at firmaer bruger deres navn sålænge det er præsentabelt, og bliver godkendt fra Apple.. (i England).

Så gang i Photoshop, for de vil med sikkerhed ikke godkende det, undskyld min ligefremhed, bras af en hjemmeside...

Tak for god info, det giver da grund til at tro at der ikke kan blive store problemer.

Mht til bras af en hjemmeside, kan jeg kun sige at det er et standard phpbb forum, jeg er dog enig i at der skal ændres noget på farverne, men det er selve forumet mit fokus er på lige nu og ikke et flot design. Men vil helt klart tage det til efterretning og arbejde frem mod et design som falder i de flestes smag også Apples :)

Fra Chiang Mai. Thailand
Tilmeldt 11. Jul 06
Indlæg ialt: 801
Fra  DennisKjaergaard.com Skrevet kl. 13:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Delinda

Nej du har ret, så længe det er rent forum ser det ikke ud til at give problemer. Tak for info!

Tilmeldt 19. Nov 08
Indlæg ialt: 79
Skrevet kl. 13:46
Hvor mange stjerner giver du? :

delinda:

Stk. 2. Uanset begrænsningen i stk. 1 til varer eller tjenesteydelser af samme eller lignende art kan varemærkeindehaveren dog forbyde brugen også for varer eller tjenesteydelser af anden art, hvis varemærket er velkendt her i landet, og brugen ville medføre en utilbørlig udnyttelse af varemærkets særpræg eller renommé eller skade særpræget eller renommeet.

I det at Dennis opstiller et offentligt forum  vil dette uanset begrænsningen i Stk. 1 blive betegnet som en Tjenesteydelse af anden art...

Du må ikke være så naiv at tro at der ikke er taget hensyn til sådan ting.

Man har og hører stadig om folk der taber retten til enddog bare at have et domæne hvis der indgår et varemærke i domæne navnet..
Folk som Dennis er desværre ikke længere "kun" beskyttet af dansk lovgivning og ophavsret - den vil aldrig kunne gå hvis Apple ikke vil tillade det..

At det så nok aldrig vil ske at de "kommer efter" Dennis er så en helt anden ting - men det er ikke det der er spørgsmålet her.
Hvis Dennis skrev en pæn email til Apple.dk og spurgte om det ikke ville være iorden med forummet, ville det da ikke undre mig hvis de sagde O.K - men på den anden side, som jeg skrev før, så ville det heller ikke undre mig hvis de skrev tilbage til ham at de ikke ville lægge varenavn til en hjemmeside med den grafiske opstilling der er valgt der..

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)