Det er nok rimelig billigt i forhold til branchens normer og du har sikkert en rimeligt god revisor til dit ApS.
Det kan blive endda meget dyrt, hvis ikke bogføring og årsrapport bliver lavet rigtigt og til tiden.
I et ApS bestemmer den valgte registrerede eller statsautoriserede revisor i henhold til lovgivningen om revisionsvirksomhed selv, hvor meget arbejde, som skal laves og hvad det skal koste i form af antal timer. Der må ikke aftales fast pris.
Det samme gælder for A/S-selskaber.
Ifølge lovgivningen har du alene (din virksomhed) opbevaringspligt for virksomhedens bilag. Overgiver du disse til et eksternt bogføringsbureau eller revisor, kan du komme ud for, at "leverandøren" tilbageholder disse, indtil han til fulde er betalt, hvad han måtte kræve.
Skattelignende personer (SkatLP) hos Skat er formentlig så vant til en sådan praksis, at de end ikke gider tage det i betragtning, når en ny regnskabskyndig anmoder om en beskeden udsættelse grundet smøleri og tilbageholdelse af bilag hos eksterne leverandører.
En SkatLP har efter modtagelse af en omfattende redegørelse i en kompleks og omfattende regnskabssag lige skrevet til mig: "Der bliver ikke givet frist med indsendelse af selvangivelsen for 2007. Når selvangivelse og regnskab modtages vil sagen blive genoptaget."
Der er domspraksis for, at vilkårlige skønsmæssige ansættelser fra Skat holder, hvis du ikke kan dokumentere fradrag ved fremvisning af bilag. Et god og effektiv bogføring tæller slet ikke.
Revision er absurd for små virksomheder. Kvalificeret regnskabsarbejde og rapportering er en nødvendig forudsætning for at din virksomhed kan overleve.
Derfor er SmbA-selskaber et bedre valg for små virksomheder, da årsrapport slet ikke skal laves inden for ret vide rammer. Der skal bare laves bogføring og et simpelt regnskab, som kun indleveres til Skat ved påkrav herom.