I sidste uge blev IT Factory hyldet i Bella Centret som Danmarks bedste vækstvirksomhed. Det er lige den slags virksomheder vi gerne vil have i Danmark. Det er den slags virksomheder der hyldes. Vækst, vækst, vækst - for enhver pris. Men hvad kom der så ud af denne vækst-liderlighed? IT Factory er i dag gået konkurs og direktøren er flygtet ud af landet sammen med sin kone - nu efterlyst af Interpol for bedrageri for over 500 millioner! Jeg er ved at brække mig over denne ensidige fokus på vækst! Det må efterhånden stå mere og mere klart for de fleste, at med en så ekstrem fokus på vækst - fra reisorer (det var Earnst & Young der stod bag prisen!), banker og politikere resulterer i sager som IT Factory - for slet ikke at snakke om hele den financielle sektor for tiden. Lad os i stedet for få noget mere fokus på gode sunde virksomheder - virksomheder der måske ikke kan prale af vækstrater på flere hundrede procent, men som til gengæld griver en god, sund og anstændig forretning! Lad os få den gode købmand tilbage - og lad os brænde de vækst-liderlige på bålet! |
Jeg undrede mig ganske meget over at Earnst & Young har rost dem i høje toner så sent som i sidste uge.
Der må godt nok sidde nogle revisorer med meget røde ører der.